- lör 17 okt 2020, 09:57
Batteriet blir aldrig 100 procent laddat, hur länge du än kör. Så redan där har vi en nackdel för blyackar som trivs bäst fulladdade.
Nästa problem för blyackar är att de trivs bäst om de inte används... jo tjena, i en bil liksom, men så fungerar dessa batterier tyvärr. Så två problem här.
Nästa problem är att ett kallt batteri inte kan laddas lika snabbt, och vintertid är det sällan varmt i batteriet när man skall iväg. Likaså har du sämre effektuttag från ett kallt batteri och när det är kallt behöver du ju...mer effekt. Sedan så drar värmaren och, framförallt, fläktarna en hel del ström vilket kostar på. Har du dessutom då kallt batteri (ovan) så...
Och sedan kanske du har dragit värmaren för att få bastu i bilen och så kör du i 10 minuter.
Upprepa ett par gånger och batteriet ligger lågt, och ligger det lågt mår det också inte bra och åldras i förtid.
Allt ligger på något sätt emot en när det gäller blyackar i bilar. I en UPS (avbrottsfri kraft) fungerar de däremot förträffligt för oftast innebär en UPS att batteriet är fulladdat och används aldrig eller i princip aldrig. Dessa batterier kan hålla i årtionden!
Grundregel (som måste modfieras om batteriet mår dåligt) är: Kör lika länge (minst) som du har använt värmaren.
Går värmaren i 20 minuter så kör i (minst) 20 minuter.
Enstaka gånger att det avviker spelar mindre roll (även om det såklart påverkar) men försök att hålla det hyfsat nära, så kanske det blev 20 minuter värmare, 10 bil en dag och 20 minuter värmare 20 bil nästa dag så ta 20 minuter värmare och 30 bil eller 10 värmare och 20 bil tredje dagen.
Personligen kör jag aldrig tiduret utan direktstartar och anpassar då efter rådande väderlek. Mitt mål är:
1. Förvärma motorn
2. Tina is på rutorna (fram och sida främst)
3. Som bonus få lite varmare inne
Så är det 5 grader kör jag kanske 5 minuter.
0 grader, kanske några minuter mer.
-5 kanske kräver 10, ibland 15 om det varit en redigt kall natt så bilen är nedkyld.
-10 kanske kräver 15, är det tjock is kan det krävas 20 i sällsynta fall.
O.s.v.
Har helt enkelt testat mig fram. Kör, ser när isen börjar smälta = lagom.
Om ingen is: Kör, känner om det har börjat komma lite ljummen luft in i bilen så den inte är helt nedkyld.
Sparar jag bränsle, batteri och miljö på. Trots allt är det viktigaste att motorn får en vettig temperatur. Kupén är ju bara nice to have och det finns rövvärme och rattvärme. =)