Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Då kommer jag sakna det med. Ibland åker det med längre saker... Volvo har börjat snåla på det användarvänliga.....
av para
Den minimala skidluckan är inre bra heller. Fick trixa rejält för att få in två par slalomskidor. Sen måste man sträcka sig låångt in för att kunna öppna luckan också
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jo.. Det beror väl dock på att de inte vill att vi ska ha en massa lösa saker där ändå. Finns släp och takbox som är säkrare för oss att använda.

Ibland när man lastar kommer jag o tänka på vännen som packade bilen full på ett möbelvaruhus och blev påkörd bakifrån på vägen hem, spegeln som lastats fram nästan mellan sätena gjorde mycket skada, så mycket att än idag känner ingen lukt, smak samt har plastikopererats en 5-6 gånger. Lastar numera inget framför lastgallret eller ska stolarna fällas så åker i alla fall nylonnätet upp. Annars finns avtagbart drag, takräcke samt takbox vid behov.
av AndS
Lastnätet på V90 sitter kvar även om du fäller bakstolarna och det finns lastöglor bak som man kan fästa last med, du får kolla på en V90 hur det är gjort är inte som tidigare modeller där det satt fast i ryggstödet.
Och jag har både krok och kärra, är ändå bra att kunna lasta långa saker inne i bilen.
Så var och en väljer hur man vill lasta, finns funktionen att fälla passagerarstolen fram kan man nyttja den möjligheten, vill någon inte göra det så är det bara att låta bli.
av III
Finns det inte som tillval att kunna fälla framstolen? Hur är det med uppdragbart lastnät som jag har i min V60 av gamla modellen. Är ju suveränt. Vet att alla inte har det av senare årsmodeller. Man fått ett nät som ska fästas i lastöglorna, hade det från början men skaffade kasetterna då det är tusan så mycket smidigare. Känns som volvo börjat snåla på användarvänligheten tyvärr. Liksom bara tvådelat baksäte. Att kunna fälla mittdelen och få med några par skidor är enklare. Med skidluckan går det ju inte vara fyra och få med längdskidor för en spontantur. Vilket är enkelt med tredelad fällning. Känns dumt behöva två bilar för fyra pers och två mils resa för att åka lite längdskidor en lördag. Skaffa takräcke och montera det känns ju sådär för något sådan enkelt.
av Xanthopteryx
Lastnätet sitter där på V90 och är uppdragbart. När du fäller sätena kan du även använda lastnätet bakom framsätena (finns hål att häkta fast det i taket där också) så du kan frakta mycket last säkrare.
av AndS
Inga problem att lasta skidor och vara 4 personer för korta turer som du gör på 20km. Du fäller det smala ryggstödet till vänster och lägger skidorna där och sedan sitter två personer på den breda delen (mittplats och högerplats). Lite trångt blir det men de flesta klarar en kortare tur som du efterfrågade.
av Malmstroem
Mina barn bör helst inte sitta så tätt, även på kortare turer. Det är ca 200 km upp till Kungsberget för mig och att åka dit utan att ha skidorna mellan barnen är ingen höjdare.

Jag åker rätt mycket skidor, och den i princip oanvändbara genomlastningsluckan är en stor anledning att jag nog aldrig kommer att äga en V90. Jag hade genomlastningslucka på A6:an, men den var tillräckligt stor för att fungera.

Nu blev det en XC90 för mig, men Volvo var rätt nära att tappa en kund på att inte ha tre-delat ryggstöd bak.
av refbob
Jag har också både takräcke, takbox, drag, släpvagn och husvagn så nog kan jag packa det mesta. Men ibland är det så mycket enklare att bara fälla ett säte eller två för en kortare tur. Det handlar bara om snålhet från Volvo i detta fall. Dem flesta bilarna byggs väl för Stockholmare nu för tiden och dem behöver väl inte vidare värst praktiska bilar längre som det verkar.... Och det är ju där slantarna finns. Dem har knappt hundar och dem som har kan man ju stoppa i en handväska. Och för dem flesta behov finns ju tunnelbanan. Svårt att förstå varför Volvo som varit ledande på att bygga bra och praktiska bilar måste börja på att leda ligan på att inte vara det. Har tex flackare ruta och mindre skuff än flera så kallade mellanklassare. Trots betydligt större yttermått. Förut var det tvärt om. Gör om och gör bättre nästa gång. Är snart bara minibuss som funkar. En kombi ska ha en bra skuff. Annars kan man hålla sig till S90.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]