Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefaN75 skrev: ons 02 apr 2025, 21:23 Hej igen! Satte på sommardäcken idag och fick då se att innerskärmen satt lös pga att en skruv helt enkelt saknades. Så svårare än så var det inte, men ljud är som bekant svåra att lokalisera. Var helt säker på att det kom innifrån instrumentpanelen eller nåt. Men tackar så mycket för engagemanget och uppmanar alla att passa på att kolla skruvarna i hjulhusen när ni ändå har hjulen borta.
Det blir då att ta sig en titt på innerskärmen om den är lös, problemet hos mig att förutom fram så har jag börjat höra oljud höger dörr/ryggstöd bak. Hur är dessa "premiumbilar" ihopsatta egentligen?
Å bara för man börjat lyssna efter allt, tror du inte det kommer ett lustigt ljud från ac:n också, det tystnar när jag stänger av den, skulle ungefär beskriva ljudet som lös bricka på en roterande axel som typ hoppar/skramlar omkring där, ska man vara orolig :-/
Hittade tråden:

viewtopic.php?f=79&t=183377&p=1597544&h ... s#p1597529

Nu kan ju saker börja hända med tiden. Din bil är trots allt några år nu och har rullat en del.
Angående dörren: Sitter dörrlisterna fast, såväl yttre som inre?
Vet att någon råkat ut för att clips släpper där (delvis kanske kopplat till att man smäller hårt i dörren)

Är du säker på att det är ac?
Om du höjer fläkthastighet, ändras ljudet? Minskar? Slår av enbart kylan (AC-kompressorn)? Kör varmt enbart? Enbart kallt? Styr om luftflöden?
Xanthopteryx skrev: fre 04 apr 2025, 08:10 Hittade tråden:

viewtopic.php?f=79&t=183377&p=1597544&h ... s#p1597529

Nu kan ju saker börja hända med tiden. Din bil är trots allt några år nu och har rullat en del.
Angående dörren: Sitter dörrlisterna fast, såväl yttre som inre?
Vet att någon råkat ut för att clips släpper där (delvis kanske kopplat till att man smäller hårt i dörren)

Är du säker på att det är ac?
Om du höjer fläkthastighet, ändras ljudet? Minskar? Slår av enbart kylan (AC-kompressorn)? Kör varmt enbart? Enbart kallt? Styr om luftflöden?
Ska kolla clipsen på den dörren också, har slitit loss vänster bakdörrs list i samband med regn och sedan frost på natten, dörren satt fast och clipsen gick åt skogen, har inte beställt dessa clips som på Volvo verkar vara av guld om man tittar på priset, ca 35kr stycket och det går åt 5(?) på varje list.
Vad det gäller ACn har jag inte mer än att jag har nog hört det omedvetet ett tag men bara för att man lyssnade mer nu efter annat så uppdagades det också. Det var ju 20 grader varmt och jag testade alla funktioner på utblåsen, testade återcirkulation men det enda som hjälpte var att stänga av ACn, då slutade ljudet direkt.
Jag uppfattar det som kompressorn eftersom det tystnar när jag stänger av ACn men jag får återkomma om det, jag ska försöka lyssna i motorutrymmet nästa gång jag hör det och försöka lokalisera det lite bättre.
Xanthopteryx skrev:Är det kompressorn borde den komma och gå även när du har den kontinuerligt på, beroende på hur stort värmetryck det är. De kör, det blir kallt, den stänger av, det blir varmare, de kör, o.s.v.
Förr gjorde de så. Nu går de mest hela tiden men med varierande deplacement.
På vår V90 -18 så går den på och av beroende på belastning. Det finns ju gränser för vad de kan justera ut annars då den går med högt varvtal hela tiden, till skillnad från en scrollkompressor i hemmaluftvärmepumpen där man kan styra den helt.

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]

Motorhuv öppen?

Ett tips är ju att felanmäla via appens […]

C30 T5 turbo problem

Hej! Jag har felkoden 603D Turboreglering samt 280[…]

945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]