Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har vart inne på volvo verkstad med min bil förra i vintras. Kör på nokian hakka 8 18" dubbdäck, har ett sjukt resonansljud i min. Testade continental dubbfritt lika resonansljud ändå. Volvo vet ej vad detta beror på säger dem. En polare har samma v90cc som mig och där är det helt tyst. Vad kan detta vara tro?
Det låter ju inte bra alls för jag fick till svar att vi kan byta till friktionsdäck...
Inte vad jag vill ha men gör vad som helst för att slippa oljudet!
Kört hem mina 10mil från Volvohandlaren med Pirelli Ice dubb 18" 245, 45... högerörat har en molande värk. :( Dubben låter inte så förskräckligt, men det låter ändå som trasigt hjullager eller att man har en tvättmaskin som centrifugerar i bilen. Tråkigt resonansljud, värst i farterna 50, 70, >80. En däckegenskap säger min Volvohandlare som inte vill byta dem. Rattar en s90 som rullat 300mil, känner inte igen egenskaperna från sommardäcken.
Alltså, det är väl rätt självklart att när man har de marknadsledande däcken med hundratals dubb att det låter när man kör på bar asfalt?

Har hakka 9or på min, blir som resonans/sång i bilen vid ca 53/54km/h - Men det är smällen man får ta när man ska ha de bästa däcken.

Jag tror det är en kombination med de många dubben, och en viss storlek/bredd på däcket. Just denna storlek och modell på däck låter mer än andra.
Jag har haft dubbdäck på mina bilar i 20 år men aldrig upplevt den här typen av ljud så att det skulle vara dubben har jag svårt att tro. Har Michelin på en en bil och hakka8 på en annan och där har det aldrig varit detta resonansljud. Jag väljer dubb och är beredd att ta ”dubbljudet” men inte att sitta i ett ljud som låter som att hjullagren ska skära. Tydligen inte ensam heller så då är det ju något fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]