Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
S90T5 skrev:
246 skrev: ons 08 jan 2025, 23:44 Ett av mina krav när jag köpte bilen. Årsm 2019 tillverkad aug-18 och värmer motorn.
Vad har du för bil? Jag har en S90 som är uttagen i trafik juni 2018 så tillverkad innan de tog bort så motorn inte värms. Om man ställer in förkonditionering i bilen till 10:15 på fredag så ska kupé och motor vara varm när jag kommer ut kl 10:15? Vill slippa för många onödiga kallstarter.
Har en diesel, men din lär med största sannolikhet värma även motorn.
Ja, ställer du timern på 10.15 så är både kupén och motorn varm då.
Det som styr hur länge värmaren går är yttertemperaturen.
Se bara till att ha ett friskt och laddat batteri, samt inte för låg bränslenivå.
S90T5 skrev:
Malmstroem skrev: ons 08 jan 2025, 23:35 Ja, det ska det göra. Jag kör en XC90 D5 från 2017. Den värmer motorn och kupén.

(Jag hade tydligen fel om när brytpunkten var. Tydligen så tidigt som hösten 2018, med andra ord senare årsmodell 2019.)
Ja men då måste det vara så på min också. Hur länge går värmaren egentligen? Om bilen ska vara varm och klar kl 10:15. Börjar värmaren ungefär 09:45 då? En halvtimme innan? På den tiden borde väl motorn vara så pass varm att det inte blir kallstart som sliter på motorn när jag startar den?
Du behöver inte vara orolig för motorslitage på en modern motor. De är liksom designade för sådant här.
Däremot är det ju bra för att utsläppen blir lägre, bland annat sot, och så varmare snabbare i kupén.
Jag tycker personligen att den värmer onödigt mycket när man kör timer sådär så jag startar alltid manuellt via appen.
Vet ungefär hur lång tid som behövs för att tina rutorna (och även då få lite förvärme in i motorn) beroende på yttertemperatur och väder. Mitt mål är att framrutan och sidorutorna skall vara så frostfria som möjligt så det är säkert att köra (dock sällan helt frostfria - det sista tinar väldigt snabbt sedan när mann börjar köra) och så har jag fått lite värme i kupén.
Vid 0-5 grader plus handlar det om kanske fem minuter.
Vid -5 till 0 kanske 10 eller 15 om det är väldigt frostigt väder, och så vidare. Man får testa sig fram.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]