Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598987
perhall skrev: tis 07 jan 2025, 12:55 Batterier kan hålla otroligt länge..
Inte om man använder bränslevärmare regelbundet och sällan åker längre sträckor. Laddningsstatus kommer att sjunka för varje dag som går och låg laddningsstatus över lång tid (dvs veckor-månader) är precis vad som tar livet ur blybatterier pga sulfatering.
Förutom att urladdade batterier faktiskt kan frysa sönder i vinterkylan. Även om höljet inte spricker så tar plattorna stryk mekaniskt.
Blybatterier behöver laddas regelbundet till 100% för att hålla länge.. Känt faktum sen 100 år tillbaka och fortfarande lika aktuellt :-)
#1598994
13-14 år är sjukt länge. Frågan är hur personen kört bilen?
Blyackumulatorer mår som allra bäst som de får vara fulladdade och aldrig användas.
I en bil tenderar det att inte vara riktigt så...
Kyla, värme, vibrationer, kraftigt strömuttag (vi pratar uppåt ett par hundra ampere vid start), ordentliga urladdningar när du har värmare, nästan aldrig få bli fullt laddat och så vidare. Inte helt...optimalt. =)
#1598998
Xanthopteryx skrev: tis 07 jan 2025, 14:59 .. Blyackumulatorer mår som allra bäst som de får vara fulladdade och aldrig användas...
Då kan man råka ut för oxidation på plattorna, den nöts dessbättre bort efter några laddningscykler.. :-)
Kyla är bra, batterileverantörer brukar hänvisa till Arrhenius ekvation när man frågar dem om livslängd, alltså passiv åldring:
10 grader höjd medeltemperatur halverar livslängden, 10 grader sänkning fördubblar :party:
Förutsatt förstås att batteriet inte fryser sönder pga för låg laddningsstatus.
#1599003
Njae, alltså, får batteriet vara fulladdat och inte användas så mår det väldigt bra och håller i evigheter. Därav att UPSer som inte behöver gå in och stötta klarar sig med samma batterier i evinnerlighet. Du tänker nog p när man laddar batteriet kontinuerligt under lång tid, på fel sätt.
Du skall aldrig hålla laddspänning på ett fullt batteri mer än 48 timmar. Så fort det är fullt går du ner till underhållsladdningsspänning, som kan ligga på i flera månader om det behövs.
Men, när det är fullt så är det bästa att bara koppla loss laddaren och sedan förvara. Då håller det sjukt länge.
Jo, men, problemet är ju att du går ner till -20 eller -30 grader. Sedan upp till +50 (eller mer!). Sedan ner igen. Sedan upp. Sedan ner. Kallt batteri som laddas, blir varmt, blir sedan kallt och så vidare igen. Extrem termisk stress med dessa skiftningar.

Min UPS, som har fått jobba hårt många gånger på grund av återkommande avbrott, bytte jag batteri på efter cirka åtta år. Det funkade fortfarande men hade tappat lite initial ork så hade inte lika lång gångtid längre. Föga förvånande. Flertalet gånger har dem (två stycken) laddats ur helt och många gånger halvtomt och det kan vara kraftig belastning på dem.
#1599044
Xanthopteryx skrev: tis 07 jan 2025, 14:59 13-14 år är sjukt länge. Frågan är hur personen kört bilen?
Blyackumulatorer mår som allra bäst som de får vara fulladdade och aldrig användas.
I en bil tenderar det att inte vara riktigt så...
Kyla, värme, vibrationer, kraftigt strömuttag (vi pratar uppåt ett par hundra ampere vid start), ordentliga urladdningar när du har värmare, nästan aldrig få bli fullt laddat och så vidare. Inte helt...optimalt. =)
Håller med! Bensinmotor FWD manuell ingen värmare inga finesser. Blandat små- och långkörning. Aldrig underhållsladdat
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]