- ons 08 dec 2021, 11:55
Bedrövligt att Volvo ej tagit sitt ansvar, vid en akut situation så kommer man inte in i baksätet vid tex olycka.
Moderator: Moderatorer
HerrDödén skrev: ↑ons 08 dec 2021, 10:45Det enda konkreta som framkommer ur artikeln är att Volvo har utvecklat en ny låskista för V40 med vattenskydd. Den verkar kosta lika mycket som gamla låskistemodellen och ska klara av kyla bättre. Står inget om andra modeller.Blaikarn skrev: ↑ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.
Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist![]()
hiff skrev: ↑ons 08 dec 2021, 12:00De andra modellerna lär väl följa, nåt annat än det finns ingen logik i. Om en bra lösning (förhoppningvis) på låskisteproblemet finns först nu är det svårt tro de infört det i produktion på någon ny bil än. T.ex. då har inte min V90 T6 Recharge 2022 den senaste lösningen på låskisteproblemet. Vi får väl se om det blir några problem med min bil, hittills inga problem. Jag har haft bilen ute i ur och skur sen jag hämta ut den 21 aug -21. Så den har varit igenom senaste köldknäppen utan minsta problem vad gäller dörröppning alla dörrar. Kanske bara är en tidsfråga innan min bil visar symptomen, hur som kan man hamna i ett besvärligt läge om man har de gamla låskistorna och tiden går, åtgärd på Goodwill går inte hur länge som helst som jag är säker en och annan erfarit i detta forum.HerrDödén skrev: ↑ons 08 dec 2021, 10:45Det enda konkreta som framkommer ur artikeln är att Volvo har utvecklat en ny låskista för V40 med vattenskydd. Den verkar kosta lika mycket som gamla låskistemodellen och ska klara av kyla bättre. Står inget om andra modeller.Blaikarn skrev: ↑ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.
Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist![]()
BiggBifuel skrev:Den gamla låskistan såg liknande ut utifrån, vet ej om man har ändrat konstruktionen på insidan. Utvändigt så såg det ut som man monterade en gummi överdrag över låset. När man gjorde bytet så tog det hela förmiddagen att byta låskistorna, det sa att det är en ny konstruktion och misstänker det krävs rutin för att få upp farten. När man monterar tillbaka låskistan med gummiöverdraget så vart det tydligen också trångt och inte så lättjobbat.Så, för att veta om man har de nya låskistorna eller de gamla som krånglar ska man titta efter ett gummiöverdrag. Det saknas på de gamla?