Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1407582
Kosta på en laddare. Exempelvis Ctek.
Här är en vettig mindre modell. Finns såklart snabbare och meet avancerade men då går priset upp.
https://www.autoexperten.se/tillbehor/b ... 0-12-volt/

Sedan låter du den ladda under vintern. Om du orkar är det inte fel att ha den på en gång i veckan. Exempelvis om du är ledig på helgen så låt den stå från lördag till söndag.
#1407590
Och jag laddar före vinterperioden och man börjar använda värmaren. Sedan 1-2 ggr under vintern och sedan en fulladdning efter vinteranvändandet.
Men allt beror på hur du använder värmaren och hur du använder bilen.
I förra bilen en V70 rullade jag väl batteriet cs 6-7 år och 15000-17000mil, inte slut men började sega sista vintern.
Nuvarande har rullat 7500 mil och blir fyra år i februari, ingen tendens ännu att behöva bytas.
#1407591
Har laddat ner appen, men på ett sånt här forum får man snabbare o bättre hjälp är min erfarenhet :-D

Har en Iphone 11 med senaste uppdateringarna så det borde väl inte vara det.
Får väl se om dagens tur laddar upp batteriet något, vet inte ens om det laddar upp på en 30 mils tripp?

Blev lite nyfiken på uttaget för Calix motorvärmarekabeln som sitter på kofångaren, är det en standardgrej på XC90? och i så fall vad används den till, är den färdigdragen för elektrisk kupévärmare?
#1407603
Highlander skrev: lör 17 okt 2020, 09:00
Blev lite nyfiken på uttaget för Calix motorvärmarekabeln som sitter på kofångaren, är det en standardgrej på XC90? och i så fall vad används den till, är den färdigdragen för elektrisk kupévärmare?
Precis det är för motorvärmare.
Men vad har du för motor? D5? T8?
#1407606
Batteriet blir aldrig 100 procent laddat, hur länge du än kör. Så redan där har vi en nackdel för blyackar som trivs bäst fulladdade.
Nästa problem för blyackar är att de trivs bäst om de inte används... jo tjena, i en bil liksom, men så fungerar dessa batterier tyvärr. Så två problem här.
Nästa problem är att ett kallt batteri inte kan laddas lika snabbt, och vintertid är det sällan varmt i batteriet när man skall iväg. Likaså har du sämre effektuttag från ett kallt batteri och när det är kallt behöver du ju...mer effekt. Sedan så drar värmaren och, framförallt, fläktarna en hel del ström vilket kostar på. Har du dessutom då kallt batteri (ovan) så...
Och sedan kanske du har dragit värmaren för att få bastu i bilen och så kör du i 10 minuter.
Upprepa ett par gånger och batteriet ligger lågt, och ligger det lågt mår det också inte bra och åldras i förtid.

Allt ligger på något sätt emot en när det gäller blyackar i bilar. I en UPS (avbrottsfri kraft) fungerar de däremot förträffligt för oftast innebär en UPS att batteriet är fulladdat och används aldrig eller i princip aldrig. Dessa batterier kan hålla i årtionden!

Grundregel (som måste modfieras om batteriet mår dåligt) är: Kör lika länge (minst) som du har använt värmaren.
Går värmaren i 20 minuter så kör i (minst) 20 minuter.
Enstaka gånger att det avviker spelar mindre roll (även om det såklart påverkar) men försök att hålla det hyfsat nära, så kanske det blev 20 minuter värmare, 10 bil en dag och 20 minuter värmare 20 bil nästa dag så ta 20 minuter värmare och 30 bil eller 10 värmare och 20 bil tredje dagen.
Personligen kör jag aldrig tiduret utan direktstartar och anpassar då efter rådande väderlek. Mitt mål är:
1. Förvärma motorn
2. Tina is på rutorna (fram och sida främst)
3. Som bonus få lite varmare inne

Så är det 5 grader kör jag kanske 5 minuter.
0 grader, kanske några minuter mer.
-5 kanske kräver 10, ibland 15 om det varit en redigt kall natt så bilen är nedkyld.
-10 kanske kräver 15, är det tjock is kan det krävas 20 i sällsynta fall.
O.s.v.
Har helt enkelt testat mig fram. Kör, ser när isen börjar smälta = lagom.
Om ingen is: Kör, känner om det har börjat komma lite ljummen luft in i bilen så den inte är helt nedkyld.

