Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasHieta
MartinFrotjold skrev: mån 01 mar 2021, 09:03 Jag har en stor hund vilket kräver bra utrymme.
Köp en hundgrind och en lastavdelare så blir det mycket utrymme för hunden där bak. Vår storpudel har väldigt gott om plats.
av refbob
TobiasHieta skrev: tis 09 mar 2021, 06:05
MartinFrotjold skrev: mån 01 mar 2021, 09:03 Jag har en stor hund vilket kräver bra utrymme.
Köp en hundgrind och en lastavdelare så blir det mycket utrymme för hunden där bak. Vår storpudel har väldigt gott om plats.
Om man har 1 hund ja. Vi har 3 hundar i storlek som din med avdelare och gallergrind. V70 har både bredare och högre skuff. Det blir skillnad. 2 hundar tycker det är trångt att dela på en halva i V90. Men OK i XC70. I V90 sitter dem mera upp och rör sig. Medan i Xc70 ligger dem lugnt.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har aldrig förstått varför Volvo lämnade sin sweet spot man hade med V70. V90 tycker många är för stor, men många i sverige tar V90 ändå den eftersom V60 är för liten om man har barnvagn eller hund. Sen måste jag säga att V90 ser lite märklig ut, jag har en själv men har aldrig riktigt blivit överens med utseendet. Sett uppifrån är bakluckan väldigt rundad, och under bakrutan sticker det ut en panel som sträcker sig långt bakåt. Men inte nog med att man gjorde bakrutan sluttande, man försämrade samtidigt fällningen av baksätet och har riktigt dålig lösning på lastgardinen.

V90 säljer dåligt, jag tror faktiskt det hade gått bättre om man hållit sig till sin uppräta stil på Herrgårdsvagn. Nåja, Volvo har tagit många konstiga beslut genom åren.
av Lövet
V9097 skrev: Nåja, Volvo har tagit många konstiga beslut genom åren.
Fast är det så "konstiga" när Volvo numera säljer mer än någonsin? ;-)

V90 hade kanske sålt några extra exemplar i Sverige om rutan var fyrkantig (fast det tror dock inte jag, fler vill nog ha en snygg bil i prisklassen än att åka runt med bokhyllekapacitet) men man hade förlorat på andra marknader. Där är det inte status att visa att man gör saker själv så att säga.
Användarvisningsbild
av bem
V9097 skrev: ons 10 mar 2021, 14:33 Jag har aldrig förstått varför Volvo lämnade sin sweet spot man hade med V70. V90 tycker många är för stor, men många i sverige tar V90 ändå den eftersom V60 är för liten om man har barnvagn eller hund.

Sen måste jag säga att V90 ser lite märklig ut, jag har en själv men har aldrig riktigt blivit överens med utseendet. Sett uppifrån är bakluckan väldigt rundad, och under bakrutan sticker det ut en panel som sträcker sig långt bakåt. Men inte nog med att man gjorde bakrutan sluttande, man försämrade samtidigt fällningen av baksätet och har riktigt dålig lösning på lastgardinen.

V90 säljer dåligt, jag tror faktiskt det hade gått bättre om man hållit sig till sin uppräta stil på Herrgårdsvagn. Nåja, Volvo har tagit många konstiga beslut genom åren.
Jag har en V90 (T6 Recharge) på "G" (lev. vecka 21) och jag håller med att en V90 känns lite stor och klumpig, kanske mest när man skall parkera. Jag provade en V60 T6 Recharge först men jag tyckte den var för liten för mig och mina fraktbehov.

Den sluttande bakrutan stjäl helt klart volym. Jag tycker personligen att det ser hyfsat snyggt ut men lite opraktisk kanske p.g.a. sluttande bakrutan. Jag hade personligen föredragit bakruta a la V70 (jag kör en V70 MY14 f.n.). Jag kikade även på XC60 men tyckte den var för hög och för litet bagage för mina behov. V90 är ändå närmast en gammal hederlig V70 så det fick bli en sån för mig. Vi får se om V90 kommer finnas som ren elbil sen, den som lever får väl se.

V90 har nog som du säger trillat ner en del i försäljningsstatistiken nu när många vill ha Suvar, Cross Over och allt vad det kallas. Den gamla "herrgårdsvagnen" (kombin) kanske har sett sina bästa dar i Sverige?

Svårt att hitta en perfekt bil som passar alla ens behov, men V90 är tillräckligt nära för mig nu när jag ville hålla mig till Volvo. Men man skall nog inte stirra sig blind på bara Volvos modeller, de andra tillverkarna spottar ju ur sig nya intressanta bilmodeller så man hinner knappt med.

/Bo
av refbob
Jag tycker nog V90 CC är det bästa Volvo kan erbjuda nu. Men att låta en kombi bli mindre kombi tror jag inte är lösningen. Snarare att ännu fler tycker att då kan man ta en suv som är mera praktisk med att man sitter högre och med lättare insteg. Inte en stor bil på utsidan och "dåligt" utnyttjade innerytrymmen.

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]