Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HPinter skrev:Exakt så.. Dom fyrcylindriga motorerna är sk. VEA-motorer. Men just det här problemet finns endast på dom lite större motorerna som har balansaxlar.
Aha, så T4 har inte balansaxlar? KenZoo vi har VEA i våra T4:or. Offtopic, underbar motor. Hoppas detta inte är något "allvarligt".
elpapo skrev:
HPinter skrev:Exakt så.. Dom fyrcylindriga motorerna är sk. VEA-motorer. Men just det här problemet finns endast på dom lite större motorerna som har balansaxlar.
Aha, så T4 har inte balansaxlar? KenZoo vi har VEA i våra T4:or. Offtopic, underbar motor. Hoppas detta inte är något "allvarligt".
hoppas innerligt ja med,

Ska se om jag får tag på någon i motorfabriken i Skövde då jag känner ett gäng som bygger dessa,.. själv är man på Volvo lastvagn sidan :)
Har följt tråden på V60 forumet och kan det vara en "VEA-gate" på gång. Är det så att Volvo "mörkar" då det ser ut som verkstäderna inte fått någon information att problemet finns? Har många VEA ägare med balansaxel problem gradvis vant sig vid ett tilltagande "missljud" ? Hur som helst så hoppas jag att Volvo ger ut en servicebulletin där verkstäderna blir informerade och vaksamma för detta problem när kunderna har sina bilar på service. Och hur ställer sig försäkringsbolagen till kostnader för fel som är uppenbara "konstruktionsfel" ?
Jag tänkte starta en tråd men kanske mitt problem kan besvaras här. Har en XC90 2019 T6 uttagen i juni. Jag känner ibland konstiga vibbar i bilen. Svåra att förklara men jag testar.
Känns mest när jag glider frsm till en korsning och accelererar med halvgas medanhjulen svänger. Runt 2000-3000 varv eller mellan 20-50km i timmen kan jag känna vibbar som om motor vibrerar som i 70tals amerikanska muskelbilar.
Men det händer inte alltid och inte vid alla gaspådrag. Rivstartar jagså händer inget eller om jag accelerar som en gammal tant. Så irriterande att frugans v40 går bättre än en bil för nästan 1 milion. Har haft innan en 2016 xc90 D5 och hade onte dessa problem.
Självklart kundr inte problemet återskapas på verkstaden när jag lämnade in den :-(
Hade exakt detta fel på min gamla XC70 D4 (-16) tog säkert 2 månader innan Volvo löste det. Men fick med till mig att det var balansaxlar som var bekymret. Bilen var då ett år gammal, men de bytte dessa men problemet var rätt nytt för Volvo då.

Som jag förstått så var detta en barnsjukdom på VEA, men ska vara åtgärdat i nya vea motorer :-)
Följer man V60 tråden viewtopic.php?f=70&t=144146 så är det kanske inte löst än?
KenZoo skrev: fre 09 nov 2018, 15:59
elpapo skrev:
hoppas innerligt ja med,

Ska se om jag får tag på någon i motorfabriken i Skövde då jag känner ett gäng som bygger dessa,.. själv är man på Volvo lastvagn sidan :)
Verkar inte som dom byggs i Skövde.
Är ganska säker på att VEA motorerna sätts ihop i Skövde men aluminiumblocken gjuts inte där utan "köps" in från bla. Tyskland. Sen kommer övriga komponenter från olika tillverkare i världen. Besökte motorfabriken för PV-motorer ( söder om genomfartsleden) i Skövde för många år sedan och det är en imponerande anläggning mm. Sen besökte jag motorfabriken för tunga dieselmotorer tidigare i år ( norr om genomfartsleden) och där gjuts motorblocken "in-house" Också en imponerande anläggning, bara att få till en gjutform till varje enskilt motorblock är en stor process i sig.
D4 VEA dricker olja

Hittade stort olje läckage droppar olja runt […]

Volvo s70 1998 problem med luften

Hej kloka individer på detta forum. Är[…]

Främre avgasrör

Jag har katalysator, röret är när j[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]