Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu klagar min V90CC på att nivåregleringen behöver service, detta vid snart 5000 mil och en månad efter senaste service och garantitidens slut.
Trodde allt som kunde strula redan gjort det, men det verkar finnas mer problem kvar att drabbas av. :-o
Camelen skrev: fre 08 nov 2019, 18:23 Det är inte så att ni bytt till vinterdäck och hissat hela bilen utan att sätta luftfjädringen i serviceläge? Då kan det bli detta fel.
Jag håller med, låter som ett mycket troligt felhavande vid t ex. däckbyte.
Krollspell skrev:
Camelen skrev: fre 08 nov 2019, 18:23 Det är inte så att ni bytt till vinterdäck och hissat hela bilen utan att sätta luftfjädringen i serviceläge? Då kan det bli detta fel.
Jag håller med, låter som ett mycket troligt felhavande vid t ex. däckbyte.
Så kan det kanske vara men detta borde väl Bilia ha koll på då de skiftade däcken fredag 1/11?
Vad är det som kan hända så att det blir så här?
Avkänningen på nivåläge blir fel. Bilen kan om man har otur se ut som en gammal (raggarhissad) 240 med kompressor (manuell med upp och ned pil) från 70-talet. Eller så visar den bara felmeddelande. Även verkstäder glömmer detta när de hissar bilen vid service. Bara att åka in till verkstaden så får de fixa det, inget du kan göra själv.
Det visas i displayen att nivåreglering sker men det händer inget och då kommer felmeddelande att nivåregleringen behöver service.
Ja det syns att nivåregleringen inte funkar, bilen är ca 5 cm lägre bak än normalt.
Räcker det med nollställning eller är det något som gått sönder vid felaktiga hanteringen i samband med lyftet?

Behöver lite ammunition till samtalet med verkstadschefen på måndag.
Kolla 3ans säkring i bagageutrymmet på högersida.
40amp, finns reserv i motorutrymmet.
Men de läste jag efter att jag snodde från 11an (dragkrok) 😂 hade inget behov av den just nu. Förra gången ”sa dom” att man var tvungen att byta kompressor, låter för mig det som en liten chans att kompressorn skulle pajat igen.

Men för har ni ett tips kamrater!
Mcase säkring heter dom. Ingen vanlig, så bra o köpa in nån så de finns.
Hej, i helgen så lade luftfjädringen i min XC90 av, bilen är hög som en monstertruck nu, med minst 15 cm avstånd mellan däcken och hjulhusen. Har läst här ovan att det skulle kunna bero på att bilen hissats utan att koppla ur fjädringen, kan sånt inträffa en tid efteråt, eller kommer det direkt efteråt i så fall? Bilen har inte varit hissad på minst 1 månad, när den senast var hos Volvo. Sen har det ju varit kallt senaste 2 veckorna, kan det bero på kyla att den hängt sig i högt läge? Om det är det, nu när det är plusgrader borde det ju tina upp, kan den då börja fungera igen, eller är det något som är sönder? Har inte kollat säkringen ännu, men där står att den ska bytas av verkstad, är det så? Den ska in på Volvo, men det tar ju en stund innan de har tid.... enligt Volvo ska det heller inte orsaka skada om man kör med bilen, men det är ju obekvämt när den hoppar vid minsta gupp. Kan det vara nåt annat än kompressorn?
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]