Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hörni, har ni kollat hur stort radiellt glapp det är mellan fälg och centrumtappen på naven?
Jag har en känsla av att Volvo ökar spelet för att fälgarna inte ska kärva fast när lättmetallen korroderar i saltblasket.. Men allt glapp där kommer att orsaka obalans så helst borde fälgen i princip gå trögt mot centrumtappen. Håller man ytorna infettade så blir korrosion inget problem.
Jag har räknat på det där, det räcker med att fälgen är 0.1mm felcentrerad för att det ska motsvara 7 gram balanseringsfel ute på fälgkanten! :-/
Använde själv först två varv kontorstejp runt tappen för att få ner glappet till noll innan man drog fast hjulbultarna på min gamla V70. Nu har jag "fernissat" insidan på centrumhålen med epoxylim för att få noll glapp.. Lite pyssligt att slipa in det hela så det blev exakt. Men vad gör man inte för perfekt balans :-)
Jwg83 skrev: tor 16 feb 2023, 22:37
Camelen skrev: tor 16 feb 2023, 22:20 Vad har ni för programvara till Haldex? Har ni rengjort Haldex? Den behöver rensas och rengöras vid typ 4-5000 mil eller något sådant.
Min tekniker har ju kört bilen utan kardan och utan drivaxlar bak ändå vibrationer. Då är ju Haldexen helt bortkopplad.

Ah...missade det. Riktigt jobbigt detta problem. För oss så hjälpte det att byta kardan och medbringare. Hoppas det löser sig.
Kanske du kan provköra på nåt ställe i nedförsbacke med friläge och motorn på tomgång om vibrationerna finns kvar?
Min teori är om det är motorn och dess upphängning i motorkuddarna som kanske är boven, eller nåt annat motorrelaterat. Om motorn går på tomgång borde inga vibrationer från motorn ge upphov till vibrationer i bilen tänker jag mig. Värt prova för det kostar ju snudd på inget att testa.
least skrev: fre 17 feb 2023, 08:48 Varför skulle OEM-fälgarna korrodera?
Eller menar du att Volvo anser att lösningen mot oxidationen är att ha ett medvetet glapp mot navet?
Aluminium bultat mot stål och sedan dränkt i saltvatten blir en utmärkt korrosionscell, det är känt sen hundra år tillbaka för alla ingenjörer värda namnet. Därför har man lämnat någon tiondels millimeter glapp runt centrumhålet, men det är som sagt inte gynnsamt ur balanseringssynpunkt. En del här tycks tro att fälgen centrerar på bultarna men det fungerar inte så, bultarna har alldeles för stort glapp i gängorna.
Men bultarna har en konisk passnings yta mot fälgen som har motsvarande vinkel. Så drar man hjulbultarna jämt och snyggt med rätt åtdragningsmoment så kommer fälgen att centrera snyggt. Och klämkraften mellan fälg och hjulnav bildar ett friktionsförband.
Erik Å skrev: sön 19 feb 2023, 19:17
least skrev: fre 17 feb 2023, 08:48 Varför skulle OEM-fälgarna korrodera?
Eller menar du att Volvo anser att lösningen mot oxidationen är att ha ett medvetet glapp mot navet?
Aluminium bultat mot stål och sedan dränkt i saltvatten blir en utmärkt korrosionscell, det är känt sen hundra år tillbaka för alla ingenjörer värda namnet. Därför har man lämnat någon tiondels millimeter glapp runt centrumhålet, men det är som sagt inte gynnsamt ur balanseringssynpunkt. En del här tycks tro att fälgen centrerar på bultarna men det fungerar inte så, bultarna har alldeles för stort glapp i gängorna.
Fast nu är det ju som så att pratar vi aluminium mot järn så är det aluminium som blir anod och stålet rostar ej. Alltså borde det inte bli några bekymmer egentligen.
Verkligheten så är det legeringar i fälg och troligen skiva. Dessutom har aluminium ett tåligt oxidskikt så därmed är det mest järnet som går åt.

För övrigt har du inga bultar på hjulen... Det är skruvar och muttrar.

Vad är det för typ av slang jag ska anv&[…]

Ja, såg det.

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]