Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja något knas är det.
Att det tar 15-20 minuter att få en varm bil med parkeringsvärmare vid 10-15 minusgrader som ts skriver är väl ganska normalt och rutorna ska ju även isas/frostas av. Minns jag rätt är längsta gångtid 40 min för parkeringsvärmaren men sådan kan ju bli förändrat vid någon uppdatering.
Däremot 25-30 minuter för varm bil vid körning och med inkopplad tillskottsvärme och 10-15 minusgrader, nja det är nog en fråga för Volvoservice vad de anser som normalt eller om det kräver någon felsökning. Börja med att kolla att kylargardinen är stängd både före och efter bilen startats. Värmaren fungerar ju då parkeringsvärme ger varm bil.
Hur mycket motorn hjälper till med värmen beror väl på hur körförhållanden är. Stor skillnad på att köra landsväg jämn fart 80km/h på högsta växeln, då bidrar inte en modern dieselmotor med mycket värme. Använder man inte extravärmaren inan start så är motorn en klump på minst 100kg metall plus 10 liter kylarvätska som skall värmas från kanske -10 grader innan man får värme detta på ca 0,5 liter diesel/mil för både framdrivning och värme till kupen.
Frågan var ju 15-20 min för att få bilen varm med enbart värmaren och 25-30 med motorn igång. Vid landsvägskörning bidrar inte motorn med mycket värme. Det som har inverkan är däremot fartvindens kylande effekt. Har själv en v70 d5 utan dieselvärmare kan jag köra ca 4 mil landsväg innan jag fått upp värme i kupen vid minus 10. Och ja termostaten fungerar perfekt kylaren är iskall. Det räcker med värmeelementet som kylare.
Nej, frågan var varför det tar längre tid och utifrån "Jag har kontrollerat, under inställningar/klimat/tillskottsvärme, att tillskottsvärmen till kupen är på slagen."
V90 har en funktion där man kan aktivera tillskottsvärme under körning och bränslevärmaren går då vid behov för att hålla värme inne i bilen.
Med den funktionen aktiverad ska tillskottsvärmaren hjälpa till att få upp inne temperaturen i en V90 och inte som i din V70 utan värmare, så det skiljer mellan din bil och ts.
Det finns också en elektrisk kylargardin på V90 som borde stänga och hjälpa till att ge högre motortemperatur.
Idag , samma körsträcka, men utan ECO-mode inställningen, då kom jag upp i +16 grader i kupén efter 15 minuters körning. Utomhus temperaturen var dock varmare än igår : -4 grader utomhus vid start, så det går inte att direkt jämföra värdena med gårdagens värden (+6 grader i kupen, efter 15 min. körning och en utomhus temperaturen på -8 grader). Det verkar dock som om det är ECO-mode inställningen som gör att uppvärmningen av kupén är så långsam....

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]