Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
jag skulle nog byta den hos Volvo med tanke på garantin på reparationen

"Så länge du äger bilen erbjuder vi livslång personlig garanti på Volvo Originaldelar som du har köpt och monterat hos en auktoriserad Volvoverkstad. Det innebär att din personliga servicetekniker reparerar eller byter ut delar med material- eller tillverkningsfel helt kostnadsfritt."
av Xanthopteryx
Kom på en sak till hr, apropå inre och yttre.
Om du nu inte får på garanti så kan det vara värt att kolla vad det kostar att byta båda (inre och yttre).
Antagligen är merkostnaden minimal i förhållande till totalkostnaden. Det är ju rivningen och återmonteringen som kostar...
av Meh
Har tyvärr svårt att se att det ska gå på Volvo selekt garantin då det står i villkoren att det inte täcker "normalt slitage" vilket det här räknas som.
Någon jag kommit på nu i efterhand är att vi har lite problem med vibrationer i ratten vid högre hastigheter, oftast 110+. Skulle detta kunna bero på att drivaxelknuten har skadats?
Användarvisningsbild
av S65D
Fick min ena damask bytt runt 8000 mil för tre-fyra år sen hos Mekonomen för cirka 2500-3000 kr. Vid försäljning runt 5000 mil senare var damasken trasig igen. Inget snack om att det är slitage, men normalt sådant? Det vet jag inte.
Användarvisningsbild
av sewen
S65D skrev:Fick min ena damask bytt runt 8000 mil för tre-fyra år sen hos Mekonomen för cirka 2500-3000 kr. Vid försäljning runt 5000 mil senare var damasken trasig igen. Inget snack om att det är slitage, men normalt sådant? Det vet jag inte.
Håller med. Hur slitna delar är ska ju kontrolleras på en seklektbil innan försäljning. Har de kontrollerat och den ändå är utsliten efter mindre än ett år är det inte normalt slitage. Du får ju bara köra ett visst antal mil / år också för att Selekt över huvud taget ska gälla.
Hade det vart min bil hade jag vart mäkta förbannad om det inte gick på garantin. Det är ju därför man går till auktoriserad återförsäljare och inte köper sin Volvo hos nån annan återförsäljare till ett lägre pris.

Kvalitetsprotokollen omfattar en process där över 100 punkter kontrolleras enligt Volvo Begagnad Standard
Användarvisningsbild
av Erik Å
Meh skrev: ons 30 okt 2024, 12:54 ..Någon jag kommit på nu i efterhand är att vi har lite problem med vibrationer i ratten vid högre hastigheter, oftast 110+. Skulle detta kunna bero på att drivaxelknuten har skadats?
Om vibrationerna försvinner om du frirullar men kommer tillbaka då motorn drar så kan det vara knuten ja.. Been there :-/
Jag som tjurade när ytterdamaskerna gav upp efter ca 20 år och 45k. Bytte damasker men fick dem inte täta så ovan nämnda vibrationsproblem dök upp efter bara ett par år. Satte i nya SKF knutar och damasker, funkar fortfarande perfekt 15k senare :-) V70 Mk 1 -00
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så