Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
MMarin skrev:Säljare säger att bilen var såld utan problem och att det är omöjligt att köra nästan 500mil med den fellet.
På den grunden dem vill inte betala för reparation...
Bilen enligt serviceboken är servad ordentligt, jag är intresserad om Volvo har problem med injektorer eller jag hade isolerade situation...
Konsumentköplagen:
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/

Du bör förstå att detta inte är ditt problem att lösa. Det är firman du köpte den av. Det är nu upp till de hur de vill laga din bil. Vill de låta verkstaden där den står laga, ta hem den på bilsläp eller vad som nu faller de in är det deras rätt att lösa det på, men de måste som ovan skrivet lösa det och detta utan att det ska bli allt för besvärligt för dig.

Vad de har för garanti är väl sak samma, de lär få lösa det hur som om du inte kört sönder den själv. Även detta på en så pass ny bil går under ”ursprungligt fel” fel som upptäckts inom 6mån anses ha funnits där vid köp. Se konsumentköplagen. Bilhandlarnas garantier är inte helt sällan lika bra eller sämre än denna regel/lag vilket deras vilseledande prat om 500 mil bevisar.

De kan nu dock krångla lite med att du inte snarast meddelat dem vilket var din skyldighet men det ska såhär pass tidigt inte spela in, frågan är dock hur det ställs att en annan börjat jobba med motorn.
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@MMarin,
Bara för att, är den köpt hos en Volvo Återförsäljare?
Vad har du för avtal på maskinskadeförsäkringen om hur långt bilen rullat?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
MMarin skrev:jag är intresserad om Volvo har problem med injektorer eller jag hade isolerade situation...
Har aldrig sett nånsin ett inlägg om felande spridare. Det som jag noterat är ökad olje konsumtion som beror på kolvringar på USA sajten swedespeed (bara bensinare där borta)
av MMarin
Micce1980 skrev: sön 19 sep 2021, 21:13
MMarin skrev:Säljare säger att bilen var såld utan problem och att det är omöjligt att köra nästan 500mil med den fellet.
På den grunden dem vill inte betala för reparation...
Bilen enligt serviceboken är servad ordentligt, jag är intresserad om Volvo har problem med injektorer eller jag hade isolerade situation...
Konsumentköplagen:
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/

Du bör förstå att detta inte är ditt problem att lösa. Det är firman du köpte den av. Det är nu upp till de hur de vill laga din bil. Vill de låta verkstaden där den står laga, ta hem den på bilsläp eller vad som nu faller de in är det deras rätt att lösa det på, men de måste som ovan skrivet lösa det och detta utan att det ska bli allt för besvärligt för dig.

Vad de har för garanti är väl sak samma, de lär få lösa det hur som om du inte kört sönder den själv. Även detta på en så pass ny bil går under ”ursprungligt fel” fel som upptäckts inom 6mån anses ha funnits där vid köp. Se konsumentköplagen. Bilhandlarnas garantier är inte helt sällan lika bra eller sämre än denna regel/lag vilket deras vilseledande prat om 500 mil bevisar.

De kan nu dock krångla lite med att du inte snarast meddelat dem vilket var din skyldighet men det ska såhär pass tidigt inte spela in, frågan är dock hur det ställs att en annan börjat jobba med motorn.
De sa att det inte kan vara en skada när bilen köptes eftersom den inte skakade och inte har producerat vit rök, de bestämde att det inte är ursprunglig fel, efter det betalade jag för undersökning för att fastställa orsaken till problemet, inte någon form av reparation bara för att ta bort del att detta hände plötsligt för nu är det klart att detta hände under en längre period så det borde räknas som ursprunglig fel. (fick många olika råd från konsumentverket...)
Jag anlitade en advokat som kommer att fortsätta diskussionen med dem nu...
Micce1980 skrev:@MMarin,
Bara för att, är den köpt hos en Volvo Återförsäljare?
Vad har du för avtal på maskinskadeförsäkringen om hur långt bilen rullat?
Inte från Volvo Återforsäljare en andra stora bilhandlare...
Försäkring tackas inte maskinskadda längre bilen har rullat 15200mil exakt. (senare har jag sett att Volvia täcker till och med över 15000mil) :oops:
Användarvisningsbild
av Micce1980
@MMarin, Du behöver ingen advokat, bara att stångas lite med de. ;-) De vet att de flesta tröttnar och inte orkar bråka lite men du har rätt och det vet de. Förövrigt så ta bort orden "borde räknas som ursprungligt" och få in " detta räknas som ett urprungligt fel" för det är det.

