Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
Sleeper skrev:Låter rimligt. Det är bara det att jag har inte power pulse i min bil. :D
Jag som trodde att alla de "nya D5"motorerna hade power pulse och twin turbo. :shock:
Jag har faktiskt inte provat/pressat den i "Dynamic" ännu(dåligt väglag o vinterdäck) kör i "comfortläget "och den svarar faktiskt bra motorn.
Betydligt rappare än D4:an
Funderar på "polestar" om det kommer ett erbjudande.
Får se vad ni kommer fram till här i tråden. :)
av ericbreiter
Jag kan inte uttala mig om diesel då jag kör bensin men jag har haft Polestar på flera T6:or. Uppgraderingen gör inte någon större skillnad på 0-100 men du bör definitivt märka en skillnad i respons i intervallet 70-140. Åtminstone mina bilar har blivit betydligt kvickare där efter uppgraderingen.

Jag tycker dock att Polestar-uppgraderingen gör mindre skillnad på de nya VEA-motorerna. Jag gissar att det finns mindre utrymme att optimera prestanda på dessa nya fyrcylindriga motorer jämfört med tidigare femmor och sexor.
av AndS
ericbreiter skrev: Jag tycker dock att Polestar-uppgraderingen gör mindre skillnad på de nya VEA-motorerna. Jag gissar att det finns mindre utrymme att optimera prestanda på dessa nya fyrcylindriga motorer jämfört med tidigare femmor och sexor.
Kan nog påverka, men framför allt att man ska behålla utsläppsnivåerna som succesivt har sänkts över tiden. Får jag gissa så är det den delen som begränsar mest.
Användarvisningsbild
av Perra83
Med tanke på att BSR kan plocka ut närmare 290hk ur en 2L diesel så finns det effekt att hämta om man vill.
500Nm med Polestar är inte fel.
Användarvisningsbild
av Sleeper
På swedespeed finns en lång tråd som heter ”I feel like I lost polestar” och en lång tråd som handlar om ”throttle lag”. Jag är inte ensam om att tycka att polestareffekten verkar ha försvunnit med mjukvaruuppdateringarna. Fast jag ser det egentligen som osannolikt. Gasresponsen tycker jag är en mkt störande egenskap. T ex om man ska snabbt ut i en rondell, eller för den delen gasa sig ur en rondell. Om jag lättar på gasen in i rondellen och sedan gasar runt halvvägs genom rondellen så kommer gasresponsen först när bilen redan är ur rondellen. Som ett exempel.

Kan också testas vid kickdown eller omkörningar utan kickdown. Man trycker ned gaspedalen, och sedan får man hålla i ratten och hålla rätt kurs och vänta på att accelerationen ska komma.

Har haft servicetekniker som tittat på detta. De har nollställt adaptionen men problemen kvarstår. Antar att bilen anpassat sig efter att jag trots allt kör lugnt och mjukt 90 % av tiden.
Användarvisningsbild
av Dex
Sleeper skrev:På swedespeed finns en lång tråd som heter ”I feel like I lost polestar” och en lång tråd som handlar om ”throttle lag”. Jag är inte ensam om att tycka att polestareffekten verkar ha försvunnit med mjukvaruuppdateringarna. Fast jag ser det egentligen som osannolikt. Gasresponsen tycker jag är en mkt störande egenskap. T ex om man ska snabbt ut i en rondell, eller för den delen gasa sig ur en rondell. Om jag lättar på gasen in i rondellen och sedan gasar runt halvvägs genom rondellen så kommer gasresponsen först när bilen redan är ur rondellen. Som ett exempel.

Kan också testas vid kickdown eller omkörningar utan kickdown. Man trycker ned gaspedalen, och sedan får man hålla i ratten och hålla rätt kurs och vänta på att accelerationen ska komma.

Har haft servicetekniker som tittat på detta. De har nollställt adaptionen men problemen kvarstår. Antar att bilen anpassat sig efter att jag trots allt kör lugnt och mjukt 90 % av tiden.
Alla turbobilar har mer eller mindre "Turbo-lagg".
Powerpulsen tar bort det i 1:a gaspådraget responsen på gasen är nästan direkt och kraftfullt.(kanske obekvämt för passagerare)
Släpper man gasen då och gasar på igen omedelbart så känner man lite turbo-lagg.(i motorvägsfart då)
Hade nog riskerat att flyga ut från rondellen om man matat på mitt inne i den. :)

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]