Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBing
Var in till verkstaden igen nu på morgonen och felkoden indikerar stödbatteriet. De släckte felkoden men den kom tillbaka direkt.
Serviceteknikern jag pratat med känner att han inte kan ta detta mer "på sidan" så rekommendationen blev att boka in en felsökning.

Jag har bara kört tre korta sträckor sedan jag satte in det nya stödbatteriet.

Nu står bilen med ctek-laddaren inkopplad för att se till att allt blir uppladdat.
av TheBing
Intressant. Kablagefel är just det enda jag hittat som konstaterad lösning för detta meddelande på ett annat forum. Har en post om det tidigare i denna tråd.

Serviceteknikern har hela tiden sagt att det är stödbatteriet som han får upp när han kopplar till datorn. Innan och efter byte av stödbatteriet. Jag har själv inte sett koderna han fått upp.

Bilen är bokad på ny fördjupad felsökning 16/7.

Jag känner att jag inte kan göra något mer nu utan är i händerna på verkstaden.
av TheBing
Jag kan addera att symptomen bilen har förutom själva varningsmeddelandet är:
*auto start/stop blir aldrig aktivt
*när jag testar att fjärrstarta parkeringsvärmaren via volvoappen får jag ”Det går inte att köra parkeringsklimat och säkerställa en tillräcklig laddningsnivå”. Detta trots att den stått med ctekladdare och att batterierna, med min begränsade kunskap, mäter fint. Känns som att bilen är lurad till att tro att den har dålig laddning.

Är rädd att jag kommer få byta än det ena än det andra innan man kommer fram till att oj hoppsan det var ett kablagefel. Vad tror ni - kommer verkstan kunna ringa in problemet smärtfritt?
Senast redigerad av 1 TheBing, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
TheBing skrev: tis 25 jun 2024, 19:21
Är rädd att jag kommer få byta än det ena än det andra innan man kommer fram till att oj hoppsan det var ett kablagefel. Vad tror ni - kommer verkstan kunna ringa in problemet smärtfritt?
Vi får hoppas att din verkstad hittar felet.. -1500kr är givet och sen får man lägga till kostnaden för material/arbetskostnad utöver felsökningen om felet uppstår
av Xanthopteryx
Hmm. Jag tänker att det antingen är fel med startbatteriet och/eller att man inte har nollställt BMS när man har bytt startbatteri.
Du råkar inte bo i krokarna av Bohuslän?
av TheBing
Tack för erbjudandet om hjälp. Finns dock för långt bort.

Om man ägnar sig lite åt tanken att det skulle kunna vara kablagefel och kortslutning mot jord. Drar batterierna ur snabbare än vanligt då?

Och kan verkstaden hitta ett sådant fel genom någon enkel mätning?
av Xanthopteryx
Är det kortslutning är det generellt sett illa och går fort.
Är det krypström tar det längre tid.
Men man kan enkelt mätahur mycket bilen drar vid vila genom en vanlig tångamperemeter.
Även bilens dator skvallrar om hur mycket ström som dras.

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]