Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Haggee skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 02 sep 2020, 21:46 Baserat på D4 och dricka olja så... Vår dricker tamejfanken inte en milliliter!
Oljemätaren rör sig i princip 0 på ett år, cirka 1.500-2.000 mil.
Hade en V70 D4 med 10700 mil på mätaren den drack inte nå olja heller. Men av erfarenhet av Volvos bensinare både 2.4 och 2.5T så vet jag att de dricker olja. Det är just detta som gör mig orolig att bilen ska sluka 0.5 liter var 100 mil
I dag är det ju i grunden samma motor i alla bilar så frågan är om det egentligen då är någon skillnad i oljetörst mellan de olika modellerna? Känns mer som att det är individbetonat om det slörpar lite eller nästan inget. Knappt hört om någon som har en törstig en (men självklart kan alla motorer drabbas av att det blivit knas någonstans så 0 oljetörstiga moderna Volvos finns ju inte).
av Haggee
Xanthopteryx skrev: tor 03 sep 2020, 06:24
Haggee skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 02 sep 2020, 21:46 Baserat på D4 och dricka olja så... Vår dricker tamejfanken inte en milliliter!
Oljemätaren rör sig i princip 0 på ett år, cirka 1.500-2.000 mil.
Hade en V70 D4 med 10700 mil på mätaren den drack inte nå olja heller. Men av erfarenhet av Volvos bensinare både 2.4 och 2.5T så vet jag att de dricker olja. Det är just detta som gör mig orolig att bilen ska sluka 0.5 liter var 100 mil
I dag är det ju i grunden samma motor i alla bilar så frågan är om det egentligen då är någon skillnad i oljetörst mellan de olika modellerna? Känns mer som att det är individbetonat om det slörpar lite eller nästan inget. Knappt hört om någon som har en törstig en (men självklart kan alla motorer drabbas av att det blivit knas någonstans så 0 oljetörstiga moderna Volvos finns ju inte).
Man kan säga att det är som ett lotteri alltså. Antigen får du en slörpande olje törstig motor eller inte.
av mortimer
Haggee: Jag kan bara tala för mig själv, men för min del så räcker gott o väl en T4 på 190hkr. Normalt sett så drar bilen bara mer bränsle ju större motor man har med fler hkr. Var inga problem med att dra min husvagn på 1500kg totalvikt, snarare tvärtom... med min V70 var det husvagnen som bestämde lite men nu är det bilen som bestämmer när man kör med last. Förbrukningen snittade ca 1.15l/mil med husvagn under ca 12mil men det gjorde min V70 också. Vi satt två vuxna, 1 tonåring och två småbarn i bilen häromdagen och den kände inte trött då heller. Oljenivån visar fullt på skalan som finns där men som sagt har jag bara kört ca 70mil så det är för tidigt att uttala sig om. Bilen ska in på service om ca 60 dagar även om den bara rullat 900mil sedan senaste service(idag)
av Haggee
mortimer skrev: tor 03 sep 2020, 09:01 Haggee: Jag kan bara tala för mig själv, men för min del så räcker gott o väl en T4 på 190hkr. Normalt sett så drar bilen bara mer bränsle ju större motor man har med fler hkr. Var inga problem med att dra min husvagn på 1500kg totalvikt, snarare tvärtom... med min V70 var det husvagnen som bestämde lite men nu är det bilen som bestämmer när man kör med last. Förbrukningen snittade ca 1.15l/mil med husvagn under ca 12mil men det gjorde min V70 också. Vi satt två vuxna, 1 tonåring och två småbarn i bilen häromdagen och den kände inte trött då heller. Oljenivån visar fullt på skalan som finns där men som sagt har jag bara kört ca 70mil så det är för tidigt att uttala sig om. Bilen ska in på service om ca 60 dagar även om den bara rullat 900mil sedan senaste service(idag)
Låter trevligt faktiskt. Vi i familjen åker inte så mkt längre därför utesluter vi dieseln. Ska den servas på Volvo? Isf vad kostar service på en sån bil?
av Xanthopteryx
Haggee skrev: tor 03 sep 2020, 08:16
Xanthopteryx skrev: tor 03 sep 2020, 06:24
Haggee skrev:
Man kan säga att det är som ett lotteri alltså. Antigen får du en slörpande olje törstig motor eller inte.
Så är det ju med alla bilar. Tror dock sannolikheten för en oljetörstig motor är låg vad gäller modern Volvo.
av III
Jag har aldrig haft en Volvo som dragit så mycket olja att jag behövt fylla på mellan service. Visserligen varnade förrförra att det var läge att fylla på innan service men ca en tredjedel kvar på stickan så den fick aldrig mera olja, den gjorde så varje år. Med två volvo med vea hat jag aldrig fått någon varning, men den displayen har bara två lägen. Ok eller dags fylla på. Lite dumt faktiskt.
av 2019V90
Min T4 drar ej heller någon olja. Tycker förövrigt att T4:an har kraft så det räcker körde tidigare en V70 2.5Ft 200HK och T4:an tycker jag upplevs som rappare.
av Xanthopteryx
Mer spökfel ju tidigare bil det är.
Just elektroniska fel har jag knappt haft alls.
Det mest allvarliga var i somras så det blev glapp i blinkerspaken vilket gav herrejösses med felmeddelanden och sköt bort samtliga funktioner via ratten (knappar och spakar).
Nytt spakställ löste det. Sedan 2018 när det nu var finns en ny uppgraderad version just då det kunde bli fel på de innan.
av Haggee
Xanthopteryx skrev: tor 03 sep 2020, 20:05 Mer spökfel ju tidigare bil det är.
Just elektroniska fel har jag knappt haft alls.
Det mest allvarliga var i somras så det blev glapp i blinkerspaken vilket gav herrejösses med felmeddelanden och sköt bort samtliga funktioner via ratten (knappar och spakar).
Nytt spakställ löste det. Sedan 2018 när det nu var finns en ny uppgraderad version just då det kunde bli fel på de innan.
Tänker oxå i det spåret att ju tidigare bil och ju nyare plattform desto mer problem. Oj då kan inte ha vart billigt att fixa till det där felet?

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]