- tor 16 feb 2023, 23:46
#1531267
Hörni, har ni kollat hur stort radiellt glapp det är mellan fälg och centrumtappen på naven?
Jag har en känsla av att Volvo ökar spelet för att fälgarna inte ska kärva fast när lättmetallen korroderar i saltblasket.. Men allt glapp där kommer att orsaka obalans så helst borde fälgen i princip gå trögt mot centrumtappen. Håller man ytorna infettade så blir korrosion inget problem.
Jag har räknat på det där, det räcker med att fälgen är 0.1mm felcentrerad för att det ska motsvara 7 gram balanseringsfel ute på fälgkanten!
Använde själv först två varv kontorstejp runt tappen för att få ner glappet till noll innan man drog fast hjulbultarna på min gamla V70. Nu har jag "fernissat" insidan på centrumhålen med epoxylim för att få noll glapp.. Lite pyssligt att slipa in det hela så det blev exakt. Men vad gör man inte för perfekt balans
Jag har en känsla av att Volvo ökar spelet för att fälgarna inte ska kärva fast när lättmetallen korroderar i saltblasket.. Men allt glapp där kommer att orsaka obalans så helst borde fälgen i princip gå trögt mot centrumtappen. Håller man ytorna infettade så blir korrosion inget problem.
Jag har räknat på det där, det räcker med att fälgen är 0.1mm felcentrerad för att det ska motsvara 7 gram balanseringsfel ute på fälgkanten!

Använde själv först två varv kontorstejp runt tappen för att få ner glappet till noll innan man drog fast hjulbultarna på min gamla V70. Nu har jag "fernissat" insidan på centrumhålen med epoxylim för att få noll glapp.. Lite pyssligt att slipa in det hela så det blev exakt. Men vad gör man inte för perfekt balans

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
