Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ända som gäller är att hitta en ny fin asfalterad sträcka som man kan provköra till 130 för att kontrollera vibrationsgraden. Det finns olika grad på vibrationer, det är många gånger en subjektiv bedömning, men klart är att ratten ska inte skaka :-)
Användarvisningsbild
av rylle
Kolla även vad det är för däck, så ni kan känna om det är skillnad mellan däckmärken. VI har 19'' Pirelli Zero sommardäck, har tyvärr bara kört V90 med Pirellis.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Idag provkörde jag en v90 cc från 2019 och där kände man väldigt tydliga vibrationer när man passerade 120 km/h, ratten, sätet och golvet vibrerade. Den hade 18 tums hjul och continentaldäck.
Det känns lurigt att åka längre resor för att köpa en v90 och sedan när man provkör så är det vibrationer i den.
Vi tycker verkligen om v90 när det gäller alla punkter men man kanske måste överväga något annat märke. :-(
Användarvisningsbild
av bem
Fredrik84 skrev: tor 29 apr 2021, 18:18 Hej!
Idag provkörde jag en v90 cc från 2019 och där kände man väldigt tydliga vibrationer när man passerade 120 km/h, ratten, sätet och golvet vibrerade. Den hade 18 tums hjul och continentaldäck.
Det känns lurigt att åka längre resor för att köpa en v90 och sedan när man provkör så är det vibrationer i den.
Vi tycker verkligen om v90 när det gäller alla punkter men man kanske måste överväga något annat märke. :-(
Om du kanske tänker köpa av en Volvo återförsäljare är det väl bara ställa kravet att bilen skall vara vibrationsfri i alla hastigheter man normalt kan köra i med bilen. Numera har ju förresten Volvo en fartspärr så du kan inte köra fortare än 180 km/t med 2021:or eller nyare (finns säkert möjlighet få bort fartspärren, men hur vet jag inte).
Du kanske får plöja igenom den tråd som finns här om vibrationer i nyare Volvo bilar och hur folk har kommit till rätta med det.
Bland det första jag skall göra när jag får min nya V90 T6 Recharge 2022:a vecka 22 är att kolla så det inte är vibrationer i bilen när man kommer upp i lite fart. Då är det bara påpeka det så får min Volvoåterförsäljare rätta till det, såvida det inte är nåt som räknas som normalt för en V90 men det tror jag knappast.
Om det är nån tröst så provkörde jag en V90 T6 Recharge 2021:a för några månader sen och den var vibrationsfri ända upp till fartspärren.
/Bo
Fredrik84 skrev:Hej!
Låter som du få sätta igång felsökning, som om det vore din egen bil. Introducera säljaren till problemet och börja felsöka däcken.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Vi ska ta och åka och titta på fler bilar som är av intresse, nu vet jag iaf hur jag ska framkalla vibrationerna om dem finns. Jag tycker det är konstigt att tidigare ägare inte gjort något åt saken med vibrationerna. Om jag köpte en bil för närmare 500.000kr skulle jag lämna tillbaka den om den har vibbar.

Sen kan man ju fråga sig hur vanligt det är egentligen? Jag har läst delar av tråden om v90 och vibrationer.
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Min personliga erfarenhet är de svenska vägarna får efter ett par säsonger långvågssättningar som märks först vid högre farter med SPA bilarna, samma gäller de andra tyskmärken som taxi använder. Stockholm Arlanda sträckan är det många som klagar på, oavsett märke.
Hursomhelst så motade jag bort mina vibrationer med 1 ombalansering, 2 ett hjulmutter hade lossnat och ersattes och 3 till sist gjorde de bromskraft balansering ( eller vad det heter ) och så sig tvungna byta ett däck. Sen var det tillräckligt bra. Jag har legat i 130 ned till Spanien och vägarna på kontinenten är helt vibrationsfria. Det är i Sverige man känner av det dåliga vägunderlaget.
Jo jag tro Volvo har tagit fram några gummibussning som läggs på stötdämparfästet eller om det var ovan övre spiralfjädern, nånstans - lyssna om sådana finns?
Till sist om bilen stått länge på samma ställe lär däcken förlora sin rundhet.
Edit 4 har också sänkt framvagnen som jag tror blev mer stum. När jag byte spiralfjädrar till Eibach så kunde jag se original var åtminstone 1/3 längre okomprimerad , vilket leder mig att tro originalfjädrar är mjukare och kan förstärka självsvängningstendenser (Einstein som talar). :-)
Senast redigerad av 4 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo också så kan man inte jämföra nuvarande V70 på samma stäcka med V90 då V90 snappar upp fler ojämnheter i vägunderlaget. Du behöver hitta en ny asfalterad sträcka som referens.
av Malmstroem
SPA-plattformen är betydligt känsligare för underlag och obalans/orundhet på hjul än tidigare Volvo-plattformar.

Den är i mitt tycke också betydligt roligare att köra. Stabilare och mer "vägkänsla".

Det är oavsett en väldigt bra ide att provköra och se vad just ni tycker är OK. Jag har åkt i mer än 100 olika SPA-bilar, mest V90. Ingen av dessa har vibrerat på ett sätt som för mig varit fullständigt oacceptabelt. Ett litet fåtal har haft vibrationer på den nivån att jag skulle klagat om billen var min.

Det är fullt möjligt att jag har för stor acceptans -- därav min rekommendation att prova och se vad just NI tycker. Speciellt om den bilindivid som eventuellt ska inhandlas.
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]