Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan ha helt fel nu, men jag tror att det TS menar är att om man sätter farthållaren på 110 km/h, men av någon anledning
manuellt gasar upp i 120km/h och håller det så kommer farthållaren (som är satt på 110km/h) efter en tid deaktiveras, min gör så
och vad jag vet jag har sett så finns det inget sätt att ändra det beteende.
troubleshooter skrev: mån 06 aug 2018, 22:26 Jag kan ha helt fel nu, men jag tror att det TS menar är att om man sätter farthållaren på 110 km/h, men av någon anledning
manuellt gasar upp i 120km/h och håller det så kommer farthållaren (som är satt på 110km/h) efter en tid deaktiveras, min gör så
och vad jag vet jag har sett så finns det inget sätt att ändra det beteende.
Läs tråden från början så ser du att vi redan haft det uppe och enligt TS var det ett annat scenario. ;-)
Sorry var nog ett läge av läst men ej förstått, tror jag har provat alla kombinationer av automagisk farhållare och pilot assist, och enda gången ajg får bilen att deaktivera farthållaren är när jag under en tid legat över inställd hastighet, vid broms så jag har kört ett par mil efteråt utan att den blir urkopplad, så jag verkar inte kunna replikera problemet.
Hmmmm, det kanske är så som ni säger att det bara är när man tar över och gasar själv, även om jag inte ens är medveten om att detta är något jag gör regelbundet. Oavsett vilket så har jag inte upplevt samma funktion på någon annan bil. Får helt enkelt vänja mig av med att vara tung på foten :)

För sakens skull: Jodå, jag upplever även urkopplingen av PilotrAssist som störande, men det är liksom hela poängen med den varningen. Den ska inte gå att missa eftersom det kan sluta dåligt. Att farthållaren stänger av sig ser jag mer som en oönskad funktion (i mina ögon), men att den så tydligt måste tala om det känns fortfarande hyfsat onödigt.

Tack för att ni hjälpte till att reda ut varför den beter sig som den gör däremot! Får testa lite själv och se om jag får samma resultat nu när jag vet vad jag ska leta efter.
Återkommer om mina egna tester säger något annat...
Om farthållaren skulle stängas av utan indikering så försvinner avståndet till framförvarande bil, troligtvis skulle någon "nödbromsfunktion" slå till men jäkligt obehagligt och då blir nog säkert din fru ännu räddare när bältesspännare drar till, ännu kraftigare ljudsignal och max inbromsning. Och ytterst osäkert om det räcker till utan kanske en påkörning. Jag vill inte testa det men någon har kanske gjort det ofrivilligt.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]