Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förstår inte riktigt vad du är ute efter

Skadorna som säljaren har dokumenterade står säkert i varudeklarationen. Dom fanns där när du provkörde och tittade på bilen, ändå väljer du att köpa den?

Ska du nu ha ersättning för något du godkänt ihop med köpeavtalet?

Har du köpt bilen från en volvohandlare som privatperson har du nog stor möjlighet att få det mesta fixat.

Som privatkonsument har man rätt stora rättigheter och undersökningsplikten är låg. Handlarens upplysningsplikt är desto större och alla fel som man hittar eller som uppstår närmsta 6 månaderna räknas som ursprungsfel och ska normalt fixas kostnadsfritt av handlaren.

Är det begagnade bilar kan man förvänta sig visst slitage... T.ex kanske det blir svårt att få stenskottsskadorna fixade om det inte är onormalt slitage för de milen. (dom kanske fixar det ändå men säger dom nej hade jag inte blivit så upprörd.) :)

Men sätena, lastskadorna och baklyset låter som sånt som inte borde finnas på en så pass ny bil som dessutom säljs som "nästan ny".
Jag är verkligen inte pedant, men vår 7 år gamla Mazda som gått närmare 13.000 var i stort nyskick kan jag garantera! Tills den blev totalkvaddad...
Lovar att du hade tyckt den var jämförbar med en ny.
Några stenskott såklart (svårt att undvika med merparten av milen på motorväg kring Stockholm) - samtliga lagade så ej rost skall bli problem. Förarbältet kunde man se att det använts flitigt (men inte slitet på onormal sätt) och någon mindre repa på plasten i bagageutrymmet (man måste ju kunna använda bilen också).
That's it.
Till och med den mest använda nyckeln såg fräsch ut.
Det är bara att förhandla, läs på innan det gemensamma kontraktet. Kom med en lång åtgärdslista snabbas möjligt, som privatperson hade man rätt att häva köpet utan frågor inom några dagar. Var så när jag handlade bil för 10år sedan. Då upptäckte jag att stolsvärme inte fungerade på förarsidan, typ att par månader efter köpet när vintern kom. De byte hela stolstyget. Sedan efter 2 år pajade öppningsmekanismen på glastaket, hade kostat 40 tusen att laga, det tog Audi centralt på sig som en goodwill ersättning.

Jag ser framför mig du kommer erbjudas 5000:- i ersättning, typ en gratis nästa service som kompensation där plåtlampan byts.
Saken är den att när jag åkte för att hämta bilen så var bara säljaren på plats, hans chef, som tydligen kunde fatta alla beslut, skulle komma tillbaka imorgon. Så vissa av de felen sa säljaren att de skulle åtgärda men andra var han tvungen att fråga sin chef. Dock trodde han att chefen skulle neka då jag hade fått ett "sååå bra pris på bilen". Vi kom överens om att han skulle ta kort på och anteckna alla brister och fel och sedan så skulle hans chef kolla på det när han kom tillbaka. Jag vet nämligen att jag kan byta bil inom en vecka så ... men det vill jag helst inte göra.

Hur som helst så ringde säljaren mig när jag kom hem för att kolla att jag var nöjd... (då upptäckte jag att by the way att bekräftelseknappen på ratten inte fungerade alls). När vi pratades vid så frågade jag honom om han tyckte att Volvo Selekt löftet motsvarade skicket på bilen.. då sa han att hans chef hade sagt till honom att det bara handlade om förläng nybilsgaranti och att han inte hade hört de formuleringarna och jämförelser med ny bil tidigare... så han bad mig smsa honom printscreen från dessa...

Jag ska ta bilder på skadorna och posta de här lite senare...
Känns som du fått ett bra pris och så kommer allt trasigt lagas mha garantin :-) slitaget är intecknat med bra priset? Vad som kan avropas i selekt deklaration har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Lycka till i allafall, berätta hur det går.
Har själv alltid varit negativ till "select" bilar, jag har sett tendenser till BMW har haft en tendens till att sälja bilar
två gånger till samma pris på grund av prutmånen på en ny BMW, speciellt dyrare modeller som är yngre än 2 år.
Skulle inte förvåna mig om Audi och Volvo och säljare gör samma sak.

Har du köpt bilen utan att ha möjlighet att titta på den och utan provkörning så är det kan jag absolut
se det som falsk marknadsföring, men annars är det mesta du nämner sånt som du borde ha sett
Ingen garanti gäller yttre och inre skador så som mot stenskott och repor i inredningen som är synliga
vid köp, inte ens en nybilsgaranti.

Men självklart ska allt tekniskt fungera på bilen !
perhall skrev:Jag skulle inte säga att köparens undersökningsplikt är så liten. inget av de fel som nämns här är ju mekaniska så alla är lätta att se...
Köparens undersökningsplikt är väldigt liten när det gäller köp från företag/bilhandlare. Alla fel som inte står i varudeklarationer kan man reklamera för.
Och termen "befintligt skick" finns inte. Bilhandlaren kan aldrig sälja en bil med sämre villkor än konsumentköplagen tillåter.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Köp en elastisk variant av damasken och en p[…]

Brainys V60

Hur har det gått i dialogen kring rostfl&aum[…]

Som säkert många vet så köpe[…]

Smäller höger fram