Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knotiz
Lockis skrev: mån 14 nov 2022, 11:02
Knotiz skrev:
thor71 skrev:Jag har haft samma problem med min XC90 T8II. Om bilen stod utan att köras, och därmed inte laddas via laddboxen, i 1-2 dagar så gick den ibland inte att starta pga att 12v batteriet var dött. Ska vara löst nu efter en uppdatering hos Volvo och jag har inte haft problemet sedan dess.

Problemet enligt Volvo var att den komponent i bilen som laddar ner ny kartdata OTA hängde sig ibland och därmed drog effekt dygnet runt och tömde 12v batteriet.
Då ska jag se om jag får tag på min säljare när han vaknat för dagen och se hur vi löser det!

Låter ju skönt om det är en så lätt lösning på problemet!
Ring din PST direkt istället då det är han/hon som kommer kunna hjälpa dig med felet.
Du kan absolut ringa säljaren också, men min erfarenhet är att det går snabbare att direkt vända sig till den person som kommer kunna hjälpa dig att avhjälpa felet.
Absolut, men jag har köpt bilen långt åt helvette hemifrån då är nöjd med deras service och flexibilitet och den har ej varit på någon service än så jag vet inte riktigt var jag tänkt servad den.

Det är ingen ko på isen heller för vår del, jag har volvokittet, en smidig jumpstarter!
av Knotiz
Doorider skrev: tis 15 nov 2022, 22:32
XC60Recharge skrev: mån 14 nov 2022, 10:18 Det verkar vara samma problem på alla bilar med nya long range v60 har problem då de står med laddaren inkopplad längre tid än 24 timmar viewtopic.php?f=86&t=171688
Min XC90 2023 var stendöd efter 1 vecka med laddaren inkopplad, fick ta bärgare samt att verkstaden sa att dom bytt 12V batteri.
Jag återkommer med vad dom säger i mitt ärende. Låter som samma fenomen som vår har, står den med sladden i över hela eller halva helgen så strular den.

Ska ringa en bekant på Volvo på fredag och se vad han kan hitta för något om detta.
av Knotiz
Bilen var inne och fick lite mjukvara uppdaterad för några veckor sen, men inte kunnat ha den stående någon längre stund med sladden i förrän nu i helgen, bilen stod med laddsladden i från fredag lunch till och med tisdag kväll och den startade, helt otroligt.

Men lite svagt att den inte lyckades starta värmaren p.g.a. låg batterispänning. Imponerande att den inte underhållsladdar 12v-batteriet när laddsladden sitter i.
av Knotiz
Det gick en stund i alla fall... nu var den helt stendöd, laddsladden har suttit i sen igår eftermiddag, schemalagd laddning mellan 00-07 varje natt, men den hade inte laddat överhuvudtaget i natt, bara dragit ur batteriet så jag inte ens kommer in i skiten...

Vad är det för fel på nya bilar, hur svårt ska det vara och få saker och ting att fungera?!?

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]