Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579356
CleanJohn skrev:
Xanthopteryx skrev: lör 27 apr 2024, 21:09 Jag tror nog inte man skall stirra sig blind främst på antal mil men framförallt långa mil.
Kör du 10 mil om dagen uppdelat på en halvmil-mil per gång eller uppdelat på 5 mil per gång?
Det är stor skillnad.
Och kör du 10 mil om dagen inne i stadstrafik (där det många gånger rullar allt annat än fort) eller kör du mestadels landsväg och motorväg?

Bensin är generellt bättre för stadstrafik och kortare turer och diesel gillar långresor.

Ligger själv på 0,49-0,50 på långresor (47 mil) till exempel.
Så är det.
Det är 2-3mil enkel resa till och från jobb varje dag.
Inte speciellt mycket stadstrafik.

Var mest nyfiken på ifall någon som äger samma kärra och lina har lite feedback kring förbrukningen också.
Jag har haft både D4 och T5 (bensin). 2-3 mil är ju inte mycket så båda funkar för det.

Just nu är dieseln billig men för ett tag sedan var den svindyr och då var bensin att föredra.

Svårt med förbrukning då det beror på körstil. En dl mer med bensin, ungefär.

D4: 0,63
T5: 0,73

Hamnade jag i alla fall. Dessa var med AWD. Utan, lite snålare. Bensinaren är mer känslig för hur du kör. Du kan köra den snålt. Dieseln kan du knappt påverka.

Men det viktigaste är, T5 är mycket smidigare, kvickare, tystare och roligare att köra. Den går tyst och smidigt iväg med D4 får man ”gasa iväg”. Du behöver knappt nudda gaspedalen, liksom.

Nu kör jag T6 recharge. Det är den bästa, men mycket dyr.
#1579441
Vi har haft dieslar nu sen 2011 och det är inga problem alls med det. Körde bara bensinare tidigare.
Men det märks tydligt att fycylindrig D5 i en XC90 tar mer diesel än femcylindrig D5 i en XC70. Det kostar att putta en vägg framför sig.
#1579447
Vad tror ni om dieseln om 5 år? Är det dålig idé o. Det blir regeringsskifte igen?

Planerar köpa en V90 mildhybrid men vet inte om vi ska ha bensin eller diesel. Fyra resor per år á 110 mil, sedan körning i och runt Stockholm. Inte pendling.
#1579449
Jag tror att det fortfarande kommer finnas en marknad då.
Det finns de som kör dieselbilar som är 25-30 år gamla oavsett regering, så att bilen blir osäljbar kan jag inte tänka mig.
Däremot är det inte lätt att sia om prisnivån, en del i det beror på vilken tok som ska styra efter nästa val.

För egen del har jag kört diesel i närmare 25 år med några kortare avstickare.
#1579460
Nästa riksdagsval kommer att ha väldigt stor påverkan på dieselpriset i framtiden. Problemet är att MP m.fl. struntar fullständigt i miljön och har som enda målsättning att vrida ur så mycket pengar som det bara går från bilisterna. Hade de brytt sig om miljön skulle HVO100 subventionerats så pass mycket att dieselägarna kör enbart på det. Men nej, under föregående mandatperioden var HVO100 svindyrt.

Nåväl, slutklagat. Även om MP får inflytande efter nästa val kommer inte en dieselvolvo att störtdyka i värde. Bilister kör precis lika mycket oavsett drivmedelspriser, det kostar mer bara.
#1579723
Vilket förstås beror på att den klart övervägande delen av bilkörandet beror på att man vill någonstans och det vill man oavsett priset på diesel eller något annat. Det är bara sådana som A-traktorraggarna och de som kör en sommarsväng med sin Austin-Healey som kör för körandets egen skull. Deras andel av utsläppen blir försvinnande liten ändå.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1579833
I långa loppet tror jag att bensin kommer att vara mest gångbart. Det med tanke på pris på bränsle, försäkring, skatt etc.

Dagens dieselpris tror jag inte ett skvatt på. Tyvärr håller häxjakten på diesel i sig, trots AD-blue och HVO. Det har dessvärre blivit en ”sanning” för allmänheten, att diesel är det sämsta för miljön.

En VVT-enhet kostar väl runt 4k och resten &a[…]

Kör du bara på Essingeleden så pa[…]

Invändigt pyssel V50 idag, dammsugning och sk[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Xc90in har ju fotpedal för parkeringsbromsen.[…]