- tor 03 nov 2022, 11:28
#1517654
För att börja i rätt ände.
1. De flesta vibrationsproblem härstammar från hjulen. Det beror ofta på att fälgarna inte är runda längre. Jag har köpt många fälguppsättningar i mina dagar och att köpa en begagnad uppsättning fälg där inte minst en fälg är orund på insidan, det finns nästan inte. Utgå från att ALLA begagnade fälgarn är till viss mån skadade och kan ge upphov till vibrationer.
Ergo, om du har vibrationer på din bil som inte går att balabsera bort så är nästa steg att testa med en uppsättning fälg och däck som man VET är 100% OK. Testa inte med en annan uppsättning begagnade fälgar utan låna hjul från en ny bil eller på annat sätt skaffa nya fälgar med kvalitetsdäck och använda dessa för vidare felsökning.
2. När det gäller SPA AWD och fortsatta vibrationer som inte går att lösa med däck ska medbeingare och hardyskiva bytas till nya med märkningar för balansering, om dessa märkningar saknas. Ska finnas grönt och vitt streck/prick märkt vid leden. Saknas dessa ska dessa bytas innan vidare felsökning. Är detta gjort?
Om det inte hjälper med ny medbringare och hardyskiva ska kardanen tas bort och bilen provköras utan AWD för vidare felsökning. Är detta gjort?
3. Volvo är väl medvetna om att SPA har problem med vibrationer, men har tyvärr inte tagit fram någon kampanj för att åtgärda skiten. Däremot är alla bilar sen 2020 utrustade med hydrauliska bussningar i länkarmarna (på samma sätt som bussningarna till motorn ofta är) och dom bilar som inte fått löst vibrationerna på annat sätt har fått sina bussningar bytta till den nyare varianten med artikelnummer 32246809. Vet inte om det är samma på båda sidor men antagligen.
4. Drivaxlarna är självklart också en vanlig källa till vibrationer.