Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Med bilen full av ungar kan det faktiskt vara bästa platsen där bak. Helst bara ett säte i tredje raden uppfälld så har man det privat och skönt på långresa.
av Xanthopteryx
V70_2005 skrev: ons 22 apr 2020, 07:48 Hade om jag valt XC90 idag tagit med ventilation för tredje sätesraden, kändes menlöst att lägga typ 3000:- på det när jag klickade i tillvalen.

Men det blir rätt varmt där bak när solen gassar, speciellt när bilen stått i solen och man kör iväg tar det tid innan klimatet är bra där bak. Nu behöver man veva ner rutor och öppna panoramataket (rena stenåldern). Iallafall inte den där premiumkänslan man vill ha när man packar in 7xfolk i bilen.

Om någon trillar över en beskrivning hur man kan bygga om det är jag intresserad.
Förkonditionera så ventilerar en ut en del.
av RobbanH
RobbanH skrev: ons 22 apr 2020, 06:23
Nystrom7 skrev: tis 21 apr 2020, 22:02 Har funderat på det där jag med mest för att displayen var snygg :-)

När jag beställde bilen så kostade det 5800 för 4 zon så frågan är om inte display + mjukvara räcker. Jag tror stora fläkten styr även 4 zon. Känns ologiskt att sätta in 2 extrafläktar + display och ta 5800 för det.
Om personerna i baksätet väljer högre luftflöde än vad man har i framsätet så behålls flödet i framsätet och man får ett högre flöde i baksätet, så där är separata fläktar för fram och bak dock bara 1st extra fläkt för bakre zon.
Har varit ute och testat lite med klimatet (4zons) och där är nog ingen extra fläkt för bakre zonen , det är nog ett spjäll som styr önskat luftflöde till de olika zonerna och fläkten får jobba efter högsta önskade flödet. Vet ej om detta spjäll finns i en 2 zons anläggning .
av Herrblom
Sparkar liv i denna då jag börjat kolla på detta lite smått, är det någon här som vet hur jag öppnar luckan där stolsvärmen bak sitter? Skulle vilja kika in för att se hur det ser ut där.
av Herrblom
Tack! Ja delarna har jag redan hittat, men jag skulle vilja kika hur det ser ut i/under tunnelfacket innan jag köper dem. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Herrblom,

Finns säkert med här i någon av dessa :) https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 017?query=
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag var inne o byte rulljalusin till R-Design Mesh. Minns man kommer åt att se ventilationskanalen främst genom att plocka bort sidovägarna framme vid. Om du vill gå mer så plockas läderkarmen bort med 6 stjärn skruvar på vardera sida. Själva mitt konsolen sitter med huvudskruvar i botten på förvaringslådan och några mindre där fram.

Edit: Förresten är detta på min V90, men den har 4-zon.
IMG_1530.jpg
IMG_1530.jpg (293.12 KiB) Visad 583 gånger
av Herrblom
Micce1980 skrev:@Herrblom,

Finns säkert med här i någon av dessa :) https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 017?query=
Kollade där igår men kunde hittat något lämpligt. Men tack ändå.

HitTheRoadJack skrev:Jag var inne o byte rulljalusin till R-Design Mesh. Minns man kommer åt att se ventilationskanalen främst genom att plocka bort sidovägarna framme vid. Om du vill gå mer så plockas läderkarmen bort med 6 stjärn skruvar på vardera sida. Själva mitt konsolen sitter med huvudskruvar i botten på förvaringslådan och några mindre där fram.
IMG_1530.jpg
Aaa super då ska jag se om jag kommer åt och kan få bort den! :)
av Herrblom
HitTheRoadJack skrev:Jag var inne o byte rulljalusin till R-Design Mesh. Minns man kommer åt att se ventilationskanalen främst genom att plocka bort sidovägarna framme vid. Om du vill gå mer så plockas läderkarmen bort med 6 stjärn skruvar på vardera sida. Själva mitt konsolen sitter med huvudskruvar i botten på förvaringslådan och några mindre där fram.

Edit: Förresten är detta på min V90, men den har 4-zon.
IMG_1530.jpg
Hittar inga skruvar för att få bort listen runt hela mittkonsollen. Eller var det inte där du menade att de till läderkarmen satt?
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]