Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
SlöD3 skrev:Dags för ny tjänstebil och givetvis står det mellan de sedvanliga tyskarna; Audi, BMW, Mercedes och givetvis Volvo.
Valet står egentligen mellan dessa:
Audi A6
BMW 5-serie
Mercedes E-klass
Volvo V90 CC
Volvo XC60

Hur kom ni fram till valet Volvo? Vad var det avgörande slaget? Vilken bil valde du med vilken utrustning - motivera gärna.

Ska även för första gången använda TCO (total cost of ownership) istället för PBB, hur såg era kalkyler ut?

Ha en fin kväll! :)
Hur beräknas till TCO, är det inklusive restvärde? I så fall så får finansbolagets sätt att räkna restvärde stor betydelse. Två bilar med samma nettopris kan få helt olika TCO beroende på hur finansbolaget beräknar restvärdet på utrustning, paket och grundbil.
av Hertsh
Varför väljer du inte bland några elbilar, inkl Tesla, e-tron, eller i-pace om du skall tänka på TCO istället för pris?

Jag har kört Volvo i många år (V70, XC70, XC60) och nu senast tittade Hi på en XC90. Till sist föll valet på en Tesla Model X.

(Köper privat o inte via företag så har en annan TCO kalkyl).
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Volvo har mycket intellekt i designen! Känner inte till någrs låginteligenta som kommit åt lite pengar och köper en Volvo för 800.000kr däremot andra fabrikat då! Ja jag bor i Malmö.
Samtidigt gillar jag och uppskattar Volvo och kan lyckas köpa en lättbegagnad bil och bli mer nöjd än om man hade köpt en som kostar 3 gånger mer.
"Om en produkt är inte funktionell då kan det inte vara vacker heller" - brukar Volvo säga vilket stämmer väl med första påståendet.
Volvo har genom tiderna satsat på väldigt viktiga detaljer inom säkerhet, komfort, ljud m.m. som INTE syns med blott öga, inga synliga markeringar men ändå bästa resultat i verkligheten. Tex gamla S80: medan andra konkurrenter hade ljudsystem med "lyx fabrikater på" och fleschade med det, Volvo satsade redan i grunden på musiker som räknat ut akustiken alla små detaljer. I själva verket var det Mitsubishi högtalare i grundpaketet men ljudet van överlägset över alla andra. "Ett rullande diskotek" - skrev tyska tidningar då. Ett annat exempel är stolarna där i testerna t.e.x. Mercedes har mjuka, BMW har hårda, Lexus har en tandläkarstol med en milion inställningar och du hittar ALDRIG rätt inställning. Och Volvo hade helt enkelt den bästa stolen.
För att inte snacka om Volvos säkerhet som bygger på verkligheten och går alltid före alla andra. De flesta bygger enbart för att få dem nödvändiga stjärnor i testet. Men verkligheten är mycket mer än så.
Jag kan fortsätta i evighet...
av Sthlmtwinengine
Hade Audi innan, kanonbra bli men serviceorganisationen totalt bedrövlig. Servicekänsla från DDR i hela organisationen, hade därför redan bestämt att det inte skulle bli Audi/VW igen. Var egentligen helt inne på Mercedes från början men kollegan köpte en V90 T8 och och efter att ha varit provkört den och en V60 T6 var C-klassen helt utkonkurrerad.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Nån TCO har jag inte gjort men brukar inte sånt stå i biltestarna, sista raden och man ser det är sjukt mycket, över 60:-/milen. De olika bilarna ligger på ungefär samma milkostnad.

Försäkringskostnaden är i iallafall bättre för Volvo, vilket är en TCO indikator.

Sedan minns jag att i Volvo var bättre säkerhetsutrustad i grundutförande. Här tror jag iof konkurrenterna kommit ikapp. Kvar är att Volvo borde inkluderar IntelliSafe och VOC som standard.
SlöD3 skrev:Dags för ny tjänstebil och givetvis står det mellan de sedvanliga tyskarna; Audi, BMW, Mercedes och givetvis Volvo.
Valet står egentligen mellan dessa:
Audi A6
BMW 5-serie
Mercedes E-klass
Volvo V90 CC
Volvo XC60

Hur kom ni fram till valet Volvo? Vad var det avgörande slaget? Vilken bil valde du med vilken utrustning - motivera gärna.

Ska även för första gången använda TCO (total cost of ownership) istället för PBB, hur såg era kalkyler ut?

Ha en fin kväll! :)
av refbob
En komfortabel bil med hög säkerhet, bra värme och belysning. Det har Volvo i grunden. Nu tycker jag de även har fått till en fin finnisch. Lite synd att dem inte gjort en lite rymligare skuff på V90.
av Plinkplonk
Det blev en Volvo då jag fick med allt som jag ville ha på bilen inom ramen för TCO.
Efter att ha kokat ned vad jag ville ha stod valet mellan V60CC och A4 allroad och när A4an blev över 100.000 dyrare :-/ än V60n med samma utrustning blev det rätt lätt...(Audin gick inte in i TCO)
Sen skadar det inte att Volvon är bra mycket snyggare än audin :-D
av kmi
Min kollega blev blev påkört med 100 km/t bagfra, når han stillestående stod på Autobahn i sin xc90. Den anden bliv blev totalt förstörd og manden var på grænsen til død. Skete ingenting med min kollega i Volvo'en. Han sagde det værste var når alle airbags gick.

Vel i den situation de fleste ville ønske at køre i en Volvo
av Tiimpan
kmi skrev: sön 07 apr 2019, 11:31 Min kollega blev blev påkört med 100 km/t bagfra, når han stillestående stod på Autobahn i sin xc90. Den anden bliv blev totalt förstörd og manden var på grænsen til død. Skete ingenting med min kollega i Volvo'en. Han sagde det værste var når alle airbags gick.

Vel i den situation de fleste ville ønske at køre i en Volvo
Bra exempel!

Säkerheten är det som fick mig att gå över till Volvo, känns tryggt att färdas med familjen :-)

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]