Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Volvo verkar göra allt de kan för att skrämma bort de sista V90-kunderna.

Solid vit har tagits bort (!)
Minst en metallicfärg har försvunnit
Ullklädseln finns bara om man väljer "ultimate" och endast i kombination med grå randiga träpaneler(fula)
Ullkädseln finns bara till laddhybriderna?!
Den tidigare R-designklädseln verkar vara borta
Priserna verkar ha gått upp rätt kraftigt (inte hel konstigt dock, det sker på många håll nu)
Ett par snygga fälgar har försvunnit
Till Core får man betala 28.000 för vinterhjul på 19" fälgar. Varför 18" inte finns till Core är obegripligt.

Sen tidigare har man tagit bort tillval som sportratt och valbara dekorpaneler etc.

Men jag spar det konstigaste till sist: Det verkar inte finnas någon V90CC kvar! Jag hittar den i alla fall inte.
av least
V9097 skrev: fre 10 dec 2021, 09:51 Volvo verkar göra allt de kan för att skrämma bort de sista V90-kunderna.

Ullklädseln finns bara om man väljer "ultimate" och endast i kombination med grå randiga träpaneler(fula)
Priserna verkar ha gått upp rätt kraftigt (inte hel konstigt dock, det sker på många håll nu)
Till Core får man betala 28.000 för vinterhjul på 19" fälgar. Varför 18" inte finns till Core är obegripligt.

Sen tidigare har man tagit bort tillval som sportratt och valbara dekorpaneler etc.

Men jag spar det konstigaste till sist: Det verkar inte finnas någon V90CC kvar! Jag hittar den i alla fall inte.
Jepp, Cross Country verkar vara borta. Detta är dock underligt då man endast säljer CC-varianterna i USA. De vanliga V90 finns inte där.

Gäller att hålla fast vid den CC man har helt enkelt. :-)
Användarvisningsbild
av bem
V9097 skrev: fre 10 dec 2021, 09:51 Volvo verkar göra allt de kan för att skrämma bort de sista V90-kunderna.

Sorgligt om det verkligen stämmer det du kommit fram till. Men V90 Cross Country måste väl snart dyka upp som valbar bil i alla fall.
Tur jag hann få min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a innan Volvo rumsterade om med V90.
Har 18 tum vinterhjul på min V90 (som har 19 tum sommarhjul från fabrik eftersom det är en Incription).
Såna här, med Hakka 10 dubbdäck på, se bilden (hjulen heter 5-spoke Black Diamond Cut):
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D
(applikation för styrutslagsbegränsare och/eller hastighetsmätare behövs inte, det kollade däckkillen hos min Volvohandlare)
Funkar nog med 18 tum vinterhjul på en V90 23:a också, vore väldigt konstigt annat.

/Bo
Bilagor
5-Spoke_Black_Diamon_Cut_18tum_vinterhjul.JPG
5-Spoke_Black_Diamon_Cut_18tum_vinterhjul.JPG (4.64 MiB) Visad 686 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av HerrDödén
Lockis skrev: fre 10 dec 2021, 08:27
HerrDödén skrev: fre 10 dec 2021, 00:40 Någon som klurat ut hur man väljer färg/material på listerna i interiören? Lyckas inte runda att konfiguratorn bestämmer själv efter färg på klädsel men att det också är det enda man ser om listerna.
Tror inte du får välja detta separat längre. Utan det är nivå/klädsel/modell som bestämmer.
Ruggigt trist. Här var det faktiskt bättre förr. Herrejesus vad det gick att speca. Stolar, klädslar, paneler, allehanda options som idag är helt väck och mer därtill.

Känns inte som man får en personlig bil längre. Och det gillar jag inte. Här var Volvo hack i häl på tyskarna (i vart fall om vi bortser från BMW Individual, Audi Exclusive och andra avdelningar för speciella önskemål) men nu har man sannerligen halkat efter :-(
Användarvisningsbild
av bem
Volvo vet förmodligen vad majoriteten vill ha, men de som varit vana att verkligen kunna "bygga" sin Volvo efter de många valmöjligheter som fanns förr blir nog lite besvikna. Vi får väl hoppas Volvo säljer bilarna trots färre valmöjligheter för kunden vid beställningen. Själv tycker jag det är kul botanisera bland en massa paket och tillval (inte sagt jag väljer mycket) men möjligheten, valfriheten, är bra tycker jag. Men det blir kanske för dyrt nu när Volvo är under mammons piska och på börsen, då gäller det sälja många bilar och ha strömlinjeformad tillverkning med färre tillval som inte sölar ned i produktionen, antar jag. Inte fel med det kanske men är väl inte lika rolig upplevelse köpa eller hyra en Volvo när det tycks gå åt det hållet med färre valmöjligheter. Visst en bil är ett transportmedel i första hand. Men man skall väl trivas med bilen också? Kunna göra den lite "personlig".
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag fick precis svar från Volvo:

Hej!
Just nu görs de uppdateringar på hemsidan, så jag rekommenderar dig att vänta ett dygn för att se om de kommer tillbaka.
Det kommer komma lite ny information inom vissa kategorier. Kan tyvärr inte se de själv för ens de är klart.

Dock är det vissa saker med vanliga v90 som verkar lite märkligt, R-design som heter Dark: "Hej, jag vill köpa en V90 Dark, men den ska vara bright...".
Märks att det är någon i Göteborg som har kommit på detta... :P :bored:

Så allt verkar inte vara helt klart med uppdateringen, vi får sitta still i båten :-)
av Lockis
fjohan82 skrev: fre 10 dec 2021, 12:07 Jag fick precis svar från Volvo:

Hej!
Just nu görs de uppdateringar på hemsidan, så jag rekommenderar dig att vänta ett dygn för att se om de kommer tillbaka.
Det kommer komma lite ny information inom vissa kategorier. Kan tyvärr inte se de själv för ens de är klart.

Dock är det vissa saker med vanliga v90 som verkar lite märkligt, R-design som heter Dark: "Hej, jag vill köpa en V90 Dark, men den ska vara bright...".
Märks att det är någon i Göteborg som har kommit på detta... :P :bored:

Så allt verkar inte vara helt klart med uppdateringen, vi får sitta still i båten :-)
Du kan inte köpa en Dark som är Bright 😂 men du kan numera köpa ultimate Dark eller Bright. Men Dark och Bright verkar vara vara exteriört numera. Invändigt hänger det ihop med vilken klädsel man väljer. R-Design ratten verkar dock vara helt borta.
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]