Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjänstevikten är mer relevant än totalvikten om man relaterar till effekt och viktförhållanden, inte ofta man kör med en bruttovikt(givet samma förhållanden) nära totalvikten.
Skillnaden i bruttovikt mellan T5 och T6 är inte stor, där effektenfördelen i T6:an bör göra stor skillnad.
Min XC60 väger in på en tjänstevikt på 2020kg och det skjuter på rätt bra med 315hk. Visst, 0-100 har väl en del att önska med den vikten men 100-200 är den riktig rapp på tycker jag.

Vad det gäller ursprungsfrågan så finns det ju fakta, läs den och bestäm dig. Vill du ha ett subjektivt omdöme kan man ju fråga säljarna, men då är det ju just det, ett subjektivt omdöme.
Att de ljuger tror jag inte på.

Men, jag frågade om T6 mot T5 och en säljare som haft båda bilarna som tjänstebil, sa att han var besviken på att skillnaden var såpass liten.
Steget upp till T6 är stort vad gäller pris, så det blev en T5 AWD.
Ingen kan väl säga vad som är bäst. Det är väl bara att läsa prestandasiffror om man är intresserad av 0-100.
Jag valde v90 t5 framför v90 t6 pga att jag inte gillar ljudet på t6. Smaken är som baken. Pengamässigt hade det ingen betydelse för mig.
En T6 kommer alltid att vara snabbare än en T5. Skillnaden upp till var och en att bedömmma.
Är dessutom olika väderförhållnade medräknat, fuktig, ojämn vägbana mm, så kommer AWD på T6an vara helt avgörande, att få ner all kraft på vägbanan.
Accelerationer exempelvis 0-100 km/h , 100-200km/h, 80-120km/h, 50-100 km/h, 0-Maxhastighet, kan faktiskt ej tänka mej i vilket register som T5 skull vara lika bra, och kunna matcha T6an prestandamässigt? T5 an kommer att åka på storstryk i samtliga prestandajämförelser.

Men visst, kör man lugnt med högerfoten , är laglig och håller hastigheterna och trafikregler, då framstår möjligen T5an som det bästa valet, gällande prestanda och ekonomi, och behov för en T6a, kanske helt onödig för de allra flesta.
W.A.P.E. skrev:Några journalister har väl gnällt på att T6 inte riktigt känns som 300+ hästar? Iaf nu på v60 provkörning
Får tyvärr instämma. Provkörde V60 T6 AWD och tyckte i ärlighetens namn inte att det kändes i närheten av 320 hk, och därtill var ljudet riktigt trist. Om den upplevda skillnaden mot T5 är liten så förstår jag att många väljer att spara pengarna.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]