Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

razorfish skrev: tor 28 mar 2019, 13:36
AndS skrev: tor 28 mar 2019, 13:31Fundering, vad är då finessen med Keyless, om man börjar gå runt med skärmade byxfickor eller små skärmade nyckelpåsar i fickan. :-)
Ja, det är ju en bra fundering. Inget jag valde till dock utan ingick i något paket. Men sen är det ju sjukt smidigt att slippa fippla med bilnycklar också och det där med plåtlåda och påse gick snabbt att vänja sig vid (påstår dock inte att det är 100%:igt). Keyless har nog kommit för att stanna, är min spaning i alla fall.
Men om vi ska vara krassa, att stoppa ned handen i t.ex. byx/jackfickan där ofta "nyckeln" finns och trycka på en knapp är ju inte heller så krångligt. För har du den i en låda/påse så fungerar ju det inte att bara ta i dörrhandtaget.
Eller har jag missförstått funktionen?
AndS skrev:Men om vi ska vara krassa, att stoppa ned handen i t.ex. byx/jackfickan där ofta "nyckeln" finns och trycka på en knapp är ju inte heller så krångligt. För har du den i en låda/påse så fungerar ju det inte att bara ta i dörrhandtaget.
Nej, det tror jag inte. Har du parkerat och låst bilen på en parkering och sedan stoppar ner bilnyckeln i en Faraday-påse så kan du vara hyffsat bergsäker på att den inte går att läsa av medan den ligger i påsen. Men för att du själv ska komma in i bilen sen så måste du såklart först ta ur nyckeln ur påsen. Jag har för vana att göra det ungefär när jag kan se bilen. Men glömmer du det så förblir bilen låst. Lite det som var poängen...

Men att komma in i bilen (även sparköppning av bakluckan) var ju bara en del av finessen. Att slippa starta bilen med nyckel är en annan, dvs den kan ligga kvar i byxfickan. Jag upplever inte alls detta som ett problem och det känns tryggt att ingen kan läsa av min bilnyckel. Det går som sagt fort att vänja sig vid påse/låda.
AndS skrev:
razorfish skrev: tor 28 mar 2019, 11:45 Går bara och väntar på att Levi's m.fl. börjar sälja jeans där ena framfickan är i metal-mesh och fungerar som en Faraday bur...
Fundering, vad är då finessen med Keyless, om man börjar gå runt med skärmade byxfickor eller små skärmade nyckelpåsar i fickan. :-)
Lika mycket som att det är en helt värdelös funktion sålänge du måste stoppa nyckeln i påsar och plåtlådor för att inte bli av med bilen.
Lika bra att skrota keyless.

/M
razorfish skrev: tor 28 mar 2019, 15:34
AndS skrev:Men om vi ska vara krassa, att stoppa ned handen i t.ex. byx/jackfickan där ofta "nyckeln" finns och trycka på en knapp är ju inte heller så krångligt. För har du den i en låda/påse så fungerar ju det inte att bara ta i dörrhandtaget.
Att slippa starta bilen med nyckel är en annan, dvs den kan ligga kvar i byxfickan. Jag upplever inte alls detta som ett problem och det känns tryggt att ingen kan läsa av min bilnyckel. Det går som sagt fort att vänja sig vid påse/låda.
Men den funktionen har du som standard utan Keyless! När du plockar ut din nyckel ur påsen, så stoppar jag istället ned handen i byxfickan och trycker på knappen, sedan fungerar allt precis lika som med Keyless, öppna dörr, med vridknappen för start, bakluckan, etc. Den enda skillnad som jag fattat det är att med Keyless behöver du inte trycka på "nyckelknappen" utan kan ta bara ta i handtaget. Men med låda/påse har man helt tagit bort Keylessfunktionen ;-)
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Vi förvara alla våra nycklar i ett nyckelskåp av plåt hemma, det borde räcka...
Att sno signalen ur fickan när man t.ex går tror jag dock inte är speciellt troligt att det sker, utrustningen fölr att reläa signalen är tydligen inte så smidig..

/Thomas
@least
Det är utrustningen dem använder för att stjäla signalen som avgör räckvidden.

@funk
Om du går in i ett köpcentra eller liknande så är det inte omöjligt att de snappar upp signalen vid ingången.

/M
Tror att det är osannolikt att någon skulle "snappa" upp signalen när du är ute och går. Om det ens är möjligt.
Dessutom finns det en teori i tråden om att man använder en "förstärkare" för att sno bilar. Hur hänger det i hop med att du är ute och går?
Är det någon som vet om det är ens möjligt eller hur det går till eller spekulerar ni bara?

Jag använder "badnyckeln" och har "problemet" att om mobiltelefonen ligger i samma ficka så hittar inte bilen nyckeln alls. Så speciellt avancerat skydd verkar inte behövas.
Om ungarna springer i förväg till bilen behöver jag vara inom en meter för att den skall öppna, så räckvidden verkar inte vara så jättelång heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]