Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PebbleGrey
Stort tack för all input. Uppskattar att lyssna på folks personliga uppfattningar och lägga dessa till mina egna preferenser. Annars har jag bara säljaren och sambon som motpol.

Kortare resonemang kring några av de synpunkter som kommit in:
- Elstol går enbart att få tillsammans med skinn. Vi har barn, och då uppskattas skinnet.
- Vi valde bort elstol passagerare p.g.a. att vi har bakåtvänd bilstol som lutar mot passagerarens ryggstöd. Känns vanskligt med minnesfunktionen? Kommer nog ändå försöka hitta en lösning som gör att vi kan ta motorstolspaketet med dynförlängning etc.
- HUD och 360 kamera ingår i Lounge, detta är dock inget vi personligen värderar.
- Original 20" på blocket är billigare än 18" nytt. Vi behöver ändå en vinteruppsättning och vi tycker 20" ser fett ut helt enkelt.

Är väl medveten om värdetapp på nya bilar. Köpte ny BMW 2014 och ny Audi 2017 båda privat. Det jag var ute efter med tråden var topp 5 utrustningsval i prioritetsordning så att inget lulllull går före något "måste". Överdrivet exempel HUD före dragkrok. Min egen lista är något i stil med nedan.

1 Automat
2 Dragkrok
3 Skinn
4 Bränslevärmare
5 Navigation

Exempel på fler listor? Vilka är nästa 5 punkter?
Senast redigerad av 3 PebbleGrey, redigerad totalt 0 gång.
av Xanthopteryx
Ohh, ja, de ändrar ju i paketen hela tiden.
Vi kunde välja halvläder med elmanövrering. Tog minne på förarsidan men utan minne på passagerarsidan.

HUD och 360 var frugan skeptisk till. Hon provkörde båda och sedan var diskussionen borta. Ingen av oss har ångrat oss ens en dag över detta. Kameran för att bilj-n är stor och parkeringen blir så mycket lättare med kamerorna (särskilt på trånga platser) och HUD för att... ja, man har ju liksom all vettig info där. Kikar nästan aldrig på instrumentklustret numera. Och har du navigation får du hänvisning i fönstret. Grymt skönt! (funkar dock inte med Android Auto och exempelvis Waze - där är man hänvisad till mittskärmen). Jättejobbigt att köra en bil utan HUD nu. :-p

Dragkrok tog vi infällbara och det var himla skönt att slippa slå sönder smalbenen. Har funkat skitbra hittills.
Se till att du fårmed adapter så du kan köra gamla kontakten om det behövs! Annars måste du köpa adapter själv sedan...

VoC antar jag ingår alltid numera? Var tillval för oss (köpte årsmodell -18, beställde innan sommaren -17).
Gardinerna i dörrarna är rätt okej. 230V i baksätet är himla smidigt också. Båda dessa ingick dock i paket med akustikrutor och fyrzonsklimat (som vi ville ha) och det blev samma pris med paket som att ta rutor och klimat separat! Så... inget svårt val...
Fyrzons är för övrigt väldigt skönt om man har en krånglig familj (jag gillar svalt, frugan varmt och dottern kallt och de två sitter typ alltid i baksätet).
Som jag sade, automagiskt insynsskydd bak om du har sparköppning av bagageluckan. Plastmatta i bagageutrymmet ser jag som självklart och likaså plastmattor inne i bilen.

Färg tog vi electric silver då den dels är snygg och variationsrik men framförallt sväljer den smutsen jäkligt bra (och jag är inte den som tvättar bilen i onödan om man säger så...). Ser med andra ord helt okej ut även efter ett halvårs vinterblurk i stockholmsområdet (alla bosatta i dessa krokar vet vad jag talar om).
Köp till solglasögonhållaren är mitt tips också! Typ 350 spänn tror jag. Bad även säljaren att den skulle monteras inför leverans så slapp jag (lätt arbete men varför skall jag om jag kan få den direkt på plats?).
av Robertnr
Har Birch Light på min V60 och jag älskar den färgen. Otroligt tacksam vid smuts (hade en svart bil tidigare och för en pedant känns det jobbigt :-D). Var först osäker på färgen men när jag såg den hos åf så var saken klar!
av PebbleGrey
Robertnr skrev: sön 03 maj 2020, 21:33 Har Birch Light på min V60 och jag älskar den färgen. Otroligt tacksam vid smuts (hade en svart bil tidigare och för en pedant känns det jobbigt :-D). Var först osäker på färgen men när jag såg den hos åf så var saken klar!
Intressant! Kommer också från svart bil och gillar bilvård lite mer än normalt. Fick en mindre ångestattack varje gång jag skinnade bilen, kom till baken och den redan var dammig igen i fronten :sick:

