Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Tråkigt att försäljaren slirade på sanningen. Tyvärr är det svårt att komma undan fysikaliska lagar.

XC90 är en stor och tung bil. Den har inte jättelåg CV-värde och har stor frontarea. Konsekvensen av det är att det behövs en hel del energi för att framföra den i normala hastigheter. Kommer du över 100 km/h så märks det på bränsleförbrukningen. Min XC90 D5 ligger ofta kring 0,8 på längre körningar.

Vill du få ner förbrukningen, prova att ligga i 70-80 km/h. Det kommer att märkas. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Amatör.. Man ska inte nöja sig med att tejpa skarvar! Är man riktigt hardcore går man loss med hammaren för att göra golfbollsfördjupningar i plåten!
:D

Jag körde ett fåtal tankar på 0.5l/mil med min tidigare V70 D3! Men då var det väldigt soft körning och aldrig över 110km/h.
Ville se om det gick.. :)

Normalt låg jag på 0.6l/milen på den. Den vae specad 0,45l/mil, så alltså ca 30% mer som normalt.
Räknar man +30% på de officiella siffrorna för TS bil börjar det bli mer rimligt. :)
av Xanthopteryx
Tyngden har faktiskt minimal betydelse, så länge du håller konstant hastighet.
Däremot är de höga bilarna just...höga, och inte sådär jätteeffektiva aeroynamiskt. Det är en anledning till att det skjuter i höjden med hastighet.
Gasar du så spelar vikten stor roll. XC90 är däremot inte sådär extremt jättemycket tyngre än V90 (beroende på motor e.t.c. såklart), men varje kilo räknas helt klart.
av cstigson
Måste nog säga att det är rimlig förbrukning som säljaren uppgivit. Jag körde GBG - Malmö T/R förra veckan (ca 56mil) med hastighet mellan 120-130 km/h, dock med jämnt trafikflöde och hela tiden på farthållare. Förbrukning enligt VOC var 0.77l/mil. Det handlar nog mycket om hur man kör, om man måste sakta in, vänta på bilar som kör om eller bilar som ligger framför i lägre hastighet och sedan accelerera igen. Om jag vill kan jag få upp bilen i 1.2l milen, men man får ha ganska tung fot för att åstadkomma det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
cstigson skrev: mån 14 maj 2018, 15:19 Måste nog säga att det är rimlig förbrukning som säljaren uppgivit. Jag körde GBG - Malmö T/R förra veckan (ca 56mil) med hastighet mellan 120-130 km/h, dock med jämnt trafikflöde och hela tiden på farthållare. Förbrukning enligt VOC var 0.77l/mil. Det handlar nog mycket om hur man kör, om man måste sakta in, vänta på bilar som kör om eller bilar som ligger framför i lägre hastighet och sedan accelerera igen. Om jag vill kan jag få upp bilen i 1.2l milen, men man får ha ganska tung fot för att åstadkomma det.
Med en bensindriven XC90?
av cstigson
@SBergdahl, My bad, är lite trött såhär på måndagen :). Var med en V90 och inte XC90.
av Malmstroem
Vid motorväg så är luftmotståndet största enskilda faktorn, men vikten spelar också in. Även vid motorvägskörning är inte farten helt jämn. Det finns också uppförsbackar. Naturligtvis medför uppförsbackar också nerförsbackar, men en tung bil har alltid högre förbrukning än en lätt när det är backar.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]