Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1599922
Ny XC90 finns bara som T8 i Sverige. Men även om jag köpte en begagnad skulle jag med stor sannolikhet välja T8. När jag köpte min ny var prisskillnaden i mitt tycke för stor. T8 var också då rätt oprövad. Så vitt jag kan se så har det inte varit mycket problem med hybriderna. De verkar numera fungera relativt bra.
av Kamp
#1599951
Vid köp av ny XC90 tvivlar jag inte på att T8 är rätt väg att gå. Frågan blir ju dock helt annorlunda vid ett begagnatköp och med mitt fall en budget på cirka 400k. Läser jag t.ex. på swedespeeds forum så verkar man inte vilja ta i en T8 med tång om den saknar garanti.

Det dyker upp en hel del D5:or som gått närmare 30k mil, och det är ju inga konstigheter för en diesel. Däremot har jag inte lyckats läsa om någon som äger eller köpt en T8 som gått närmare 20k mil och frågan blir ju vilka potentiella verkstadsbesök en T8 med sådant miltal kan medföra.

Baserat på ovan resonemang hade jag gärna hört era åsikter om nedan tre bilar jag bland annat funderar på:

D5 https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-18165972

T6https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 7-18108668

T8 https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-18176193

Hade miltalen varit detsamma hade jag utan att tveka tagit T8:an, men ponera att jag skulle köra bilen i 7 000 mil innebär det att den skulle gått cirka 25 000 mil och frågan är hur svårsåld den är samt hur mycket jag lagt på verkstadsbesök under den tiden. D5an känns bra mycket tryggare i det avseendet och tror inte det varit några konstigheter att sälja den vid 19 000 mil.
av Gripp
#1600192
Vet att det är en opopulär åsikt, men, jag slår ett slag för en D4:a också. Vi hade en sådan i drygt 2 år och 5 000 mil. Många har en åsikt om att det är för lite motor för den bilen (de flesta utan att ha kört någon ;-) ...) men jag håller inte med. Var väldigt sällan jag saknade kraft. Självklart är det inget fartmonster, men det är å andra sidan inte en D5 heller. Vi drog en hel del hästtransport på runt 1 600 kg, funkade hur bra som helst.
Vi hade sedan en T8:a och visst är det en annan sak, men jag och frun saknade ändå D4:an, framförallt vid långresor.
D4:an hade 20-tum och vanlig fjädring, T8:an 21-tum och luft. ingen vansinnig skillnad i komfort.

Fördelar med en D4
- ofta rimligare prissatt

Nackdelar
- svårare att bli av med
det är därför den är billigare, värdeminskning i kr är snarlik
- ofta lite mindre uttrustning
just nu finns det 4 med 360-kamera
vår saknade t om backkamera från början, det eftermonterades dock

Igår fyllde jag på AdBlue igen. D&arin[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

I så fall har de uppgifter jag läst om […]

Jag har redan tidigare betalat för att f&arin[…]

Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrota[…]