Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hiff
HerrDödén skrev: ons 08 dec 2021, 10:45
Blaikarn skrev: ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?
Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.

Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist :bored:
Det enda konkreta som framkommer ur artikeln är att Volvo har utvecklat en ny låskista för V40 med vattenskydd. Den verkar kosta lika mycket som gamla låskistemodellen och ska klara av kyla bättre. Står inget om andra modeller.
Användarvisningsbild
av bem
hiff skrev: ons 08 dec 2021, 12:00
HerrDödén skrev: ons 08 dec 2021, 10:45
Blaikarn skrev: ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?
Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.

Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist :bored:
Det enda konkreta som framkommer ur artikeln är att Volvo har utvecklat en ny låskista för V40 med vattenskydd. Den verkar kosta lika mycket som gamla låskistemodellen och ska klara av kyla bättre. Står inget om andra modeller.
De andra modellerna lär väl följa, nåt annat än det finns ingen logik i. Om en bra lösning (förhoppningvis) på låskisteproblemet finns först nu är det svårt tro de infört det i produktion på någon ny bil än. T.ex. då har inte min V90 T6 Recharge 2022 den senaste lösningen på låskisteproblemet. Vi får väl se om det blir några problem med min bil, hittills inga problem. Jag har haft bilen ute i ur och skur sen jag hämta ut den 21 aug -21. Så den har varit igenom senaste köldknäppen utan minsta problem vad gäller dörröppning alla dörrar. Kanske bara är en tidsfråga innan min bil visar symptomen, hur som kan man hamna i ett besvärligt läge om man har de gamla låskistorna och tiden går, åtgärd på Goodwill går inte hur länge som helst som jag är säker en och annan erfarit i detta forum.
/Bo
av HerrDödén
Bytte mina låskistor i bakdörrarna förra vintern och om jag inte minns helt fel så hade generation 3 precis kommit ut. Sen dess har mina dörrar skött sig även när det varit grisigt kallt, småfuktigt och i största allmänhet det klimat som förra året gav upphov till mardrömmar när dörrarna inte gick att stänga. PST-historierna om kunder som kommit körandes till verkstaden med fladdrande bakdörrar var allt annat än inspirerande :party:

Inte alldeles säker på att de kistor som artikeln handlar om - då till V40 - innebär någon uppdatering för övriga modellers . Vore fint om någon med insyn kunde bekräfta vad som gäller för S/V/XC90.
av BiggBifuel
Nu är låskistorna bak bytta, lite erfarenheter. Nja det ger ingen felkod när det läste av bilen, eller som min vänliga teknikern sa -ingen felkod för mekanisk fel = ingen fel eller garantiåtgärd. Dock återkommer jag till att filma era fel igen, då är det svårt att motbevisa, så när det gäller Volvo Cars så är det strängare i sin bedömning när bilen börjar bli 3-4 år vad jag kan se av andra i olika trådar. Dock är det svårt att argumentera mot foton och film där felet framgår om man har garantier kvar.

Vad lärde jag mig lärde mig vid verkstadsbesöket, ingen garanti kvar på bilen, dyrt 8 000 - 10 000 kr för att få det senaste låskistorna. Vissa nämner i olika trådar, om inte bilen är för gammal så har Volvo Cars gått halvvägs gällande kostnaden när det inte finns garanti. Försäkringsbolaget Volvia tar inte låskistorna då det inte finns någon felkod och framför allt väderrelaterad fel vilket kändes märkligt (borde inte en V90 klara nordisk eller arktisk klimat i norr :-/ ), kanske andra bilförsäkringar tar den kostnaden?

Volvo Select garanti, en märklig garanti med om, men och kanske :oops: , låter fint men kanske inte solklart. nja Volvo Select garantin tar kostnaden efter diskussion och kom ihåg att filma då det är en del i bevisningen att låskistorna är felaktiga, bilen har ingen felkod = inget fel VS. fel = filmat :nerd: . Har du utnyttjat vägassistansen för att bärga bilen till verkstaden känns det som det räcker tillsamman med filmen om man har garanti kvar (2 första åren) eller Volvo Select garanti med vägassistans, service avtal mm. Det tråkiga som kan inträffa, är att du sitter i bilen med värme på och allt tinar upp, när väl bärgaren kommer så finns inte felet kvar och låskistorna fungerar igen :x !

