Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag hämtar ut en V90 CC nästa vecka, för mig var det utrymmet som avgjorde. När jag beställde var dessutom prisskillnaden minimal. Vi behöver utrymmet för barnvagn och packning till sommarstugan.

Det som drar upp V60CC är utseendet. Särskilt baklysena är snyggare än på V90 ( som ser lite daterade ut). Körmässigt vinner V60 över V90 enligt de flesta.
Det som drar ner V60 är bagageutrymmet, baksätet och dörrsidorna invändigt.

Inget lätt val alls, men jag tror jag hade gårr på V60CC om jag inte behövde utrymmena.
av pumpnasare
Byter min V90 CC mot en V60CC på Onsdag. Efter 1.7 år och 7000mil. Valde till helskinn inkl.brädan och dörrsidor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av beachman
Jag behövde utrymmet bakom mig i baksätet pga min längd (195cm), så valet var enkelt för mig. Dessutom när jag beställde i oktober så var det nästa ingen prisskillnad på en välutrustad V90CC och en V60 med motsvarande utrustning (under 5K vill jag minnas)!

Första gången jag fick se V60 så var den spontana tanken att den var snyggare, men nu i efterhand tycker jag precis tvärt om. Åtminstone jämfört med de V90 som inte hänger med baken (Måste vara fel distanser på vissa V90). Jag tycker V90 ser elegantare och lyxigare ut. V60 ser faktiskt mer slätstruken ut i mina ögon. V60 med sina högre sidorutor och mer upprätt bakdel ser mer ut som man förväntar sig en kombi ska se ut (läs passat). Antagligen därför den spontant gillas av många.

V90 känns absolut lyxigare invändigt nu när jag provsuttit några.

Nackdelarna med V90 är förstås (o)smidigheten vid parkering och stadstrafik, den är lång och låg. Välj absolut 360-kamera, jag använder den alltid vid parkering. Annars supernöjd med min V90CC!
pumpnasare skrev:Byter min V90 CC mot en V60CC på Onsdag. Efter 1.7 år och 7000mil. Valde till helskinn inkl.brädan och dörrsidor.
Vad jag kunnat se på demobilar så är tyvärr inte dörrsidorna på V60 läderklädda, trots läderklädd instrumentpanel. På V90 däremot är nästan hela dörrsidan läderklädd.
av Phil
Enligt vad vissa skriver här så kan man måla upp v90s bagage som en lastbil jämfört med v60, skillnaden i verkligheten är bara 31l vilket motsvarar en medelstor typ sportbag. Den mer lutande luckan på 90 kan nog bli mer problem för vissas packning. Lyxigare och bättre materialval i kupén hos 90 och bättre utrymme i baksätet är ju klart trevligt :)
av stevvee
Phil skrev:Enligt vad vissa skriver här så kan man måla upp v90s bagage som en lastbil jämfört med v60, skillnaden i verkligheten är bara 31l vilket motsvarar en medelstor typ sportbag. Den mer lutande luckan på 90 kan nog bli mer problem för vissas packning. Lyxigare och bättre materialval i kupén hos 90 och bättre utrymme i baksätet är ju klart trevligt :)
31 liter skillnad upp till nackstöden ja, sen ännu mer. Har som sagt båda och det är STOR skillnad på dom både djupet och höjden och bredden när man lastar.
av pumpnasare
beachman skrev:Jag behövde utrymmet bakom mig i baksätet pga min längd (195cm), så valet var enkelt för mig. Dessutom när jag beställde i oktober så var det nästa ingen prisskillnad på en välutrustad V90CC och en V60 med motsvarande utrustning (under 5K vill jag minnas)!

Första gången jag fick se V60 så var den spontana tanken att den var snyggare, men nu i efterhand tycker jag precis tvärt om. Åtminstone jämfört med de V90 som inte hänger med baken (Måste vara fel distanser på vissa V90). Jag tycker V90 ser elegantare och lyxigare ut. V60 ser faktiskt mer slätstruken ut i mina ögon. V60 med sina högre sidorutor och mer upprätt bakdel ser mer ut som man förväntar sig en kombi ska se ut (läs passat). Antagligen därför den spontant gillas av många.

V90 känns absolut lyxigare invändigt nu när jag provsuttit några.

Nackdelarna med V90 är förstås (o)smidigheten vid parkering och stadstrafik, den är lång och låg. Välj absolut 360-kamera, jag använder den alltid vid parkering. Annars supernöjd med min V90CC!
pumpnasare skrev:Byter min V90 CC mot en V60CC på Onsdag. Efter 1.7 år och 7000mil. Valde till helskinn inkl.brädan och dörrsidor.
Vad jag kunnat se på demobilar så är tyvärr inte dörrsidorna på V60 läderklädda, trots läderklädd instrumentpanel. På V90 däremot är nästan hela dörrsidan läderklädd.
Ok då såg jag fel,tyckte det såg lika ut som på min V90

av kmi
Har netop solgt min V90 CC og købt en V60
Jeg syntes V90'en er for lang og den rummer ikke væssentlig mere end v60'en. Du kan altid se en V90 på parkeringspladsen, da bilen er længere end de fleste p-pladser
Eneste fordel med V90'en er at der går en gips skive ind i den :)

Ellers er V90 og V60 ret meget same same. Breden er circa det samme ligesom interiör
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]