Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
razorfish skrev:
Tomarina skrev:Det beror nog på vilken version du har på kartorna, jag uppgraderade mina kartor (hela Europa) för ett tag sedan och då ville systemet enbart göra det med ett USB-minne, nu idag så ville systemet uppgradera kartorna igen, men då kunde jag välja att uppgradera "Skandinavien" vilket systemet lät mig göra via bilmodemet. Uppdateringen är dock inte klar ännu...(startade på lunchen).
Så är det säkert. 1163 har jag för mig det stod i bilen och 1200 verkar vara senaste för Skandinavien. Dock händer precis inte ett skit när jag stoppar in USB med 1200 i bilen (Infotainment på). Tycker jag har följt instruktionerna (så svåra var de inte) på support.volvocars.com, använt FAT32-formatterat USB-minne, laddat hem applikationen och tagit hem kartorna till USB-minnet via det. Verkar inte gå att kicka igång från bilen heller. Någon som vet?
De två filerna:
EU_UR153_DK-NO-SE_1200.DBINFO
EU_UR153_DK-NO-SE_1200.zip
skall ligga i rooten på pinnen. Lätt att missförstå tycker jag, och så dumpar man själva mappen där men då funkar det inte.
För att verifiera att pinnen fungerar så se till att ha lite musik på och se omd et spelas (man kan ha det samtidigt som uppdateringar). Kan du inte komma åt musiken är det något vajsing någonstans.
Användarvisningsbild
av razorfish
Xanthopteryx skrev:De två filerna:
skall ligga i rooten på pinnen. Lätt att missförstå tycker jag, och så dumpar man själva mappen där men då funkar det inte.
För att verifiera att pinnen fungerar så se till att ha lite musik på och se omd et spelas (man kan ha det samtidigt som uppdateringar). Kan du inte komma åt musiken är det något vajsing någonstans.
Ja, det är precis så filerna hamnar med den applikation man laddar hem från support.volvocars.com och använder för att lägga över de nya kartorna på pinnen. Minnet FAT32-formatterades precis innan. Händer ingenting när man stoppar det i bilen. Har provat båda USB-uttagen. Får ringa och prata med dem, tror jag.

EDIT: Ska testa detta senare i veckan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=138624
av Xanthopteryx
razorfish skrev:
Xanthopteryx skrev:De två filerna:
Ja, det är precis så filerna hamnar med den applikation man laddar hem från support.volvocars.com och använder för att lägga över de nya kartorna på pinnen. Minnet FAT32-formatterades precis innan. Händer ingenting när man stoppar det i bilen. Har provat båda USB-uttagen. Får ringa och prata med dem, tror jag.

EDIT: Ska testa detta senare i veckan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=138624
Kan du spela musik från det?
Användarvisningsbild
av razorfish
Xanthopteryx skrev:Kan du spela musik från det?
Innan kunde jag det, men testade aldrig tillsammans med kartfilerna. Pratade med Volvo support idag och de menade att jag skulle använda ett 64GB USB-minne och ladda ner hela Europa på det mha deras applikation. Jag köpte ett på lunchen idag, exFAT-formatterade det och gjorde sen som de sa. Testade i bilen det första jag gjorde när jag kom hem och den tog det direkt och började tugga i sig c:a 5% i minuten (så 20-30min totalt). Hade lite annat på schemat så det har inte gått klart än men det ser ju lovande ut.

Tog nästan två timmar för applikationen (Win10) att skriva ner uppdateringen på USB-minnet, men det beror säkert på vilken lina man har. Filstrukturen på USB-minnet ser förresten helt annorlunda ut än vad Skandinavien gjorde (som beskrivs ovan). Ingen .zip-fil.

EDIT: Uppdateringen gick bra. Tog en halvtimme totalt. Går bra att avbryta och fortsätta senare. Bilen fortsätter då läsa där den var. Efter installationen är klar krävs omstart av bilen. USB-minnet kan sitta kvar (står bara att det innehåller en uppdatering som bilen redan har).
Senast redigerad av 1 razorfish, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Kan tillägga här att jag har installerat tidigare via bilen själv och det har fungerat så man kan ju alltid prova det först om man vill, men som sagt - skiter det sig så kör pinne.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]