Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Xanthopteryx skrev: fre 08 sep 2023, 14:40 Hoppar in här också. Jag skall ha fyra nya men i övrigt samma sits, börja leta vilka märken och modeller som är bäst.
V90 här dock. Minns inte dimension just nu men är väl 18" har jag för mig.
Du har 245/45-18 standard.. jag kan rekommendera :
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 0y-1343327
https://www.dackleader.se/bildack/conti ... 0y-1497455
Det som är bra med dackleaders är väl gratis leverans
Användarvisningsbild
av Jallemet

fjohan82 skrev:
Hur som, jag gillar mina nya Michelin Pilot Sport 5 :-)
Jag har kört med Sport 4 17" och har varit överraskad över ett fantastisk våtgrepp och har lagt beställning på Sport 5 18" till nästa sommar och hoppas på liknande prestanda.

Kört tidigare på Dunlop blue och Hankook Ventus och Michelin rullar aaaningens tyngre men känns bra mycket tryggare i lite högre hastighet och ligger bra i kurvor när jag pressar lite. Jag väljer Michelin alla dagar i veckan.
av perhall
Skulle nog ändå rekommendera en ordentlig däcktest, här är det mest personliga erfarenheter av någon som provat en eller två olika däcktyper.
Användarvisningsbild
av Jallemet
perhall skrev:Skulle nog ändå rekommendera en ordentlig däcktest, här är det mest personliga erfarenheter av någon som provat en eller två olika däcktyper.
Så är det helt klart, testerna brukar ungefär ha samma topp fem och dom delar även in prismässigt jämförbara så det är mycket bra.

Det är ofta Michelin, Good Year, Dunlop, Continental och Nokia som är i topp bland premium.

En annan parameter är dimensionen, där brukar testerna gälla de som säljs i stora volymer, så bara för att ett däck får toppresultat betyder ju inte det att alla storlekar presterar lika av just det märket.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tester är absolut bra, det håller jag med om.
Däremot är det sällan någon form av uppföljning om livslängden på däcken.
Jag har varit med om att slita ut en uppsättning på en säsong... Galet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Någon av däck-webbshopparna har användar-recensioner. Minns inte vilken..
Kan vara värt att kasta ett öga på, är det många som klagar på samma sak, livslängd t.ex, så ligger det förmodligen något i det :-D
Användarvisningsbild
av Jallemet

fjohan82 skrev:
Däremot är det sällan någon form av uppföljning om livslängden på däcken.
Det ska jag skicka in till Vi Bilägare, dom har ju ett stall med bilar som testas över lång tid, det skulle förmodligen bli ett märke/dimension per bil så kanske lite smalt men bättre än inget.
av perhall
ja bra idé med ViBilägare.
V90:n sliter 1/3 så mycket bakdäck som XC60:n så det finns många dimensioner som är svåra att jämföra. Båda 21" P Zero Volvo-märkt 255 breda

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]