- ons 13 maj 2020, 13:59
#1379546
TommyP86 skrev:Sen kan man tro vad man själv vill, men den ekonomiska delen av att hålla motorprogrammet enhetligt är nog extremt stor. Inte massa v-motorer med olika bränslen, lådor och modellvariationer.
Det har Volvo dessutom varit tydliga med. Man var medveten om att man bara hade råd att hålla en uppsättning vid liv och fyra cylindrar är den mest flexibla kombinationen. Man adderar sedan turboladdning, kompressor och eller eldrift. Allt annat är mindre flexibelt och kräver då en kompletterande, antingen mindre eller större, motorfamilj.
Själv hade jag ju hellre sett att de fortsatte med fem cylindrar men en sådan bli av naturen 4-5 cl/mil törstigare* och det håller helt enkelt inte. Man kan tycka att det är en löjlig skillnad men det ger 10 g/km och det kan man inte vara efter sina konkurrenter längre.
* I körcykeln. i verkligheten vet vi ju att det inte behöver vara så men det är ju ändå det man måste räkna på
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i