De kan säga vad de vill, du ska bara få svar på frågan "hur löser ni detta" och sedan "när förväntas den vara klar".

Har bilen köpts av en firma som är ansluten till MRF (motormännens riksförbund) då?

Att bilen är felaktig ska inte medföra några extra kostnader för dig – det är bilhandlaren som ska stå för kostnaden att åtgärda felet samt eventuella merkostnader.
Lånebil

Tänk också sedan på att du har rätt till om det uppkommit vissa utgifter för dig i ärendet som lånebil.

Om du måste ha en bil under reparationstiden bör bilhandlaren erbjuda dig en lånebil. Får du ingen lånebil kan du ha rätt till ersättning för att till exempel åka kollektivt eller att hyra en bil. Tänk på att det är ditt ansvar att begränsa kostnaderna som uppstår. Har du flera alternativ att välja mellan kan du troligtvis inte få ersättning för det dyraste.
Ersättning för kostnader

Exempel på kostnader som kan uppstå i samband med fel är:
Kostnader för att du har tvingats köra till bilhandlaren eller verkstad (Skatteverkets norm för reseersättning är i dagsläget 18,50 kronor per mil)
Kostnad för bärgning
Kostnader för alternativ transport, till exempel buss eller tåg
Inkomstförlust, till exempel om du måste ta ledigt från jobbet för att hämta bilen
Ombesiktningskostnad eller felsökningsavgift
Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ned på att klaga på felet. För att kunna få ersättning behöver du kunna visa underlag, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg, på vilka kostnader du har haft. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.
av MMarin
@Micce1980: Ja, säljare är ansluten till MRF, och redan fick 2 gånger nej från säljaren, vi kan säga 3 gånger, 2 gånger över säljare och sen beslut direkt från garanti avdelning (jag klagade på vad säljare överförts till mig han hade kontakt med garanti avdelning)...

Jag förlorade så mycket tid på detta i slutet jag valde bättre advokat driva det fram endast vad är problematiskt bilen sitter fast och jag vet inte hur lång det ska tar. :-(

Tänkte att få lite erfarenhet från ni och tack för alla åsikt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
MMarin skrev: sön 19 sep 2021, 22:44 @Micce1980: Ja, säljare är ansluten till MRF, och redan fick 2 gånger nej från säljaren, vi kan säga 3 gånger, 2 gånger över säljare och sen beslut direkt från garanti avdelning (jag klagade på vad säljare överförts till mig han hade kontakt med garanti avdelning)...

Jag förlorade så mycket tid på detta i slutet jag valde bättre advokat driva det fram endast vad är problematiskt bilen sitter fast och jag vet inte hur lång det ska tar. :-(

Tänkte att få lite erfarenhet från ni och tack för alla åsikt.
Det gör det ännu lättare, är de anslutna till mrf måste de följa en dom från arn. Nu vill man inte dra det dit så det tar ca 8-16 månader…

Undra om man kan ta juristens kostnad på sin hemförsäkring? ;-)

Mja, du förlorar tyvärr tid men det gör man när man drabbas tyvärr, sen kommer de åka på detta så klart. Se till så juristen ordnar med allt runt om som det med lånebil till exempel eller vad ni nu förhandlar fram.

Lycka till och meddela hur det går
av BiggBifuel
Kolla din bilförsäkring och rättsskydd! Advokat- och rättegångskostnader om du hamnar i tvist, nu låter det som en tvist du har. Det kan vara till exempel vid trafikskada, köp, försäljning eller reparation

Rättsskydd är en del av din försäkring som kan ersätta kostnader för rättsliga ombud och rättegång om du hamnat i en rättslig tvist. Försäkringsskyddet täcker oftast delar av ombuds- och rättegångskostnaden. Skyddet tillämpas dock endast i vissa tvister och mål, som är definierade i försäkringens villkor.

Självrisk, ligger runt 20 % av kostnaden, minst 1 000 kr
av Keiser
Det finns inga säkra fall i den juridiska världen men jag skulle säga att du har väldigt goda odds att vinna detta. Att felet inte fanns där när du köpte bilen är en sak men att den var på upphällning är ju bevisat (då den gått sönder stax efter köp). En släkting fick havererad kamrem (med motorskador) knappt 3 månader efter köp, firman motsatte sig att ta kostnaden men förlorade och fick betala. Skulle säga att det är väldigt likt ditt fall. Inom 6 månader ska firman bevisa att du orsakat skadan och det lär bli väldigt svårt i detta fall... Stå på dig!

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]