Sparar jag bränsle, batteri och miljö på. Trots allt är det viktigaste att motorn får en vettig temperatur. Kupén är ju bara nice to have och det finns rövvärme och rattvärme. =)
#1407656
Highlander: Nu har du fått en hel del bra svar, men det finns fortfarande utrymme för motfrågor. (I alla fall för mig) Sitter intagskontakten verkligen i kofångaren? På Volvo brukar dom sitta i vänster framskärm, alldeles framför hjulet. Det kan ju vara så att någon har installerat elektriska motorvärmaren i efterhand och inte följt Volvos anvisningar. Calix och Volvo är samma sak. Det är Calix som tillverkar Volvos Original i Volvos namn. Utrustningen är densamma. Det är bara kartongen i princip, som skiljer. Därför borde intagskontakten sitta i framskärmen. Men det finns ju alltid undantag.
Moderna elektriska motorvärmare har ett system med färdiga kablar och kontakter. Det är gjort så att man skall kunna utöka en elvärmeanläggning. I och med att det är färdiga kontakter och skarvstycken så behöver man inte vara utbildad elektriker om man bara följer givna anvisningar. Så på frågan om du kan ansluta en batteriladdare till din motorvärmare, så är svaret JA. Men då behöver du dom kablar och förgreningskontakter som krävs.
Sedan en annan motfråga här: Du har fått svar om batteriet och drifttid m.m. Har du en bränsledriven motorvärmare också?
En Calix eller Volvo elektrisk motorvärmare drar ingen batteriström. Den går helt och separat på den ström som kommer i kabeln från ett vägguttag eller stolpe.
Däremot bränsledrivna motorvärmare drar batteriström. Har man en sådan och använder den så måste man kompletteringsladda med jämna mellanrum, som det har beskrivits här.
Vilken är bäst? En väldigt svår fråga. Man får svara med ett tvetydigt svar: Det beror på! Står du i ett stängt garage så kan du inte köra bränsledriven värmare. Står du vid ett eluttag så kan köra den elektriska motorvärmaren hur du vill, men grundprincipen är att du skall bara köra den två timmar före avfärd. Bilen blir inte varmare även om värmaren är igång hela natten. Den ström som går åt håller bara uppnådd temperatur på samma gradantal som den hade efter två timmars gång. Så det är alltså inte gratis att köra hela natten. Och själva värmarelementet i sin tur är inte tänkt för långtidsdrift. Det brinner upp till slut om man har det inkopplat för länge. (Undras hur jag vet det?) Men har du en modern anläggning på din motorvärmare med fjärrkontroll, så kan du styra t.ex att en batteriladdare jobbar i X timmar. sedan kopplas motorvärmare och en eventuell kupévärmefläkt in dom sista två timmarna. Och moderna kupévärmefläktar är också numera termostatstyrda så dom går inte alltid på full effekt.
Så: Man kan ha både bränsledriven värmare och elektrisk värmare i samma bil. Man väljer det driftsätt som är enklast. Och man kan även välja det ena eller det andra vid t.ex en nybeställning av en bil. Men kom ihåg inget är gratis. Elvärmare går på elräkningen. (Det är dock inga kolossala summor) Och bränsledrivna värmare går på bränsle och batteri. Bränslekostnaden kan vara försumlig här. Det är värre med batteriet som måste stödladdas och till det krävs en batteriladdare. Den i sin tur måste inte vara inkopplad med ett eventuellt elvärmesystem. Den kan vara helt fristående men fastnonterad, eller ligga löst, om man vill det.
#1407668
Jo en sak kan jag tillägga till mitt tidigare inlägg:
Ju fler dagar bilen står, desto mer laddas batteriet ur.
Har man alltså inte kört på en vecka för att man kanske är ledig, sjuk, inte behöver, whatever, så ligger man så att säga på minus redan från start.
Då är det extra viktigt att köra länge eller (bättre) ladda på med batteriladdare.
Om jag själv har sådana stillestånd på vintrarna så rullar jag ut sladden och slår på ctek över dagen/natten och toppar upp efter någon vecka.
Annars stödladdar jag lite beroende på mitt körmönster. Nu har jag rätt okej då det är 30 minuter enkel väg nästan varje gång men jag kan samtidigt ha en halv vecka här och där då jag inte använder bilen så ibland stödladdar jag en gång i veckan, ibland en gång i månaden.
Temeraturen spelar också roll - stödladdar oftare om vi har sådär lite småkyligt som typ 15-20 minus i längre perioder. Är det en klassisk svealandsvinter med +1 grad och regn så behövs såklart inte lika mycket stödladdning...

Ctek har även battery sense som jag monterat i och även om den har några små buggar i appen så tycker jag den på det stora hela är väldigt bra för att få ett hum om hur batteriet mår. Dels visar den grafiskt men även spänningen (volt) samt aktuell temperatur. Bara genom att lära sig läsa av spänningen i viloläge ger en ett bra hum om hur batteriet mår.
Detta monteras hyfsat enkelt på batteriet bak, utan att skruva isär massa saker. Du behöver bara två muttrar i rätt dimension och lite pill med hylsnyckel.

Men är du lite intresserad är det bra för då lär man sig lättare saker. Likaså om man är lite nyfiken av sig och försöker pussla ihop alla delarna samt provar sig fram.
#1407677
Ja det var onekligen utförliga svar :-)
Det är en D5a som rullat knappa 7000.

Var väl lite oprecis i beskrivningen om var den satt, den sitter i skärmen precis framför vänster framhjul men har ingen aning om eller vad den är kopplad till, om den ens är kopplad till något..
#1407692
Ser den ut så här?

[img][/
Elintag.JPG
Add description
Elintag.JPG (299.71 KiB) Visad 441 gånger
img]

Då är det Volvo/Calix original. Den går i första hand till en motorvärmare. Dessvärre så finns det många olika modeller beroende på vilken motor det är, så jag vet inte var i motorrummet du skall leta efter den. Om du sedan har t.ex ett uttag för en kupévärmefläkt så sitter det förgreningar på kabeln till motorvärmaren. Det gäller även fjärrstartenheter, batteriladdare och annat vad du nu kan tänkas ha. Man måste inte ha allt. Då går kabeln direkt till motorvärmaren. Men köper man till mera utrustning så måste ju det kopplas in någonstans. Man kan börja med ett kupévärmeuttag, det ger komfortabel värme och snöfria rutor med en sådan fläkt. Men som jag har sagt tidigare, det går att bygga ut till det mesta. Det är väl bara plånboken som begränsar.

Men jag har ett uttryck som jag vet är sant: "Vatten är den bästa värmeledaren"!

Ett tillägg: I Volvo finns det redan färdiga förbestämda montageplatser t.o.m. borrade skruvhål om du vill lägga till utrustning. Men då skall du hålla dig till Volvo/Calix. Det är en förutsättning för att det skall passa.

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]

230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]