Och tålamod, vad säger verkstadstaden! Försäkringsärende, garanti, Volvo Select garanti, någon typ av kompensation (goodwill) från Volvo Cars sida :-/ I mitt fall så pratade vi om alla och det rådde förvirring från verkstaden sida hur kostnaden skulle regleras. Trodde själv att det var solklart att det gick på Volvo Select ;-) från början, verkstaden registrerade besöket på en Volvo Select garanti åtgärd, för att sedan ta det på Volvia försäkringen för sedan säga att det inte finns någon garanti och försäkringen tar inte kostnaden :-/ :-/ :-/ Och jag sa att det är väl Volvo Select garanti vi pratar om eller :angelo: . Hur som helst så känns det som denna tråd tillsammans med bakdörrar i baklås kommer bli en evig tråd, då det finns många bilar ute som rullar. I tråden bakdörrar går ej öppna finns intressanta tips hur man kan prova öppna/låsa bakdörrarna.
Användarvisningsbild
av bem
Låskisteproblemet måste väl vara en av Volvos mer svårslagna ”bottennapp” vad gäller dålig konstruktion på en till synes inte allt för komplicerad komponent, en låskista. Jag har haft massvis med Volvo och aldrig haft problem med dörrlåsen. Men när jag skaffa V90 så börja jag läsa här och annorstädes om detta låskisteproblem. Om problemet finns och kommer visa sig på min V90 2022 har jag ingen aning om.
Att det tar sån tid som det tycks att få en fungerande lösning på låskisteproblemet övergår mitt förstånd. Att Volvo inte upptäckte problemet och löste det innan de släppte ut bilar med undermåliga låskistor är också svårt att förstå som en Volvobrukare. Det är tyvärr inte bara låskistor Volvo är långsamma med att fixa, det finns fler exempel t.ex. Volvo Cars appen som saknar massvis med funktioner ännu (för Android Automotive Volvobilar). Skall visst komma under 2022.
Det fula i kråksången är att Volvo släpper ut bilar med haltande komponenter och mjukvara t.ex. Det borde de kunna bli bättre på, resurser och pengar lär väl inte fattas så bra Volvo Cars gått de senare åren?
I stort gillar jag min nuvarande Volvo men jag gillade nog både Volvo och Volvobilar jag haft förr lite bättre. Tror det har att göra med att Volvo har tendens nu att skyffla över problem, de borde fixat, på brukaren som kan få stå för fiolerna att rätta till i grunden Volvos misstag från första början, som knasigt designade låskistor som inte riktigt tål svenska vintrar. Volvo har ju väldigt kort fabriksgaranti (2 år). Om Konsumentköp kan det bli lite längre skydd mot ursprungliga fel.
/Bo
av Glenn3
V60 fick iaf en ny låskistekonstruktion bak 2020 någon gång. Jag hade problem både med låskistor bak men även passagerardörren fram på den V60 CC jag hade då. Bak sa PST att det fanns en ny låskista som de bytte till men fram blev det samma typ av låskista igen.
Inte haft problem med min V60 2021 ännu.
av BiggBifuel
Den gamla låskistan såg liknande ut utifrån, vet ej om man har ändrat konstruktionen på insidan. Utvändigt så såg det ut som man monterade en gummi överdrag över låset. När man gjorde bytet så tog det hela förmiddagen att byta låskistorna, det sa att det är en ny konstruktion och misstänker det krävs rutin för att få upp farten. När man monterar tillbaka låskistan med gummiöverdraget så vart det tydligen också trångt och inte så lättjobbat. :-)
av thewhitecar
Hej
Besökte Volvo verkstaden i luleå i dag ,ang bakdörrarnas låskistor som ej låser/öppnas
det ska gå på garantin enl verkmästaren .
V90-2018 :-D
Användarvisningsbild
av sewen
BiggBifuel skrev:Den gamla låskistan såg liknande ut utifrån, vet ej om man har ändrat konstruktionen på insidan. Utvändigt så såg det ut som man monterade en gummi överdrag över låset. När man gjorde bytet så tog det hela förmiddagen att byta låskistorna, det sa att det är en ny konstruktion och misstänker det krävs rutin för att få upp farten. När man monterar tillbaka låskistan med gummiöverdraget så vart det tydligen också trångt och inte så lättjobbat. :-)
Så, för att veta om man har de nya låskistorna eller de gamla som krånglar ska man titta efter ett gummiöverdrag. Det saknas på de gamla?
Nån som har nya och kan tänka sig att posta en bild?
Har en early v90 CC 2020.

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]