Börjar mer och mer luta åt Birch, uppfattar du den som ljusgrå eller varmsilver? Måste leta upp en snarast och inspektera. Pebble är för övrigt också extremt smutscamoflerande.
av Robertnr
PebbleGrey skrev: sön 03 maj 2020, 22:02
Intressant! Kommer också från svart bil och gillar bilvård lite mer än normalt. Fick en mindre ångestattack varje gång jag skinnade bilen, kom till baken och den redan var dammig igen i fronten :sick:

Börjar mer och mer luta åt Birch, uppfattar du den som ljusgrå eller varmsilver? Måste leta upp en snarast och inspektera. Pebble är för övrigt också extremt smutscamoflerande.
På vinterhalvåret när det ännu finns snö på backen och vädret är mulet så tycker jag den ser ljusgrå ut, nästan matt i färgen ibland. På sommaren känns den mer åt det silvriga hållet fast vit :-D Hoppas du hittar en så du kan se med egna ögon.
Senast redigerad av 1 Robertnr, redigerad totalt 0 gånger.
av PebbleGrey
Robertnr skrev: sön 03 maj 2020, 22:31 Om man jämför med den vita snön så är bilen rätt grå :-)
Tumme upp! Gillar färgen skarpt på Cross Country. Känns mer levande än Bright Silver och mer lättskött än Crystal White.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag kommer aldrig välja en bil utan HUD och 360 kamera, nu när man vant sig vid det.. 😀👍🏻

Kommer också uppdatera stereon till nästa bil. Oklart om det skulle bli HK eller BW. Men inte standardstereon i alla fall..🤔

Panorama skulle jag välja till nästa gång också, men inte om jag måste göra avkall på något av ovanstående.

Mycket av detta ingår väl i loungepaketet nu. Loungepaketet har mer blivit som ett teknikpaket plus plus. Innan var det mer komfortinriktat, med skinndetaljer och andra säten. I alla fall på xc90.

Listan:
1. 360 kamera
1. HUD
1. Dragkrok
2. Uppgraderad stereo
3. Panorama
av V70_2005
1. Keyless entry och start samt elektrisk baklucka med spark.
2. HUD + stora klustret.
3. Navigator.
4. CarPlay.
5. VOC

Parkeringssensorer fram och bak.
av refbob
Trevlig spec. Du har med dem paket jag tycker man behöver.

Jag saknar mörkt tonade rutor i din spec. Har barn och hundar men inga gardiner. Har "lösa" på våran andra bil xc70 och dem täcker ju rutan bättre jämfört mot rullgardiner. Men xc70 hade för ljust tonade rutor. V90 har bra toning.
Stänkskydd skonar bilen en del från stensprut.
Själv åker jag mycket kvällar så jag satsade på en LED-ramp.
Sedan har jag dessutom en elektrisk motorvärmare med inbyggd batteriladdare. Himla bra med fräscht batteri om man kör dieselvärmare lite för ofta. Sedan tycker jag en bil som är uppvärmd 2 timmar med EL har renare rutor och skönare temperatur. Bor i ett landskap med vinter...
EL-stolar hade jag på min förra bil och det utnyttjade jag nästan aldrig. Vi har 2 bilar. Däremot uppskattar jag dynförlängningen.
Silver är bra färg. Har Osmium (mörkare grå silver) och den är lite för mörk. Blir dammig samma dag.

Lycka till .

uote=PebbleGrey post_id=1377697 time=1588450076 user_id=70856]
Hej!

Mitt första inlägg här, ber om ursäkt om detta berörts tidigare.

Kommer senast från en Audi A6 Avant 2017 som vi precis sålt privat och nu har vi en v90 CC D4 2021 på beställning.

Det jag skulle vilja fråga er Volvo-experter är vilken utrustning man ”måste” ha med avseende på andrahandsvärdet etc. Rangordna gärna top 5 eller liknande.

Så här ser specen ut i grova drag för tillfället:

Pebble Grey Metallic (Birch light bättre?)
Helläder första steget Charcoal
18” Standard (20” original från Blocket i efterhand)
Klimatpaket (ingår i Advanced)
Teknikpaket
Ljuspaket
Dragkrok
Elstol förare (vi kommer ha bakåtvänd barnstol bakom passageraren och vill därför inte ha elstol med minne där)
Akustikglas
Intellisafe Surround
Gardiner
Plastmatta

Hade ni uppgraderat till Lounge för 19100 kr? Kan något skippas? Hade ni velat köpa denna bilen om 5 år med 6000 mil på mätaren?
Bilen landar runt 500 netto.

Mvh,
P
[/quote]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]