Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Definitivt men personligen brukar jag gilla med att undersöka det enklaste först.
Reda ut kablaget görs inte på en fikarast.
Byta knapp mot en annan som man vet funkar är enkelt gjort (och med tanke på hur jäkla komplicerat man gör saker, även enklaknappar, så..... Kan mycket väl vara en mikroprocessor inne i knappen som sedan skickar data på samma trådar - har inte kikat själv).
OM det är knappen som det är fel på, kan du försöka öppna och fota och kanske mäta för att se var felet ligger någonstans?
Alternativt posta den till mig så gör jag det precis som jag gjorde med min baklykta (se tråd här någonstans).
Spännande.
Sökte upp en bild på en knapp och såg att den har fyra tåtar.
Men... frågan är vilka som är signal och vilka som är ström?
En gissning är att pipmojen sitter i knappen också.
Om det nu skulle vara något anat så lurar jag på hur kortslutning/skadad kabel skulle kunna gå till.
Är det en signalkabel så, märkligt om man inte kör någon polvändning (+12 för ena knappen och -12 för andra).
För om nu knapp A är skavd och kortsluter mot knapp B så borde det bli lika mysko och konstigt oavsett knapp man trycker på.

Ja, spekulationer men försöker tänka framåt.
Sådan här felsökning kan ibland vara lite kul (men inte alltid.....).
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så