Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:Ingen som tycker det är lite lustigt med en Volvo och ”Made in China”? Tur att de inte har skrivit dit det i bilen. Bild
Inte lustigare än Belgien eller USA. Hade dock så klart varit skoj om alla volvos var "made in Sweden"
Micce1980 skrev:
Robbi skrev:Ingen som tycker det är lite lustigt med en Volvo och ”Made in China”? Tur att de inte har skrivit dit det i bilen. Bild
Inte lustigare än Belgien eller USA. Hade dock så klart varit skoj om alla volvos var "made in Sweden"
Så verkar inte Volvo diskutera då de INTE har skrivit ”Made in China” i bilen.
Står made in sweden på min gamla 940 också fast den är byggd i Thailand. Men efter 25 år tycker jag nog den håller samma kvalitet som de svenska ;)
Jonathan81 skrev:
oldtimersmc skrev:Efter två veckor i Shanghai så är iaf inte jag orolig, vi är teknologiskt miljömässigt omsprungna av Kineserna de är helt makalösa.
Har också lustigt nog varit, eller är fortfarande i Shanghai och jag vill nog påstå tvärt om!

Inga arbetare på golvet tar egna beslut. Allt flyttas ett steg upp tills frågan ibland dör ut.......
Det är en helt annan fråga dvs att man har en hierarkis beslutsgång men det jag sett ( i en helt annan bransch) är att man ligger i framkant rent tekniskt och är mycket noga med det man gör i premium skiktet, men visst spretar det en del.

Man skall vara på det klara med att man tagit vår 130 åriga utveckling på 20 år.
Dra ut den utvecklings linjen 5-10 år...
Robbi skrev:Elektrikern skickade mig ett SMS i morse som fick mig att få problem med att hålla mig allvarlig på mötet. I B-stolpen på bilarna står det ”Made in Sweden” resp Belgien. I S90 står det INTE ”Made in China”?

Jag fick en bild av ”Bengan” som i alla år kört den äkta svenska bilen 940, nu äntligen sparat ihop till en ny Volvo och faller för snygga S90. Köper och åker ett tag och skryter om sin nya Volvo, tills grannen undrar varför det står ”Made in China”.
Bertil var det. Inte Bengan!
ForceWalker skrev:
Robbi skrev:Elektrikern skickade mig ett SMS i morse som fick mig att få problem med att hålla mig allvarlig på mötet. I B-stolpen på bilarna står det ”Made in Sweden” resp Belgien. I S90 står det INTE ”Made in China”?

Jag fick en bild av ”Bengan” som i alla år kört den äkta svenska bilen 940, nu äntligen sparat ihop till en ny Volvo och faller för snygga S90. Köper och åker ett tag och skryter om sin nya Volvo, tills grannen undrar varför det står ”Made in China”.
Alla S90 tillverkas kanske inte i Kina ännu?
Står i denna artikel att det förs över succesivt: https://jkpgnews.se/bil-motor/test-sa-a ... fran-kina/
Första bilarna har precis börjat komma.
Eller är detta en helt ny bil som kommit in? Isåfall är det ju märkligt.
De tillverkas Alla i Kina. Se efter Chassi-nr. Bokstaven P sjunde från höger så är den från Kina. Är det ist en 1a Så är det Göteborg
Micce1980 skrev:Hade han velat ha en som är ihopsatt i Sverige hade han fått läsa på eller fråga säljaren innan väl? :wink:

Ta denna som exempel
https://www.blocket.se/ostergotland/Vol ... =23_11&w=3
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OUG608
Jag vet var bilarna är tillverkade. Tyckte bara det var underligt att man inte ”står för” att den är
Byggd i Kina. Verkmästaren påstod det var en säljgrej att det ikte står.

Car.info suger. Där stämmer Tillverkningsländerna föga. Grannens sluta VW är byggd i Portugal men står Tyskland. Polarns porsche står Tyskland men byggd i Slovakien så..
frasse4 skrev:Står made in sweden på min gamla 940 också fast den är byggd i Thailand. Men efter 25 år tycker jag nog den håller samma kvalitet som de svenska ;)
Såldes det ens såna i Sverige? Sen var det enbart slutmontering i Thailand. Bilarna byggdes här, monterades ned och skickades till Asien. Så gjorde man med ex Volvo 780, men på de bilarna står det Made In Italy på. Men när det kommer till din så känns det som den är byggd här om du inte importerat den därifrån.. Se ditt Chassi-nr; stämmer alltid.. Sjunde siffran/bokstaven från höger är Fabriken.. 1 är Torsland. 0 och A är också svenska fd. fabriker.
Tar vi telekom/mobilt och kinesiska Huawei så har de seglat om t.ex. Ericsson. Har själv en Huaweimobil sedan två år och inga hängningar och otroligt slagtålig efter flera besök i asfalt. Har man en så stor inhemsk marknad finns alla förutsättningar att inte bara bli störst och med stora volymer lägga lite extra krut på att säkra kvalité om det ingår som affärsstrategi.
Volvo blir inte sämre för att det skulle stå Kina som tillverkningsland och vi får lägga historien bakom oss där Kina enbart innebar dåliga kopior av gamla konstruktioner.
Elektrikern84 skrev:
frasse4 skrev:Står made in sweden på min gamla 940 också fast den är byggd i Thailand. Men efter 25 år tycker jag nog den håller samma kvalitet som de svenska ;)
Såldes det ens såna i Sverige? Sen var det enbart slutmontering i Thailand. Bilarna byggdes här, monterades ned och skickades till Asien. Så gjorde man med ex Volvo 780, men på de bilarna står det Made In Italy på. Men när det kommer till din så känns det som den är byggd här om du inte importerat den därifrån.. Se ditt Chassi-nr; stämmer alltid.. Sjunde siffran/bokstaven från höger är Fabriken.. 1 är Torsland. 0 och A är också svenska fd. fabriker.
Det har jag svårt att tänka mig, då de är högerstyrda. Jag har sjunde siffran 4 vilket är Thailand Samutprakarn. Jag kör med den när jag är där :-)-) .

Jag vet att det var en monteringsfabrik, men byggdes verkligen bilen helt här, monterades ner och monterades åter där? Det var ju av skatteskäl/importtariffer som man gjorde det vad jag förstått och då måste det väl krävts lite mer än att skruva på hjulen för att påstå att man har produktionen inhemskt tänker jag.

Hur som, jag tror inte man har anledning att tro att en modell skulle vara sämre för att den tillverkats i ett annat land...
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]