Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Hittade inget på Autotech för VEA motor. Deras sidan fungerar dåligt eller var jag på felställe? Tacksam om nån lägga upp en länk?
Användarvisningsbild
av grillchips
@HitTheRoadJack, här är Autotechs utbud, vet inte varför de inte uppdaterat sajten men med tanke på hur den i stort ser ut så lägger de nog inte så mycket pengar där:
Bild

Måste ju erkänna att optimeringen till T5an är... Intressant. :-D
Användarvisningsbild
av grillchips
@HitTheRoadJack, framgår inte (kanske står i kommentarerna) men jag tror inte det. Kollar man ex optimering hos dom till V50 T5 så kostar det 4990:- utan enhet, 7495:- med enhet (APC). Så jag tippar på att den kostnaden (5995:- ) gäller vid fysiskt besök.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nystrom7 skrev: ons 21 nov 2018, 13:59 Vad grundar du BSR:s glädjesiffror på jämfört med tex autotech? Olika bromsbänkar förstår jag men.

Nu är det väl mindre viktigt egentligen, huvudsaken är ju hur bilen går och bra går den efter BSR programvaran. Förövrigt så går dom ju in med en motorgaranti dock sjunker serviceintervallen till 1500 mil.
Ingen fakta men de siffror som redovisas så ger motorerna mer än vad de ska från fabrik. Nu minns jag inte exakt hur mycket.
Men säg att motorn ska ge 450Nm och uppmätt värde är 460 el 465. Med trim ger motorn 500Nm. Då är det en väldigt liten ökning.
Ger min D5 500Nm med Polestar och 530Nm med BSR. Det uppmätta vridmomentet kanske redan ligger på 510Nm och på 530 efter trimmning. Då är det inte mycket plus där inte. Men visst motorn kan upplevas piggare det vet jag inte.
av Nystrom7
Ja det stämmer tror dom anger 7hk mer och det kan väl stämma? Tror bara det är BSR som uppger mätt effekt före trimning vad jag har sett.
av stevvee
Många stirrar ju sig blint på siffrorna också. Det är ju egentligen kurvan som är det roligaste att titta på och jämföra. BSR har ju oftast haft en aggressivare kurva som gör att man får lite kraftigare acceleration men som dör rätt tidigt medans andra tar det lite lugnare för att sedan öka. Så kurvan anser jag vara viktigare att hitta rätt vad man söker efter utav trimmet. Är det bara siffror kan jag mejla ett certifikat på 1000 hk om det är så.
av AndS
För några år sedan var det någon som gjorde kurvor för olika modeller/motorer och "motoroptimering", det var väldigt intressanta kurvor som visade att redovisade max-värden inte gav hela sanningen. Det var i V70II forumdelen.
Kollade och det var Racetwin2 som gjorde jämförelsekurvor.
av Aida
Jag förstår inte varför T4 skulle ge mindre än T5 i trimmat skick då det är exakt samma motor med samma komponenter. Det är ju bara en mjukvarufråga om den ska ge 190 hk el 250. Precis som D3 AWD och D4. Då borde man ju komma runt Volvos prispolitik med de externa trimningsföretagen. Men det gör man ju inte ser det ut som. Vet någon varför?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]