Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1313868
Hypoxia skrev:
Xanthopteryx skrev:Håller med tidigare kommentarer: Du borde kunna se den om du justerar den längre ner. Jag är förvisso bara 186 men det finns mycket justermån i vår V90 på HUD.
Om du trots detta har problem så testa en annan bil av samma modell och se omd et fungerar där så du kan utesluta om det är fel på HUD.
Om det fortsatt är problem ändå så kolla med verkstad om man kan justera den. Alltså, 191 är ju liksom inget extremt.

Men som tidigare nämnts: Polariserande glasögon försämrar HUD MYCKET. Kör jag på högsta ljusstyrka på HUD så ser jag den svagt och lutar jag huvudet några grader åt sidan ser jag den tillräckligt bra så an ändå ha solbrillorna och ha nytta av den.
Jag är känslig för ljus men ställer jag ner ljusstyrkan på HUD så är det inga som helst problem nattetid. Har den i ett läge som funkar bra i de flesta situationer jag kör i nu (där är det mycket upplysta eller delvis upplysta vägar även vintertid) men skall jag köra mer på skogsvägar där det är kolsvart så sänker jag ljuset ytterligare.
Det enda jag saknar är att kunna se framförvarande bils hastighet (likt man ser i klustret) när man har adaptiv farthållare på. Nu när jag får en låsning på bilen framför (syns i HUD) så får jag kika ner i klustret för att bedöma när det är läge för omkörning. Ibland är ju hastigheten på den jag kommer ikapp bara någon km/h lägre och ibland är det 20 km/h lägre vilket gör att man vill om snabbt på en motorväg för att undvika att bilen börjar bromsa in (försöker idka ekokörning så gott det går).
Det här är nästan läge för en egen tråd, men eftersom jag är riktigt nyfiken på svaret så frågar jag direkt här:
Kan du beskriva mer om hur du använder "klustret" för att se hastigheten på den bil du hinner upp? Har aldrig sett något som jag kunna koppla till den typen av information.
Adaptiv farthållare/PA påslaget och i bruk.
När du hinner i kapp en bil som den detekterar får du i HUD (och i klustret) en bilsymbol.
Samtidigt får du ett gråvitt streck som går från din inställda hastighet och nedåt - detta visar hastigheten på bilen du följer.
Så har du 110 på adaptiv och kommer ikapp en bil som kör 100 så får du ett gråvitt streck från 110 ner till 100.

Nummer 2:
https://assets.volvocars.com/dcs/imgf03 ... nghigh.jpg
#1313914
Wai skrev: sön 28 apr 2019, 14:57 Hej . Jag är 195cm och ser HUD i min xc90 -17 utan problem.
Jag är också 195cm och har inte heller problem med HUD i min v90CC. Vore konstigt om xc90 skulle vara sämre för långa, såvida TS inte har extremt korta ben och lång överkropp förstås.
#1313986
Hoppas det löser sig! HUD är som sagt väldigt bra. Bländar inte och man får en mycket skönare körning när man slipper fokusera om på instrumentpanelen hela tiden.

Lite mer info hade varit önskvärt t.ex. vilken hastighet som är inställd på farthållaren samt hur man ska svänga nästa gång (inte bara precis innan det är dags).

Har lånat en V40 i helgen utan HUD och blev helt förvirrad när jag körde runt på stan och inte fattade hur fort jag körde, man blir helt beroende av HUD...
#1313991
V70_2005 skrev: mån 29 apr 2019, 06:44 Hoppas det löser sig! HUD är som sagt väldigt bra. Bländar inte och man får en mycket skönare körning när man slipper fokusera om på instrumentpanelen hela tiden.

Lite mer info hade varit önskvärt t.ex. vilken hastighet som är inställd på farthållaren samt hur man ska svänga nästa gång (inte bara precis innan det är dags).

Har lånat en V40 i helgen utan HUD och blev helt förvirrad när jag körde runt på stan och inte fattade hur fort jag körde, man blir helt beroende av HUD...
+1 Är också helt beroende av HUD, kommer aldrig att välja en bil utan det framöver (om det inte kommer nåt ännu bättre i framtiden förstås). Tycker det funkar klockrent oavsett dagsljus eller mörkerkörning. Tittar nästan aldrig på instrumentklustret, bara när det precis som du beskriver saknas info i HUD.
#1315122
Jag är 194 cm och ser den utan problem. Du ska inte justdra den högst upp utan tvörtom den ska längst ner

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]