Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Levinsson
Självklart räknar vi med slitage på t ex v90n. Bromsar är ju det tydligaste exemplet, det som är av intresse handlar mer om slitage utöver det vanliga. Vi planerar ju att äga bilen i 4-6 år som minimum. Vi kommer serva den kontinuerligt enligt plan, men finns det syndrom för denna typ av bil så är det bra att veta 😊

Vi kollar även på nya v60, men tycker generellt att priset för dem drar iväg jämfört med liknande utrustning på v90. Då känner jag också att den praktiska delen talar för v90, håller längre utefter vad jag och fästmön använder den till på fritiden. Men självklart ett alternativ.

Skummat igenom XC90 också, men det känns dels som en för stor bil för vårat behov, priset sticker iväg även om ekonomin självklart klarar av det. Vi provkörde en xc90 för ett par månader men jag gillar inte riktigt den bilen, SUV i det fallet. Blir "åksjuk", snudd på att CC går bra, men krav av sambon 🤭

Jag skulle inte påstå att AWD är ett krav, är inte allt för många gånger det behövs i den södra delen av Sverige. Dock känns det tryggare samt de gånger det snöar och är blaskigt är det faktiskt ganska skönt att inte behöva bry sig. Automat är dock ett krav, och gärna en del extra utrustning då med främst säkerhet som fokus. Dock tror jag att 90 serien är rikligt med säkerhetsutrustning grunden?
Användarvisningsbild
av Robbi
Levinsson skrev:Självklart räknar vi med slitage på t ex v90n. Bromsar är ju det tydligaste exemplet, det som är av intresse handlar mer om slitage utöver det vanliga. Vi planerar ju att äga bilen i 4-6 år som minimum. Vi kommer serva den kontinuerligt enligt plan, men finns det syndrom för denna typ av bil så är det bra att veta Bild

Vi kollar även på nya v60, men tycker generellt att priset för dem drar iväg jämfört med liknande utrustning på v90. Då känner jag också att den praktiska delen talar för v90, håller längre utefter vad jag och fästmön använder den till på fritiden. Men självklart ett alternativ.

Skummat igenom XC90 också, men det känns dels som en för stor bil för vårat behov, priset sticker iväg även om ekonomin självklart klarar av det. Vi provkörde en xc90 för ett par månader men jag gillar inte riktigt den bilen, SUV i det fallet. Blir "åksjuk", snudd på att CC går bra, men krav av sambon Bild

Jag skulle inte påstå att AWD är ett krav, är inte allt för många gånger det behövs i den södra delen av Sverige. Dock känns det tryggare samt de gånger det snöar och är blaskigt är det faktiskt ganska skönt att inte behöva bry sig. Automat är dock ett krav, och gärna en del extra utrustning då med främst säkerhet som fokus. Dock tror jag att 90 serien är rikligt med säkerhetsutrustning grunden?
Jag har haft båda. V90 är större men lite hårt satt i chassit och inte lika skön som V60. Alternativ är kanske XC60?
av perhall
Är V90 hårdare än V60? Gäller väl inte generellt, tycker snarare tvärtom att 60:n är tightare i normalversion
av Levinsson
Hmm, jag kan bifoga en länk på en vanlig V60 som sambon hittade.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 D4 Momentum Pro Edition https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... /108201565

Ni som kör både v90 CC AWD samt vanliga V60/cc. Vad är den realistiska bränsleförbrukningen? Enligt transportstyrelsen ligger den bifogade v90 i snitt på 0,47 på landsväg och 0,52 blandad. Det känns ganska konstigt att de ligger dels så nära men att en sådan stor bil kör på 0,47 landsväg.

I vårat fall, har jag 40 km samt sambon 34 km enkel resa till jobbet, på just landsväg. Någon som har en realistisk indikator?
Användarvisningsbild
av bem
Levinsson,
En V90 CC och V60 CC har väl ganska lika vikt, de är byggda på samma plattform, SPA, och har gissningvis ganska lika luftmotstånd. Så två sådana bilar med samma motor borde ha ganska lika bränsleförbrukning som jag ser det. Inget konstigt. Men den verkliga förbrukningen för en individuell bil beror ju på en hel del parametrar varav fart och förarens körstil är två viktiga faktorer. Hur mycket folk det är i bilen samt vilka däck som sitter på t.ex. kan ju också påverka en del. Om det är landväg 80 km/h lär bilarna du kollar på dra måttligt med en D4 diesel. Min V90 med T6 bensinmotor (och elmotor, laddhybrid) drar inte speciellt mycket i 80 knyck fastän motorn är rätt kraftfull. Det går att köra ganska ekonomiskt om man har tid och lust. Lycka till och vi får hoppas nån kör både V90 CC och V60 CC så du kan få uppgifter på förbrukningen du efterfrågar.
av Camelen
Då vi hade en V90CC, så det lägsta vi kom var 0,52 på långkörning. Då med två vuxna och tre barn. I stad skulle jag tippa runt 0,65-0,70 beroende på årstid. Detta var en D5.
av Robertnr
Jag kör 50km landsväg (80/100km/h) enkel väg till arbetet med min V60CC D4 och har aldrig kommit ner i 0,5. Snarare 0,65. Förstår inte hur folk lyckas komma under 0,5. Måste vara konstant nedförsbacke och medvind :-D
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:Är V90 hårdare än V60? Gäller väl inte generellt, tycker snarare tvärtom att 60:n är tightare i normalversion
Min upplevelse av V90 CC MY17 och V60CC MY21.
Användarvisningsbild
av Robbi
Levinsson skrev:Hmm, jag kan bifoga en länk på en vanlig V60 som sambon hittade.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 D4 Momentum Pro Edition https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... /108201565

Ni som kör både v90 CC AWD samt vanliga V60/cc. Vad är den realistiska bränsleförbrukningen? Enligt transportstyrelsen ligger den bifogade v90 i snitt på 0,47 på landsväg och 0,52 blandad. Det känns ganska konstigt att de ligger dels så nära men att en sådan stor bil kör på 0,47 landsväg.

I vårat fall, har jag 40 km samt sambon 34 km enkel resa till jobbet, på just landsväg. Någon som har en realistisk indikator?
Oj? Näh, 0.67 på V90 och 0.63 på V60. Beroende på körstil.
av perhall
V90CC B5 diesel, all utrustning. Tung. Inte särskilt pigg. 0,75 på motorväg (ca 130), kring 1,2 i och kring stan. Kör visserligen inte direkt lugnt men är ändå förvånad över hur törstig den är. Kommer i stort sett aldrig under 0,95 på en tank. Var samma med en D4 Polestar jag körde med några månader .

Jaha, det är en större modell ser ja[…]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]