Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Sen kan man tro vad man själv vill, men den ekonomiska delen av att hålla motorprogrammet enhetligt är nog extremt stor. Inte massa v-motorer med olika bränslen, lådor och modellvariationer.
av AndS
Siqqe skrev: ons 13 maj 2020, 09:04
Jag kör mestadels blandad körning med T6:an och då ligger jag oftast ganska exakt på 1,0 l/mil. Detta måste ju ändå vara under all kritik år 2020?
Min åsikt, om man väljer den motorstarkaste bensinmotorn och sedan börja jämföra förbrukning som påverkas av en himla massa omständigheter, tja inte är det konsekvent.
Jag har flera bilar där den motorstarkaste tar bensin som en törstig kamel dricker vatten, men är trevlig en sommardag, ;-)
Bruksbilarna den i profilen väljer jag utifrån styrka jag behöver i kombination med förbrukning, samt AWD.
av Lövet
TommyP86 skrev:Sen kan man tro vad man själv vill, men den ekonomiska delen av att hålla motorprogrammet enhetligt är nog extremt stor. Inte massa v-motorer med olika bränslen, lådor och modellvariationer.
Det har Volvo dessutom varit tydliga med. Man var medveten om att man bara hade råd att hålla en uppsättning vid liv och fyra cylindrar är den mest flexibla kombinationen. Man adderar sedan turboladdning, kompressor och eller eldrift. Allt annat är mindre flexibelt och kräver då en kompletterande, antingen mindre eller större, motorfamilj.

Själv hade jag ju hellre sett att de fortsatte med fem cylindrar men en sådan bli av naturen 4-5 cl/mil törstigare* och det håller helt enkelt inte. Man kan tycka att det är en löjlig skillnad men det ger 10 g/km och det kan man inte vara efter sina konkurrenter längre.

* I körcykeln. i verkligheten vet vi ju att det inte behöver vara så men det är ju ändå det man måste räkna på
av kenjoh4
Varför är t8 ett tankefel? Jag köpte min ny som privatperson och den har nu gått ca 5000 mil och snittförbrukningen är 0,58. Blivit en del Europaresa. Finns kraft när man vill samt att man kan glida när man vill :-D
av Malmstroem
Det är utan tvekan trevligare med en 6:a. Jag gick från en A6 Allroad med diesel V6 till XC90 med rak fyra (D5). Hur mycket jag än tycker om Volvo kan jag inte påstå att jag fick en trevligare motor. Dock kan jag inte tycka att Volvon är speciellt törstig. Med min körprofil tar Volvon och Audin i princip lika mycket diesel, och då är XC90 markant större än A6. Så det kanske finns någon fördel med fyror.
av Xanthopteryx
Som nämnts, finns en kylargardin i V90. Dessutom måste vi också tänka på att datorn i bilen inte alltid visar rätt, särskilt inte på äldre bilar. V90 verkar visa extremt rätt är det jag märkt hittills på snart 6.000 mil. Tar även med tillskottsvärmen.
Vår V90 D4 AWD har jag kommit ner en bit på vad gäller långkörning. Cirka 45 mil, två vuxna ett barn, fullt med packning, vinterdäck, cirka 0 grader i luften och blåsigt: 0,49 l/mil.
Det tycker jag är rätt okej...
av Hisingspaddan
Personligen tycker jag att de gamla femmorna var en bra kompromiss som gav både bra prestanda, skön ljudbild och goda prestanda kombinerat med vettiga bränsle- och servicekostnader. Kanske borde Volvo fortsatt på det spåret? Det ger ju dessutom en viss känsla av exklusivitet med fler än fyra cylindrar, men det är kanske för liten andel av köparna som bryr sig om sådant idag. Jag förstår tanken med den modulära uppbyggnaden av en fyrcylindrig motorfamilj kombinerat med olika grader av överladdning och elektrifiering, men jag tycker inte att Volvo lyckats särskilt väl med sin elektrifiering. Där finns som sagt en del att lära av t.ex. Toyota/Lexus.
Användarvisningsbild
av Derank
Dagens XC90 är då långt ifrån lika törstig som tex 2,5Tn i gamla xc90in var, jag kom lätt upp i 1,8-2.0l milen i polarens med automat och awd
av TomasGBG
kenjoh4 skrev:Varför är t8 ett tankefel? Jag köpte min ny som privatperson och den har nu gått ca 5000 mil och snittförbrukningen är 0,58. Blivit en del Europaresa. Finns kraft när man vill samt att man kan glida när man vill :-D
0,58 är ju nästan som vilken diesel som helst...
Användarvisningsbild
av V9097
TomasGBG skrev:
kenjoh4 skrev:Varför är t8 ett tankefel? Jag köpte min ny som privatperson och den har nu gått ca 5000 mil och snittförbrukningen är 0,58. Blivit en del Europaresa. Finns kraft när man vill samt att man kan glida när man vill :-D
0,58 är ju nästan som vilken diesel som helst...
Men med dubbla maxeffekten (D4->T8) och möjligheten att köra kortare resor helt, eller nästan helt på el. Jag tycker T8 är en fantastiskt drivlina, men passar såklart inte alla behov. Inte illa att köra en stor bil med 400 hästkrafter på 0,58!

Angående Volvos satsning på bara fyrcylindrigt (och tre) så tror jag de har gjort helt rätt. Pengarna fanns inte att utveckla nya femmor och sexor. Volvo vill dessutom ha sina motorer på tvären, vilket i tidigare generationer bilar har fått kompromissa en del pga utrymmesbrist. Jag tänker då på växellådor (4-stegs i S80 T6 1999 tex) och McPherson framvagn i V70/S80 2007-2016.
Jag saknar definitivt femmorna och sexorna, men sett ur ett kommerciellt perspektiv har ju Volvo gått starkare än någonsin de senaste åren. Tack och lov finns ju de gamla bilarna kvar, jag samlar själv på en 164 och skulle gärna ha något 5-cylindrigt också.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]