Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev: ons 24 okt 2018, 17:13 Start /stopp har väl eget batteri i motorrummet. Vanliga startbatteriet sitter bak i bilen.
vad menar du? Att det skulle vara ett separat batteri för att dra runt motorn vid Start Stopp funktion?
Lockis skrev:
AndS skrev: ons 24 okt 2018, 17:13 Start /stopp har väl eget batteri i motorrummet. Vanliga startbatteriet sitter bak i bilen.
vad menar du? Att det skulle vara ett separat batteri för att dra runt motorn vid Start Stopp funktion?
Helt korrekt. Ett litet 12 v batteri med kapacitet på 10ah så är inte direkt något stöddigt batteri

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ITTo skrev: ons 24 okt 2018, 16:45 (Klipp)
Denna tänkte jag mig, lite lagom dyr så där... Är det någon som har en sådan? Eller som vet att det funkar fint?
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... kgct56308/
Den kommer att funka perfekt. En snabbkontakt följer med som man får montera dit första gången, då slipper man mecka med krokodilklämmor. (Men även sådana följer med.)
Hypoxia skrev: ons 24 okt 2018, 16:38
volvoamatören skrev: Nu har start/stopp slutat fungera igen. Den kommer igång om jag kör en längre tid, men inte om jag kör kortare sträckor.
Utan att förringa ditt problem så låter det som att start/stopp gör precis som den ska göra, dvs inte stänga av motorn förrän batterispänningen är tillräckligt hög. Min XC90 har jag än så länge inte kört vinter med, men mina tidigare bilar betedde sig på precis det sättet framförallt när det var kallt om man körde värmaren mycket.
Med tillgång till el i garaget är det optimalt att ha motorvärmarkabel och inbyggd batteriladdare, det håller batteriet fräscht även om man kör korta sträckor (eller som i ditt fall sällan). Visst går det att komma undan billigare med en extern laddare, men jag vill inte behöva kladda med motorhuv och koppla kablar i snökaoset.

Utan tillgång till el i garaget är det helt klart en logistisk utmaning, alldeles oavsett vilken bil du äger.
Inbyggd batteriladdare ... Kan man sätta in en sådan i efterhand i sin XC90? Vad kostar det?
Hm. Verkar som att man inte kan ha den elektriska motorvärmaren (som jag har) och en inbyggd batteriladdare installerade samtidigt. :( Hur gör man då? Måste man hålla på med kablar och klämmor på batteriet varje gång man ska ladda batteriet?

Är den elektriska motorvärmaren det som gör att jag via VOC:en kan förklimatisera bilen? Eller är detta en annan grej?

Eller så har jag inte någon elektrisk motorvärmare. Kollat på ordersedeln och hittar inte det där. Hur vet jag om jag har det? :)
Det går utmärkt att kombinera elektrisk motor- och kupévärmare samt batteriladdare som ansluts smidigt via motorvärmarsladd (till XC90). Både Defa och Calix har sådana lösningar. Jag betalade ~9000 kr för kalaset hos lokala Mekonomen och då ingick installation och ett kupéelement på 2100 W. Billigare om man gör det själv såklart.

Däremot går dessa funktioner ej att styra via VOC (likt parkeringsvärmare och fjärrstart) utan via Defa eller Calix egna appar med abonnemang (kostar extra).

Volvos parkeringsvärmare via VOC är inte elektrisk utan drivs av diesel eller bensin som släpper ut orenade avgaser (precis som alla andra s.k. parkeringsvärmare). Auto Motor & Sport har uppmärksammat miljöproblemen med detta. Samtidigt går det inte att komma ifrån att denna metod är otroligt mycket snabbare än elektriska motsvarigheter och kräver heller ingen sladd.

Tror att XC90 T8 fungerar lite annorlunda (än D4/D5/T5/T6) med både bränslevärmare och viss elektrisk förvärmning också.
Tack för info. Jag ska ringa min verkstad imorgon och fråga vad de tar för att installera en batteriladdare i bilen (det blir väl Volvos egna då, gissar jag). Känns som att jag måste ha en sådan!

Instämmer i att VOC är otroligt smidigt för att snabbt få upp värmen (eller in kyla på sommaren).
volvoamatören skrev:Tack för info. Jag ska ringa min verkstad imorgon och fråga vad de tar för att installera en batteriladdare i bilen (det blir väl Volvos egna då, gissar jag). Känns som att jag måste ha en sådan!

Instämmer i att VOC är otroligt smidigt för att snabbt få upp värmen (eller in kyla på sommaren).
Jag tyckte du skrev att du inte hade tillgång till eluttag. Hur ska då en fast monterad elektrisk batteriladdare i bilen hjälpa dig?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus