Perra83 skrev: ↑mån 05 sep 2022, 02:42
Aha!! Ska prova att starta bilen och se om den är låst då. Men bilen kan stå låst från ena dagen till den andra och då kan ja komma på att jag ska ladda och då är det bara att öppna luckan fast bilen är låst. Men man måste alltid låsa upp bilen för att få ur laddsladden ur bilen.
Hej,
Laddhandtaget låses automatiskt i laddluckan förutom när du
låser bilen även viss tid efter att du
låst upp bilen.
Laddluckan låses om du låser upp bilen men väntar för länge att ta ur laddsladden/laddhandtaget ur laddluckan.
Exempel: Du kommer till bilen, låser upp bilen, du kanske går till bakluckan och lägger in lite grejer (tar en stund), du går sen fram till laddluckan och försöker ta ur laddsladden/laddhandtaget men den sitter låst fastän du låste upp bilen tidigare. Anledningen är att det gått för lång tid mellan upplåsning av bilen och borttagande av laddsladden/laddhandtaget ur laddluckan. Händer mig titt som tätt. Då är det bara låsa bilen med touch i den lilla nedsänkta rektangeln på dörrhandtaget (eller låsa med fjärrnyckeln), sen ta tag i dörrhandtaget så bilen låses upp (eller låsa upp med fjärrnyckeln) och därpå gå ganska omgående till laddluckan och ta ur laddsladden. Observera att laddsladdens/laddhandtagets låsning släpper inte omedelbart efter du låst upp bilen, det tar nån sekund.
Laddkabel låses automatiskt
Om laddkabeln inte lossas från laddintaget, låses den automatiskt fast igen en stund efter upplåsning för att maximera laddning och räckvidd, samt möjliggöra förkonditionering inför avfärd. Laddkabeln kan lossas igen om bilen låses upp med nyckeln. För bilar med Passive Entry [=bilar utrustade med nyckelfri låsning och upplåsning] kan man låsa och låsa upp med handtaget igen.
Källa: (som exempel min egen Volvo Plug-in hybrid, Recharge, som har Passive Entry (=nyckelfri låsning och upplåsning)
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.