Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej, jag tror inte det eftersom att firman jag köpte bilen hade gjort senaste servicen själv enligt Volvos plan fast utan 2.0 mjukvarouppdatering. Så senaste gången den uppdaterades på Volvo måste alltså varit för ca 1.5 år sedan.

Det var även därför jag funderade över den ursprungliga frågeställningen om batterikapaciteten.
Jag satte på laddning nu direkt på eftermiddagen efter att ha kört slut på elen precis. 20 grader varmt och perfekta förhållanden tänker jag.
8.8 kW tankar den i och i Pureläget säger den 36 km
Hybridbatteri (lithium i detta fall) ”åldras” så kapaciteten minskar lite allteftersom tiden går, efter några år. Du har en MY20 så några år gammalt batteri har du. Några procent mindre kapacitet kanske det blivit. En XC90 är väl rätt tung och hög, i lite högre farter mer luftmotstånd än de lägre Volvo laddhybriderna. Kanske 36 km du fick idag är lite kort med det beror ju på hur fort du körde t.ex.
Fläkten gick en hel del hörde jag då o då när den laddade...
8,8kW läser jag av från Easee-laddboxappen som visar hur mkt som laddats osv. Tror den är ganska exakt.

Sen man skaffade Hybrid har man ju nördat ner sig lite i detaljsiffror och eftersom man har samma körmönster till jobbet osv så jämför man ju med den förra T8an (XC60 -18)... :-D

Den laddade ju in ungefär samma och hade ett mindre batteri (10.4) så man undrar ju lite. Tror det var Bem som länkade till ett test i Autosport? med XC90 MY21:a som gick ca 44km i Pureläget. Jag kommer 36, borde väl inte skilja så mkt med samma batteristorlek? Eller är det förra ägarens körmönster som ligger kvar och styr? Jag har ju bara haft bilen några dagar... :-)
Callaway,
Jag skall kolla lite i olika biltidningar jag har om Volvo laddhybrider med 11,6 kWh hybridbatteri vad det finns nämnt om detta ämne. Gör det i kväll.
Får vi se vad det finns att jämföra med.
Du skulle ju kunna be snällt hos din Volvomek sen att du "läst" att olika Volvo laddhybrider med 11,6 kWh hybridbatteri rullar mycket längre än din och att du "tror" det kan bero på att du inte har senaste mjukvara med bättre optimering av nyttjande av hybridbatteriet. En uppdatering av mjukvaran via VIDA lär ju gå rätt snabbt. Jag har bett min Volvomek uppdatera mjukvara 2 gånger via VIDA (ena gången för att OTA, over the air, inte funka i min Googlebil) och bägge gångerna kostade det mig inget. Man kan ju alltid höra sig för. Man kan t.ex. lämna bilen över dagen så får meken göra det när han har en liten lucka (ibland går säkert planerade jobb lite snabbare än tänkt så tid blir över till "annat"). Kundvård skulle jag väl kalla sånt här. Har man en laddhybrid vill man ju ha ut mesta möjliga körsträcka på Pure (ren eldrift).
Ja, det är väl enklast att svänga förbi och se om man kan snacka sig till en uppdatering eller åtminstone se vad det kostar. Nästa service är ju först om ett år... :-D

Blir mer brydd över karta + hybriddrift som jag inte får till. Körde idag en sträcka på 5 mil med mest motorväg. La efter några km in ett mål i GPSn, hade ingen CarPlay inkopplad. Fick ändå slut på elen på motorvägen när det var 1 mil kvar till målet...
Elen skall ta slut när man kommer fram till destinationen när smart energifördelning med hjälp av kartan används. Det skall ju funka i din bil. Om din bil är nyköpt så är det väl ett ev ”fel” och då borde du få nyaste mjukvaran som en första åtgärd. Smart energifördelning att det skall funka är en central funktion i en Volvo laddhybrid. Jag använder den i min V90 Recharge MY22 när jag åker till-från jobbet. Ligger nära tillhands det är mjukvaran som strular ang detta i den mjukvaruversion du har f.n. Var ju detta som var orsaken i min Volvo när smart energifördelning inte funka för nån mjukvaruversion i min Google-Volvo. Kan väl lika väl hända i mjukvaran till en Sensus-Volvo.
bem skrev: fre 12 maj 2023, 17:45 Prova en gång utan att ha igång nåt annat, bara ange en destination i navigatorn och ha körläge Hybrid. Någon symbol i förardisplayen borde hoppa fram när den smarta energifördelningen aktiveras även på en Sensus-Volvo, såsom det gör i en Google-Volvo (som min där det kommer fram en lite blixt till vänster om batterimätaren i förardisplayen).
Vid en mjukvaruuppdatering sluta den smarta energifördelningen med (Google)karta i mitt fall att fungera. Vid en senare mjukvara kom funktionen tillbaka. Har du senaste mjukvaran i din XC-90 MY20 Sensusbil?
Har haft bilen inne för en total uppdatering av mjukvara (Sensus), var tydligen en återkallningsåtgärd som de gjorde gratis. Testade efter detta att köra från Sthlm till Nyköping med samma resultat som tidigare :x ,( batteriet är slut när det är typ 2 mil kvar)
Måste det vara ett fulladdat batteri när man börjar? jag har alla ggr jag testat haft ungefär halvladdat batteri.

Nu har jag ju bevisligen den senaste mjukvaran och allt annat med både GPS och diverse appar/elektronik fungerar.

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]