Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
240 mil innan varnas det på en VW.
Pris för AdBlue är 6,95 kr/liter på Pump på de mackar som erbjuder det. Blir ju fler och fler. Jag har haft ett par ADBlue bilar utan strul men jag har aldrig kört någon av dem mer än 10.000 mil så.
av Malmstroem
Jag har också haft AdBlue utan problem. Jag måste dock erkänna att jag inte ser det som ett plus när jag letar efter begagnat.

Kör du mycket inne i staden så är AdBlue med minskade NOx-utsläpp bra. Om du tillbringar dina flesta mil på landsväg så spelar det inte så stor roll.
Användarvisningsbild
av Cotag
Har man kvar EGR-system på bilar med SCR Adblue?
av Lockis
Cotag skrev:Har man kvar EGR-system på bilar med SCR Adblue?
Ja? Varför skulle man inte ha det?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
poseidon skrev: mån 10 feb 2020, 12:30 Fast du får ju varning minst 100 mil innan du behöver fylla på.
Polaren fick alltså fel på systemet och fick då upp samma text. Bilen går bara att köra ytterligare 500km innan service. Han skulle till Kroatien veckan efter...
Användarvisningsbild
av snepo
På lastbilar blir det begränsad effekt,efter ett visst antal timmar. Kör man tills tiden tar slut,så blir det stopp.Kommer inte ihåg hur många timmar det var.
av Hisingspaddan
Lockis skrev: mån 10 feb 2020, 18:00
Cotag skrev:Har man kvar EGR-system på bilar med SCR Adblue?
Ja? Varför skulle man inte ha det?
Man skulle ju kunna tänka sig att SCR är så effektivt att EGR inte behövs, men så är alltså inte fallet? Kan man räkna med mindre EGR-aktivitet på bilar med SCR, och därmed mindre risk för strul med EGR-systemet?
Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]