Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
Jovisst frihjular den även med farthållare i ecoläget i nedförsbacke, däremot frihjular den inte om du har bil framför i radarn. Som tidigare nämnt upplever jag inget ryck efter mjukvaruppdatering. V90 CC D4 AWD uppdaterad senast i november 2019.
av Nystrom7
Min gjorde det också, uppmärksammade det efter jag provkört en v60 förra året. Men den blev betydligt bättre efter uppdateringen i november oftast går det sömlöst.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Angående frihjulsfunktionen så har jag fattat det som att lådan lägger i N vid frirullning och sedan tillbaka till D.
av AndS
Nja, en manuell möter man koppling med gas så om det rycker är det förarberoende och körstil. Den möter även med gas om du kör med ACC/PA och växlar utan att röra gaspedal, lite halvsutomat.
av KnotVillage
Det är ju därför den rycker till. Den möter ju utan gas. Möter du kopplingen utan gas på en manuell så rycker den även till.
av AndS
Men med ACC inkopplad rycket den inte vid växling utan att behöva möta med gaspådrag.
Så det bör kunna hanteras även med automat, vilket det tyder på att Volvo löst med ny programvara. ;-)
av then71
Bilen har varit på Volvoverkstaden och meken håller med om att rycken är markanta men hittar inget fel och programvaran är den senaste.
Då den filialen mest mekar Dacia och Reanault blev jag ombedd att ta kontakt med stadens andra Volvoverkstad för utökad felsökning, vilket kommer göras.
B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]