S90T5 skrev:Malmstroem skrev: ↑ons 08 jan 2025, 23:35
Ja, det ska det göra. Jag kör en XC90 D5 från 2017. Den värmer motorn och kupén.
(Jag hade tydligen fel om när brytpunkten var. Tydligen så tidigt som hösten 2018, med andra ord senare årsmodell 2019.)
Ja men då måste det vara så på min också. Hur länge går värmaren egentligen? Om bilen ska vara varm och klar kl 10:15. Börjar värmaren ungefär 09:45 då? En halvtimme innan? På den tiden borde väl motorn vara så pass varm att det inte blir kallstart som sliter på motorn när jag startar den?
Du behöver inte vara orolig för motorslitage på en modern motor. De är liksom designade för sådant här.
Däremot är det ju bra för att utsläppen blir lägre, bland annat sot, och så varmare snabbare i kupén.
Jag tycker personligen att den värmer onödigt mycket när man kör timer sådär så jag startar alltid manuellt via appen.
Vet ungefär hur lång tid som behövs för att tina rutorna (och även då få lite förvärme in i motorn) beroende på yttertemperatur och väder. Mitt mål är att framrutan och sidorutorna skall vara så frostfria som möjligt så det är säkert att köra (dock sällan helt frostfria - det sista tinar väldigt snabbt sedan när mann börjar köra) och så har jag fått lite värme i kupén.
Vid 0-5 grader plus handlar det om kanske fem minuter.
Vid -5 till 0 kanske 10 eller 15 om det är väldigt frostigt väder, och så vidare. Man får testa sig fram.