Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falkeman
Hypoxia skrev:Stämmer verkligen släpvikterna för respektive behörighet som anges på skärmdumpen från biluppgifter.se?

Jag har för mig att man utgår från tjänstevikten (som verkar vara 2161kg vilket iofs känns något högt då min XC90 D5 har tjänstevikten 2171kg)
Max tjänstevikt släp B-kort: 3500-2161=1339kg
Max tjänstevikt släp B96/B+: 4250-2161=2089kg

Eller räknar jag bort mig någonstans?
Vid B samt B96 som är körkort för "lätt släpvagn" räknas alltid totalvikter på bil och släp ihop och får ej överstigas, vid BE "tungt släp" räknar man med bruttovikter med vissa förbehåll.
av dfa
MY20 börjar väl byggas i brytpunkten April/Maj. Sedan vilka förändringar som kommer då är en helt annan sak. Mildhybrid / KERS/ VEA 3 och vilka motorer... ingen som vet/får säga något om när/om det kommer i dagsläget.
Men jag tror du är på rätt spår med värdeminskningen. Jag har inte valt att plocka ut en en MY19 i April om MY20 inte hade en ändring som jag verkligen inte ville ha (tex. mildhybrid)

EDIT: Leveranstid på en V90 vid ny order verkar vara April i dagläget enligt Volvobil, så om det är en MY19 eller MY20 är inte helt 100.
av Hertsh
En ÅF berättade för mig att det som är på gång med VEA3 är en liten motor (3 cyl) för XC40 under året. Hela motorfamiljen kommer inte bytas ut samtidigt. Enligt ÅF kommer inte MY20 påverkas för 60-familjen. Förmodligen inte för 90 heller i sådana fall, men det är så klart bara spekulation/gissning från min sida.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
3-cyl har funnits i xc40 sedan förra året. Rullar redan på vägarna. VEA3 är tredje generationen av bensin/diesel som precis är färdiga. Mycket stora förändringar och en förutsättning för att uppfylla Håkan Samuelssons löfte om bara elektrifierade 2019. VEA3 är mildhybrider med 48V teknik.
av stevvee
Fjonsson skrev:3-cyl har funnits i xc40 sedan förra året. Rullar redan på vägarna. VEA3 är tredje generationen av bensin/diesel som precis är färdiga. Mycket stora förändringar och en förutsättning för att uppfylla Håkan Samuelssons löfte om bara elektrifierade 2019. VEA3 är mildhybrider med 48V teknik.
Det du glömmer bort är
”Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. ”

Man behöver alltså inte göra något på någon modell egentligen för år 2019. Utan enbart på ersättaren till V40 när den nu kommer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Fjonsson
stevvee skrev: lör 26 jan 2019, 08:22
Fjonsson skrev:3-cyl har funnits i xc40 sedan förra året. Rullar redan på vägarna. VEA3 är tredje generationen av bensin/diesel som precis är färdiga. Mycket stora förändringar och en förutsättning för att uppfylla Håkan Samuelssons löfte om bara elektrifierade 2019. VEA3 är mildhybrider med 48V teknik.
Det du glömmer bort är
”Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. ”

Man behöver alltså inte göra något på någon modell egentligen för år 2019. Utan enbart på ersättaren till V40 när den nu kommer.

VEA3 mildhybrid har en elmotor och uppfyller löftet.
av stevvee
Fjonsson skrev:
stevvee skrev: lör 26 jan 2019, 08:22
Det du glömmer bort är

VEA3 mildhybrid har en elmotor och uppfyller löftet.
Ja men finns inget krav att använda det på befintliga modeller. Bara nya.... alltså finns det ingen garanti att det kommer på V60,V90 osv

Användarvisningsbild
av Fjonsson
VEA gen3 kommer ersätta gen2 i samtliga modeller men inte samtidigt. Det finns inga nackdelar med mildhybridtekniken förutom kostnaden. Marknaden kräver mildhybridlösningar.
Man vill inte heller bygga bägge motorgenerationerna samtidigt längre än nödvändigt. Det är en helt ny motor.
av stevvee
Fjonsson skrev:VEA gen3 kommer ersätta gen2 i samtliga modeller men inte samtidigt. Det finns inga nackdelar med mildhybridtekniken förutom kostnaden. Marknaden kräver mildhybridlösningar.
Man vill inte heller bygga bägge motorgenerationerna samtidigt längre än nödvändigt. Det är en helt ny motor.
Den som lever får se. Merkostnaden kostnaden att montera mildhybrid kan också vägas in. Som sagt Volvo har bara lovat nya modeller.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]