Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
På min MY22 verkar den alltid vara upplåst. Tror inte ens det finns något lås på luckan. Däremot så har jag haft problem med att det inte går att få ur laddkabeln...
Användarvisningsbild
av Perra83
Aha!! Ska prova att starta bilen och se om den är låst då. Men bilen kan stå låst från ena dagen till den andra och då kan ja komma på att jag ska ladda och då är det bara att öppna luckan fast bilen är låst. Men man måste alltid låsa upp bilen för att få ur laddsladden ur bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Perra83 skrev: mån 05 sep 2022, 02:42 Aha!! Ska prova att starta bilen och se om den är låst då. Men bilen kan stå låst från ena dagen till den andra och då kan ja komma på att jag ska ladda och då är det bara att öppna luckan fast bilen är låst. Men man måste alltid låsa upp bilen för att få ur laddsladden ur bilen.
Hej,
Laddhandtaget låses automatiskt i laddluckan förutom när du låser bilen även viss tid efter att du låst upp bilen.
Laddluckan låses om du låser upp bilen men väntar för länge att ta ur laddsladden/laddhandtaget ur laddluckan.
Exempel: Du kommer till bilen, låser upp bilen, du kanske går till bakluckan och lägger in lite grejer (tar en stund), du går sen fram till laddluckan och försöker ta ur laddsladden/laddhandtaget men den sitter låst fastän du låste upp bilen tidigare. Anledningen är att det gått för lång tid mellan upplåsning av bilen och borttagande av laddsladden/laddhandtaget ur laddluckan. Händer mig titt som tätt. Då är det bara låsa bilen med touch i den lilla nedsänkta rektangeln på dörrhandtaget (eller låsa med fjärrnyckeln), sen ta tag i dörrhandtaget så bilen låses upp (eller låsa upp med fjärrnyckeln) och därpå gå ganska omgående till laddluckan och ta ur laddsladden. Observera att laddsladdens/laddhandtagets låsning släpper inte omedelbart efter du låst upp bilen, det tar nån sekund.

Laddkabel låses automatiskt
Om laddkabeln inte lossas från laddintaget, låses den automatiskt fast igen en stund efter upplåsning för att maximera laddning och räckvidd, samt möjliggöra förkonditionering inför avfärd. Laddkabeln kan lossas igen om bilen låses upp med nyckeln. För bilar med Passive Entry [=bilar utrustade med nyckelfri låsning och upplåsning] kan man låsa och låsa upp med handtaget igen.
Källa: (som exempel min egen Volvo Plug-in hybrid, Recharge, som har Passive Entry (=nyckelfri låsning och upplåsning)
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri
Användarvisningsbild
av fjohan82
Inte omöjligt att låset på luckan har försvunnit på senare årsmodeller.
Finns väl ingen anledning att ha ett lås på den, det går väl inte att bli "slangad " på el? :-)
av perhall
Fast problemet på de nya är inte att laddluckan är låst, utan att det inte går att få ur laddkabeln trots att bilen är upplåst och tändningen på. Då funkar knappen i dörren.
Användarvisningsbild
av bem
perhall,
Det tipset skall jag lägga på minnet, kanske kan behövas på min laddhybrid nån gång, vem vet (hittills dock inga sådana problem under 1 års brukande av min Volvo)
Användarvisningsbild
av bem
Laddluckan påmin V90 Recharge MY22 har inte gått att öppna på ett par dar. Har försökt med Låsuppknappen på förardörren också men ingen effekt på möjligheten att låsa upp laddluckan. Har beställt tid hos min Volvomek, jag har inga mer trick eller annat att prova själv. Samtidigt kommer min bil uppdateras till senaste mjukvara 2.5 som den inte har idag, av meken.
Användarvisningsbild
av bem
fjohan82 skrev: mån 02 jan 2023, 18:22 Smältvatten som har frusit..?
Svårt veta förrän bilen kommer in i värme en längre stund. Det har gått bra tidigare i besvärligt väder ömsom varmt och kallt. Själva luckan rör på sig om man säger så med vill inte poppa ut som det är tänkt. Låsningen av locket verkar ligga kvar sen senaste gången luckan stängdes och jag sen har kört med bilen. Luckan låses ju under körning. Meken sa han skulle se om han kunde smörja upp låsningen om han fick upp laddluckan. Kan ju vara så enkelt som att låset frusit. Jag har varmgarage men en hel bil går inte in f.n. Jag kör så lite bil numera att jag väntar till 10 januari när meken skall kolla på problemet. Vem vet det kan ju bli mildväder innan dess som löser problemet om det är frysproblem. Men är i så fall ändå vettigt meken får ta sig en titt på låsningen om det går smörja nåt så det inte fryser så lätt. Tur det inte är ren elbil jag har, jag kan ju tuffa vidare ett tag på bensinmotorn så får elektronerna i hybridbatteriet vila sig ett tag.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]