- ons 24 jan 2018, 20:03
#1227889
I alla fall.. det finns fördelar och nackdelar, och visst är det inte alla som vill ha det dyrare system. Om alla hade samma prioriteter och smak skulle det inte finnas alls lika många bilmodeller på vägarna.
Att kalibrera om när man fyllt luft är ju dock väldigt enkelt, i allafall på vår bil. Peta på knappen kalibrera och kör...Jo det är det. Däremot har jag sett okunniga som har kalibrerat om bara för att släcka lampan, utan att kolla orsaken.
Enligt denna länk reagerar systemet inom 10 sekunder:Det var för ett helt tomt däck på morgonen, när man kör iväg från parkeringen. Men jo, de har blivit bättre än de var men har inte samma noggrannheten som sensorer.
dTPMS är dyrt, omständigt, kan krävas verkstadsbesök för kalibrering, och man måste lita på att sensorerna faktiskt visar rätt värde (hur vet du vilken onoggrannhet dessa har?), dessutom försämras funktionen om det blir riktigt kallt. Norrland vintertid är inte helt optimalt.Funktionen försämras inte med lägre temperatur.. däcktrycket minskar med lägre temperatur. En 30 graders skillnad motsvarar ungefär 10%. Kommer varningslampan på, då var trycket på gränsen redan innan det blev kallt. Omkalibrering på Volvos dTPMS är ungefär samma procedur som iTPMS, inget verkstadsbesök behövs.. bland franska och japanska märken är det vanligare att man behöver diagnosverktyg för att lära in sensorerna när man byter hjul, men även där har det utvecklats så de senaste har minne till 8 hjul.
I alla fall.. det finns fördelar och nackdelar, och visst är det inte alla som vill ha det dyrare system. Om alla hade samma prioriteter och smak skulle det inte finnas alls lika många bilmodeller på vägarna.
Senast redigerad av 1 imark73, redigerad totalt 0 gånger.
Teknisk Support, Safety Seal Europe AB
http://webbshop.safetyseal.se
http://webbshop.safetyseal.se