Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Webban
Jag har carplay och inget jag rekommenderar. Varför? Telefonen måste kopplas in med sladd, du kan inte dra nytta av full skärm, oerhört begränsat appstöd (dagens datum). Kan vara handhavandefel från min sida men upplevde att utbudet i apparna, ex. utbudet i Podcast, begränsat jämfört utan CarPlay (vilket jag blev mest förvånad över). Kort och gott, jag blev väldigt besviken och hade högre förväntningar. I mitt fall ingick det då jag köpte bilen och med facit i hand inget jag skulle betala för idag om jag köpte en ny bil.
Ända anledning kan vara för navigation/karta men är din bil redan utrustad med Volvos egen navigation så är det bortkastade pengar då du kan hantera allt precis lika bra utan CarPlay.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Xanthopteryx skrev:Varför skulle just AA kräva extra USB? Båda är väl inkopplade med sladd, eller?
Verkstan sa att det var högre hastighet på den dedikerade USB:n som är obligatorisk med AA.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Webban skrev:Jag har carplay och inget jag rekommenderar. Varför? Telefonen måste kopplas in med sladd, du kan inte dra nytta av full skärm, oerhört begränsat appstöd (dagens datum). Kan vara handhavandefel från min sida men upplevde att utbudet i apparna, ex. utbudet i Podcast, begränsat jämfört utan CarPlay (vilket jag blev mest förvånad över). Kort och gott, jag blev väldigt besviken och hade högre förväntningar. I mitt fall ingick det då jag köpte bilen och med facit i hand inget jag skulle betala för idag om jag köpte en ny bil.
Ända anledning kan vara för navigation/karta men är din bil redan utrustad med Volvos egen navigation så är det bortkastade pengar då du kan hantera allt precis lika bra utan CarPlay.
Nu efter dagens installation, jag testade i en demo bil häromdagen SIRI är mycket bättre på röstigenkänning MEN jag upptäckte nu efter installation det är avstängt medans man kör!? Helt sjukt?? Siri säger att den inte kan användas medan du kör när jag söker efter musik Bild
av Xanthopteryx
Webban skrev:Jag har carplay och inget jag rekommenderar. Varför? Telefonen måste kopplas in med sladd, du kan inte dra nytta av full skärm, oerhört begränsat appstöd (dagens datum). Kan vara handhavandefel från min sida men upplevde att utbudet i apparna, ex. utbudet i Podcast, begränsat jämfört utan CarPlay (vilket jag blev mest förvånad över). Kort och gott, jag blev väldigt besviken och hade högre förväntningar. I mitt fall ingick det då jag köpte bilen och med facit i hand inget jag skulle betala för idag om jag köpte en ny bil.
AA kör jag. Waze är oslagbart! Använder det varje gång jag åker till jobbet. Inte för att jag inte hittar, men för att få aktuella trafikstörningar.
Skall jag navigera på jobbiga platser så kör jag inbyggda navigatorn då den fungerar i tunnlar samt att jag får hänvisning i HUDen.
Sladd gör mig inget - måste ju ändå ladda telefonen så då blir det gjort samtidigt.
av Webban
Xanthopteryx skrev: AA kör jag. Waze är oslagbart! Använder det varje gång jag åker till jobbet. Inte för att jag inte hittar, men för att få aktuella trafikstörningar.
Skall jag navigera på jobbiga platser så kör jag inbyggda navigatorn då den fungerar i tunnlar samt att jag får hänvisning i HUDen.
Sladd gör mig inget - måste ju ändå ladda telefonen så då blir det gjort samtidigt.
Gillar också Waze framför andra navigationsalternativ men tyvärr inget som Apple stödjer ännu och därmed gör CarPlay helt ointressant för min del. Lyssnar på podcast när jag kör till och från jobbet, nu låter jag telefon vara kvar i jackfickan och allt start/pausar automatiskt via Bluetooth. Hur smidigt som helst jämfört med att behöva ta upp telefon, koppla in den, starta igång det jag vill lyssna på och slutligen glömma telefon i mittfacket :-) Visst, långkörningar kan jag tänka mig plugga in telefon men annars har jag själv inget behov av att ladda vid vardagskörningar.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
HitTheRoadJack skrev:
Xanthopteryx skrev:Misstänker att det är båda, för det finns ingen anledning att installera bara den ene.
De kan dock inte göra reklam för det då AA inte är lanserat i sverige.
Jag efter installerade idag CarPlay . Jag prövade får erbjudandet med Bilia butiken sa det gäller bara nya bilar o inte verkstaden. Pris är på webbutiken 2660:-. Jag kollade med verkstaden o då var det ca 2060 utan moms Apple CarPlay och nåt med 4500 för AA med montering extra USB port.
Väldigt märkligt att du inte fick det för 1900. Det finns ju inte så många nya 2017 nu. De slutade väl tillverkas i mars 2017. Nu kommer väl 2019 om en månad.

Det står ju bara i erbjudandet att det gäller årsmodell 2017. Jag tror att din firma har fått det om bakfoten.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
SundanceKid skrev:Riktig skit båda dessa!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Nja med CarPlay kan du fråga bilen ”Vad blir det för mat idag” o få förslag restauranger osv. Förutom det upplever jag röstigenkänning är överlägsen Sensus.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]