Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xanthopteryx skrev:Kör laddbox. Säkrare.
Sladden som följer med skall ses som nödladdning.
Oj oj nu tar jag fram popcornskålen Bild

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

TomasGBG skrev: tor 25 feb 2021, 16:54 CEE 3-fas har nog aldrig levererats med Volvo. Jag kör dock en CEE 3-fas till Schucko adapter (149kr på Jula). Jag tycker det är safe eftersom CEEn har egen matning från proppskåpet.
Du börjar någorlunda ok med egen matning (jordfelsbrytare på den?) som sedan till ett CCS-uttag, men i.o.m. den där adaptern så får du in en stor lucka i systemet. Din adapter är risken med stort R och gör att du kommer genom ett schukouttag och helt plötsligt så har du både en billig adapter och ett schukouttag. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk och din svagaste länk är i mitt tyckte värre än att ladda från en nydraget schukouttag. Adaptern är risken!

Såhär formulerar elsäkerhetsverket sig: "Använd ingen utrustning mellan uttaget och
laddkabeln."

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
Hemingway skrev: fre 26 feb 2021, 08:05
... bilen kan inte laddas med 3-fas (11kW), endast 3,7kW genom 16A enfas. Gäller alla Volvos laddhybrider på marknaden.
En fråga:
Jag har ju en V90 T6 Recharge på ingående (leverans v.21) och i avtalet står det att bilen kommer levereras dels med
laddkabel 10 ampere 7 meter Schuko, dels med laddkabel Hybrid 16 ampere 7 meter Typ 2 som kostar i vanliga fall 4216 kr men följer med gratis till Recharge MY21 på nån sorts kampanj.
Skall jag åka omkring med bägge laddkablarna om jag skall på resa och vill vara säker på att kunna ladda överallt?
Behöver jag nån mer laddkabel för att gardera mig eller skall jag skaffa nån sorts adapter för att gardera mig. Hur många olika laddkablar/kontakter finns det... CEE 3-fas laddkabel skall jag väl inte behöva släpa omkring på eftersom Volvos laddhybrider bara klarar 1-fas.
Bo
bem skrev: fre 26 feb 2021, 08:38
... bilen kan inte laddas med 3-fas (11kW), endast 3,7kW genom 16A enfas. Gäller alla Volvos laddhybrider på marknaden.
En fråga:
Jag har ju en V90 T6 Recharge på ingående (leverans v.21) och i avtalet står det att bilen kommer levereras dels med
laddkabel 10 ampere 7 meter Schuko, dels med laddkabel Hybrid 16 ampere 7 meter Typ 2 som kostar i vanliga fall 4216 kr men följer med gratis till Recharge MY21 på nån sorts kampanj.
Skall jag åka omkring med bägge laddkablarna om jag skall på resa och vill vara säker på att kunna ladda överallt?
Behöver jag nån mer laddkabel för att gardera mig eller skall jag skaffa nån sorts adapter för att gardera mig. Hur många olika laddkablar/kontakter finns det... CEE 3-fas laddkabel skall jag väl inte behöva släpa omkring på eftersom Volvos laddhybrider bara klarar 1-fas.
Bo
Ta med båda kablarna så har du möjlighet att ladda överallt. Nej, du behöver inget ytterligare. Publika laddare är i princip alla typ 2, vilket är det som Volvo använder sig av.
bem skrev:Skall jag åka omkring med bägge laddkablarna om jag skall på resa och vill vara säker på att kunna ladda överallt?
All laddning "på väg" kommer ske med typ2. Schukon är bara för laddning i privatbostäder och liknande.
Lövet skrev: fre 26 feb 2021, 12:32
bem skrev:Skall jag åka omkring med bägge laddkablarna om jag skall på resa och vill vara säker på att kunna ladda överallt?
All laddning "på väg" kommer ske med typ2. Schukon är bara för laddning i privatbostäder och liknande.
Tack, tack, då vet jag det. Jag är ju gröngöling på laddhybrid så därför kommer det såna här basic frågor...
Nu ligger laddbox högt upp på funderalistan men det får jag starta ny tråd om eller kolla om nån startat nån bra jag kan hoppa in i.
/Bo
Hemingway skrev: fre 26 feb 2021, 09:53
bem skrev: fre 26 feb 2021, 08:38
En fråga:
Bo
Ta med båda kablarna så har du möjlighet att ladda överallt. Nej, du behöver inget ytterligare. Publika laddare är i princip alla typ 2, vilket är det som Volvo använder sig av.
Tack för svar!
/Bo
bem skrev:
En fråga:
Bo
Under drygt 3år med laddhybrid är de tillfällen jag laddat på resa färre än ena handens fingrar.
Då räknar jag inte besök hos mina föräldrar eller sommarstugan eftersom det också är "hemma".
Skälen till att jag inte laddar på resa är framförallt krånglet. Den stora uppsjön betallösningar och avtal. Avsaknaden av "snabbladdning/3-fas laddning". Vidare tycker jag det är att utnyttja gästfriheten i överkant att koppla in sig när man besöker vänner mm. (Ska jag stå med en skvätt bensin eller diesel när de kommer till mig??)

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]