Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvo1819 skrev: tor 11 okt 2018, 17:50
fjohan82 skrev: tor 11 okt 2018, 17:02 Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)

En T5 hybrid hade vart riktigt smarrigt :-D
Absolut! :-)
av stevvee
Volvo1819 skrev:
Lockis skrev: tor 11 okt 2018, 17:05
fjohan82 skrev: tor 11 okt 2018, 17:02 Prestandamässigt T5, men jag tycker biltypen passar bättre med en diesel.
Det som i mitt tycke talar mot T5 är att bränsletanken bara är på 60 liter, den borde ha varit på minst 70-75...
Är man gasglad innebär det att man får tanka ofta.

Tänk med hjärtat och ta det du gillar bäst! :-)
Lite så. Diesel är bra på vissa saker. Förbrukningen brukar vara lägre och den har mer kraft på låga varv vilket hjälper vid dragning av släp osv.
Håller med , det som gör så jag lutar mot dieseln är vridet men bensinen har mer hästar :x
Vill du åka fort eller komma iväg mysigt 🤤? D5 polestar alla dagar i veckan framför T5 från mitt håll iallafall

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvo1819
stevvee skrev: tor 11 okt 2018, 18:55
Volvo1819 skrev:
Lockis skrev: tor 11 okt 2018, 17:05

Lite så. Diesel är bra på vissa saker. Förbrukningen brukar vara lägre och den har mer kraft på låga varv vilket hjälper vid dragning av släp osv.
Håller med , det som gör så jag lutar mot dieseln är vridet men bensinen har mer hästar :x
Vill du åka fort eller komma iväg mysigt 🤤? D5 polestar alla dagar i veckan framför T5 från mitt håll iallafall

Om jag väljer åka fort är då T5 polestar bättre eller D5 polestar enligt dig?
av AndS
Men den åttaväxlade automaten jämnar ut det ganska bra även om du inte har samma vridmoment, däremot om du hade tagit med bränslekostnad hade jag sagt diesel men utifrån miltal/år som jag inte tror du nämnt.
av stevvee
Volvo1819 skrev:
stevvee skrev: tor 11 okt 2018, 18:55
Volvo1819 skrev: Håller med , det som gör så jag lutar mot dieseln är vridet men bensinen har mer hästar :x

Om jag väljer åka fort är då T5 polestar bättre eller D5 polestar enligt dig?

Grundregel är acceleration = vridmoment topphastighet = hästkrafter

Jag saknar det riktiga botten på T5.

av refbob
Om du ska dra släp/husvagn så är en diesel att föredra. Går kanonfint med vagn utan att dra mycket mer än en bensinare gör till vardags. Båda är väl fina motorer. Kör du mindre än 1500 mil / år är väl en bensinare att föredra.
av ansjo
Har du inte provkört båda så gör det, två helt olika karaktärer trots de egentligen inte skiljer sig så mycket åt. Vad du än gör, testa inte en T6 :-D ...
av elpapo
Provkör. 90 serien är en lyxbil och då räknar jag bort dieselknacket med vibrationerna och föreslår en bensinmotor.

De nya dieslarna är bättre än gamla, absolut. Men jag ler fånigt fortfarande när jag glider runt i bensinmotorn och 8-stegade lådan. Jag drar 1800kg vagn med t4 motorn och är nöjd. Maxvrid kommer tidigt i registret och lådan växlar obemärkt. Dock finns inte den "galna" råstyrkan mina tidigare dieslar haft, men det är inget jag saknar.

Men som sagt, provkör. :)
av V70_2005
Kollade i och för sig på en V90 nu:
Det skiljer ju bara 15hp mellan D5 och T5? (235 vs. 250hp) och med hänsyn till det större vridet i botten tycker jag D5 med powerpulse borde vara rappare när man trycker på gasen.

Jag hade valt en D5 om man bara pratade körbarhet, prestanda, bränsle etc. Har svårt att tro att man skulle störa sig så mycket på dieselljudet. Fast D5 är ju jättemycket dyrare på en V90 (48000:-) så dom är lite svåra att jämföra som jag ser det.

Prismässigt är en D5 och T6 mer relevanta att jämföra.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]